torsdag 8. juni 2017

Varmt, men vind







Det har vært noen deilige dager denne uka så langt, og heldigvis blåser det så det ikke blir for varmt til å være ute i hagen.



         Bedene begynner å fylles opp, men ennå er det mye igjen som skal vokse seg godt over bakken.



Denne akeleien pleier å være først ute. Vet ikke hvor den kom fra, men den dukket bare opp. Før var den mere grønn/hvit, i år ser det ut til at den er mere hvit. Liker den godt:)



                                       De andre akeleiene kommer fort etter nå.



Krigisløkene er mange i år!  Og jammen kommer ikke de hvite også. De er litt senere enn de lilla, men disse høye løkvekstene er en av mine favoritter i hagen på denne tiden.



En humleblomst over her.

Nå husker jeg ikke navnene i farten på bildene, men de kommer nok etter hvert.
Jeg har alle de botaniske navnene fra i fjor på bloggen. Veldig fint å se tilbake om det er noe en lurer på.  Men så liker jeg å bruke de norske navnene på blomstene /plantene, og de botaniske når det behøves.



                                                 En eller annen storknebb. 



Dette er en ballblom. Den skulle være hvit, men er gul. Jeg har kjøpt mere fra samme mann der fargene ikke har stemt, men sånn er det noen ganger. 



                                                         Vortemelkene er flotte i kveldssol. 



                                               Sypressvortemelk. 



Oxalisen blomster fort av, så her gjelder det å følge med når det skjer. I går var det fire blomster ute, dette bildet er fra tidlg i uka. 



Tulipa tarda som er plantet litt mørkt. Da kommer den senere og er flott i lavt sollys gjennom trærne. 



På mandag oppdaget jeg en hvit forglemmegei i hagen:-) Den står ved siden av de andre blå. Lyser fint opp. En kjær blomst. 



                             Vanlig  storknebb.



                                               Sikkert et ugress, men et fint et. Har navnet på den, men ikke i dag;)



Djevelbusk, eller Devil´s shrub som den kalles på engelsk. Physocarpus opulifolius. Veldig flotte høstfarger på denne. 



Rogn i blomst, og oppi her henger det en fuglekasse der kjøttmeisungene straks kommer på vingene. 



Hvit gudeblomst, mye mindre enn de andre gudeblomstene. Mere tuedannende. Den røde gudeblomsten kom ikke i år heller, så da er den nok borte. 



                      Gul valmuesøster. Bare for dem med en løssluppen hage. Sprer seg. 



                                                 Skumblomst, Tiarella cordiflora. Vakker i vandrende skygge. 



Gul lerkespore som jeg liker godt. Denne passer heller ikke i hager der en vil ha kontroll, men i min går det fint.



Mariatistelen begynner å bli flott! Jeg måtte så noen nye frø, for jeg startet herdingen for tidlig og i vind i april, og det gikk ikke så bra.
En tistel er plantet ved kjerra der jeg ikke går, resten skal i en svær krukke.






                           Vakre disse store bladene, og fine til betongstøping. Katten nyter morgensola før det ble for varmt.



Det er kanskje varmen  som har gjort at han foretrekker å drikke fra en soddbøtte med jordvann i? Skålen med rent drikkevann står ved siden av....(bak halen)



Men det har vært noen veldig varme dager for katten nå. Det har vært mye mjauing og skifting av liggeplasser. Jeg husker et år det var rundt 30 pluss og vindstille, og vi la våte håndklær på katten. Noe han satte stor pris på.
Før gikk han ned i kjelleren og la seg på hoggestabben, men ikke nå lenger. 16 år og varmt vær er kanskje ikke så godt. Han er ingen kattunge lenger.

I går fikk jeg klippet hekken for første gang i år, eller dvs den mot en av naboene. Myyye igjen...
Den biten i går tok to timer, og nå er jeg på jakt etter en elektrisk teleskophekkesaks. En blir ikke yngre med årene, heller ikke høyere, så dette blir en fin investering til hagen:)

Jeg har ikke fått sett så mye rundt til dere andre hagebloggere denne uka, men jeg stikker innom  snart. Nå nytes utelivet, for det vil vel snu om ikke så lenge, kjenner jeg trønderværet rett.

Og takk for alle tipsene til klematiskjøp! Det blir litt enklere når en hører om andres erfaringer og råd. Flott at vi kan dele vi hagebloggere:-)

                                                            Ønsker alle en fin fin torsdag!





4 kommentarer:

  1. Hei. Nydelige bilder. Heldig som har sol og varmt. I år har det også blåst mye, i tillegg til alt regnet. Men hagen har aldri vært så frodig.
    Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk! Ja, nå nyter vi sommeren her, etter mange dårlige dager. Håper dere også får bedre vær fremover. hagen blir jo frodig av sånt vær, men det frister ikke til å nyte den da.
      Ha en fin dag!

      Slett
  2. Åj, varme dager... her har vi begynt å fyre igjen. Det regner og regner og er kaldt. Så flotte bilder og mange spennende blomster!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fint til oss nå. Så synd da, men det er ikke lenger en tre dager siden jeg sluttet å fyre opp om morgenen.
      Tusen takk!

      :-)

      Slett