onsdag 13. september 2017

Spennende opplevelse i hagen





             I dag tidlig på hagerunden min, kom jeg over en boakjølsnegl som var i full gang med å legge egg.



Vanligvis pleier jeg å finne disse eggene under ett eller annet i hagen, men denne hadde det muligens travelt, for eggene ble lagt i en liten grop i gresset ved hekken.



                            Jeg tok den forsiktig opp og tok noen bilder av den på bordet under plommetreet.



Den så ikke ut til å bry seg om det, men fortsatte å legge eggene sine. Eggene kom ut rett ved hodet, på samme sted som de parrer seg. Parringen fikk jeg med meg for noen år siden, og det er også en opplevelse å få med seg, da parringsorganet er knallblått. HER finner du det innlegget. 



                             En av Voksklokkene, Kirengeshoma palmata har begynt å åpne seg:)



                                                                     I år er det mange knopper.



                   Jeg håper alle rekker å komme i blomst, men det er litt sent i år så det er jo ikke sikkert.



                          Veldig fin. Etter at den har blomstret av i høst, skal jeg flytte den.



                                              Den lille geraniumen Ballerina har kommet med nye blomser.



Og i går oppdaget jeg denne vesle kongslysen i et av bedene. Jeg hadde denne gule viltvoksende i hagen for mange år siden, men så forsvant den, for så å dukke opp igjen:)



                        Veldig glad i disse hestemyntene. De står rake i regn og vind. Her den rosa varianten.



Ormeslirekne, en fin staude som sprer seg endel. Denne har stått på vent i noen år nå, til jeg finner en egnet plass.



Søtmispel. Jeg har to oppstrammede busker av denne, og småfuglene elsker bærene. Det kommer små flokker av blåmeis og kjøtmeis for å spiser frøene.

I natt har det regnet. Det lukter godt ute. Nå begynner det å klarne opp. Ha en fortsatt fin uke:-)



10 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Morsomt med sneglen, det er sjældent at se!
    Monarda - hestemynte er noget af et hit i haven, og der kommer flere og flere arter til Europa:)

    Her regner og stormer det og det skal det gøre til fredag morgen - godt man har et godt humør!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det var ganske gøy å se på:) De plerier jo å gjemme seg vekk, men denne gjorde ikke det.

      Jeg kommer nok til å begynne å samle litt på monarda, litt synd at de er mye utsatt for melduggsoppen.

      Høststormer til deg, skjønner jeg. De har ikke kommet hit enda, men de kommer nok.

      Ha en fin fin dag:-)

      Slett
  2. Så spennende da! Jeg hater alt av snegler etter at de forhatte brune har begynt å dukke opp i nærheten. Men sånt er jo en opplevelse uansett. Flotte bilder!

    Monarda er kjempefine planter, og jeg har bare en som er lilla. Denble veldig høy, men blomstene sto like fint enten det regnet eller blåste. Jeg fikk en sånn ormslirekne i sommer, men har besluttet å ikke plante den. Jeg vil ikke ha invasive planter, for jeg har nok som sprer seg fra før ;) Men vakker er den!
    Ballerina er helt nydelig.

    Ha en fin kveld, Kathrine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var det:) Synd med denne brunsneglen. De har ikke kommet inn i hagen her enda, men de kommer nok:( Her er det bare horder av åkersnegler som gjør endel skader. Men de er på langt nær så glupske som brunsneglene.
      Ja, det er den. Jeg kommer nok til å få tak i flere etterhvert. Ormeslirekneen min må jeg nok plante i et plastrør, så den holder seg på plass. Planter som sprer seg får en nok av som hageeier ja.
      Men, jeg ble faktisk kvitt parkslirekneen som jeg hadde to steder i hagen! Det tok åtte-ti år, men nå er den borte.
      Ballerina er en vakker blomst, og tar liten plass i bedet.

      Ha en fin dag, Marit:-)

      Slett
  3. Wow, så flotte sneglebilder. Jeg går også å venter på blomster på voksklokken, håper den rekker det, for her er de fortsatt små, knoppene. Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:)
      De er veldig trege disse voksklokkeplantene. Men i år har jeg ikke skjemt bort min med glass over, for den kom like sent da også.
      Vi får håpe den rekker å blomstre før vinteren kommer.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  4. Hei Kathrine. Flotte sneglebilder. Stilig å se på. Flotte hestemynter. Bra med planter som tåler regn og vind. Fin kveld til deg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hanne-Lise.
      Ja, ikke sant:)
      Hestemyntene er fine, og tåler mye av vind og vær.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  5. Snakk om blinkskudd i eggleggingen:) Kongslys har det med å plutselig reise seg majestetisk igjen. Hestemynte er blitt en favoritt hos meg også. Har de i flere farger. De er litt rampete og bustete. Sånt kan vi like.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp,)
      Ja, det har de. Trodde de var borte for godt og at jeg måtte hente en ny, men jammen kom det ikke en bitteliten en i år:)
      Jeg og har blitt så glad i disse hestemyntene. Jeg har bare tre farger, men det har jo kommet flere også. He, ja det er de. Det liker vi.

      :-)

      Slett