torsdag 12. oktober 2017

Rolige høstdager i hagen






På høsten er det rolige hagedager. Ikke mye som skal inn av planter(tre i år), men noen møbler må inn, samt høsting fra kjøkkenhagen. Ellers er det bare å nyte hagen de siste dagene/ukene før vinteren kommer.



                                                    På tirsdagen kom flaggspetten innom.


 



Gulerøttene er tatt opp. Endel har vi spist opp tidligere, men det ble da litt mere til å ha utover høsten.



Det er nesten utrolig hvor forskjell det er på smaken av gulerøtter fra butikken og de en har i hagen. Selv de økologiske gulerøttene vi kjøper smaker ikke på langt nær så godt som de hjemmedyrkede. 



Potet har vi også spist opp endel av før i høst, og her er de siste vi gravde opp. I år ble det litt Gulløyepotet, en potet som stort sett dyrkes nord for Polarsirkelen. Den kom med Rallarene fra Sverige for rundt hundre år siden.
Smakte den for første gang på Hurtigruten en sommer for noen år siden, da vi tok Hurtigruta fra Trondheim opp til Kirkenes og ned igjen.
Moro at året før hadde de begynt å servere middager med lokale råvarer av både kjøtt, fisk og grønnsaker fra de stedene vi var innom på turen.
Til å være en krevende potetsort, har vi kost oss med noen middagen av denne gode poteten:)



Voksklokken blomstrer fortsatt, men blomstene kommer ikke akkurat ut samtidig, mere en og en. I år har jeg tre blomsterstilker på min, og mange knopper/blomster. 



                                                Det er første gangen jeg ser Admiral på Storhjortetrøsten min. 



                     For det er her de stort sett holder til nå, på Høstormedruen. I år er det fem admiraler. 



Syns jeg har fått unna ganske mye i hagen i sommer, når det endelig tørket opp midt i juli en gang,) Det var veldig godt å få gravd opp overgrodde bed, og plantet på nytt igjen. Samt få et sted der de små plantene kan trives.

I dag har det regnet litt, men fortsatt mildt ute. Fargene har begynt å komme på bladene.

                                                                        Ha en fin dag:-)





10 kommentarer:

  1. Hej Kathrine!

    Det ser härligt ut i din höstträdgård med solsken och besök av hackspetten. Lite sommaraktigt fortfarande. Här har vi kommit längre med hösten, löven faller och täcker allt inklusive dammen som jag försöker hålla ren från organiskt avfall. Efter sommarens bedrövliga torka får vi nu regnet i överflöd, ingen balans mera i vårt väder.

    Ha det så gott och njut av hösten!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!

      Ja, nå har vi hatt en fin høst lenge, og koselig med hakkespetten på besøk igjen:)
      Dammen burde jeg også holde ren for blader, men jeg glemmer det,) Ingen frost til oss enda, så bladene sitter fortsatt på mange av trærne.

      Ha det fin, og nyt høsten du også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine!

    Flotte bilder fra hagen din! Det ser jo ut som sommer fortsatt hos deg. Her har det vært frost i tre netter, og mye løv er allerede borte. Men i dag skinner i alle fall solen :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!

      Ganske sommerlig her og der, og ingen frost som har vært innom. Ja, når frosten kommer, da faller bladene fort av.
      Så godt du har fått solen tilbake!
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine. Flotte bilder fra hagen. Det er det første året vi har dyrket grønnsaker, og vi har fått oss en aha opplevelse. Smaker mye bedre enn de du kjøper i butikken. Her har det regnet et par dager, men nå skinner iallefall sola litt. Fin dag til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Ja, hjemmedyrkede grønnsaker er helt topp! En kan få til mye i en liten hage også.
      Så godt med sol til deg.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  4. Hei Kathrine

    Alletiders med voksklokken - Kirengeshoma er en undervurderet slægt! Den må jeg prøve i Sverige:)
    Ja det er dejligt med sine egne friske ting fra haven - og så smager de jo klart bedre!

    Imponerende om dine Admiraler vil overvintre, der er enkelte overvintrende hernede.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!

      Jepp! I år er den stor og fin, og kanskje jeg rekker å flytte den i høst?
      Det må du prøve ja. Ser ut som den tåler vinteren her iallefall.
      Hjemmedyrket er topp!
      Det tenkte jeg også at de kanskje ville overvintre, når de fortsatt er her så sent på året.

      Fin kveld igjen:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine
    Flott avling du har fått. Trodde vi hadde fått settepoteter av Gulløye, men det var det ikke. Ble jo litt skuffa, men det var gode poteter. Voksklokka som jeg kjøpte i fjor, har blomstra veldig fint, men nå er den avblomstra. Har kjøpt en til på salg forrige uke. De er fantastiske.
    Vi mater fuglene hele året så vi ser flaggspetten med jevne mellomrom. Når den er på banen , har ikke de andre småfuglene så mye de skulle ha sagt i matfatet. Det er morsomt å prate med den, den legger på hodet og ser på meg. Men viss avstand skal den ha. Tenker på alle bildene dine hvor fuglene sitter på hånda. Veldig fascinerende å se.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!

      Ja, det ble da noe i år også. Var det feilmerking kanskje? En veldig god potet denne gulløye, men vanskelig å koke nypotetene. Så de tar jeg på stekeovnen med en god olivenolje på.
      Jeg har ikke funnet igjen Voksklokken her på gartneriene, men kanskje jeg kan dele den jeg har om noen år. Her er det iallefall igjen 20 knopper som ikke har åpnet seg. En flott plante ja!
      Jeg har så smått begynt matingen her, men en mann tre hus bortenfor meg mater hele året, så da får de nok der.
      Ja, tenk om jeg kunne fått hakkespetten i hånda. Det tror jeg ikke jeg greier, men granmeisene er trivelige de også:)
      Ha det fint:-)

      Slett