onsdag 7. juni 2017

Trenger klematistips







Denne klematisen jeg har bilder av her (Jackmanii) blomster ikke enda, den pleier å komme om noen uker.  Men nå er jeg på jakt etter en klematis som skal dekke en levegg og kan klatre i trær. Helst hvit.



                  Så er det noen som har tips til en herdig sykdomsfri hvit klematis? Helst H5 og oppover.



På leveggen har jeg prøvd en gullklematis (tror jeg det var), men den frøs på vinteren. Så kjøpte jeg en alpeklematis, men den fikk larver i stilkene med en gang, og den ble fjernet. Jeg orker ikke planer en må styre med.



Så har jeg undersøkt litt rundt omkring. Da kom jeg frem til disse hvite klematisene,  Montana grandiflora,  Miss Bateman, Albina Plena, Nelly Moser pluss en lilla Warszawska Nike, som er veldig hardfør.
Noen som har andre tips? Eller erfaringer med disse? De er kanskje ikke i salg lenger disse her heller.
Alternativet er Polstjernan, en veldig hardfør rose. Men den passer nok best i treet, og ikke på leveggen der jeg har en New Dawn rose fra før.

Varmen har kommet til oss denne uka, og vind fra øst. Fint hagevær.

                                                                         Ha en fin dag!




15 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Må jeg foreslå de mere robuste naturnære:
    Clematis viorna Elf - Clematis viticella Peveril Pristine - Clematis "Huldine" eller måske Clematis serratifolia Grace...?

    Der er så mange spændende Clematis:)

    Her har det netop regnet en 19mm - godt! Det trængte vi til!

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Tusen takk:) Jeg skal notere de ned alle sammen! Ja, det er det at det nesten går i surr for en som ikke har så mye peiling på dem,)
      Godt med regn når det er tørt. Her blåser det i dag og det er 20 i skyggen, og det er ikke så lenge til det tørker her også.
      Ha en fin fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Hei. Lykkes ikke så godt med Clematis. Men jeg har en som vokser som bare det. Clematis montana "Grandiflora". Her regner og regner det. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Nei, det kan nok være litt ymse med om en lykkes. Den du nevner har jeg notert, så den kommer jeg nok til å se etter. Og så blir den 5 meter, og det skulle passe bra bortover leveggen vår.
      Håper dere får litt bedre vær, det ser ut som om Norge er delt på midten når det gjelder været.
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  3. Miss Bateman selges ofte her, og den tror jeg er ganske hardfør. Det finnes også hvit jackmanii. Sjekk med Rom hagemiljø om hva de har. De sender over hele landet. Jeg har kjøpt mange clematis derfra :)
    Hvis du går inn på de enkelte så står det hvilken hardførhetsone de er.

    http://www.dinlokalegartner.no

    Lykke til! Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den, men blir litt lav, rundt 2-2.5 meter, ser jeg. En hvit jackmanii kunne gått, men kunne tenkt meg en som blomstret tidlig i sesongen.
      Det skal jeg gjøre.
      Tusen takk for tipsene!
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  4. Det er så fint med klematis. Jeg har en montana ruba som jeg er veldig fornøyd med, men tror kanskje ikke den er herdig hos deg, og dessuten er den lys rosa. Håper du finner en hvit som trives hos deg :) Ha en fortsatt fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant!
      Det er nok endel forskjell på herdighet her og til deg, men mye overlever her ved fjorden på rundt H3.
      Selv kjøper jeg ikke under H4 iallefall, for det er så synd når de forsvinner når en har brukt mye penger på planter.
      Det gjør jeg nok:) Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  5. Det finnes jo så mange flotte klematis men her hos meg vil de liksom ikke trives. Men de små litt unseelige brune og lilla av den botaniske sorten får jeg til :-)) Men kanskje ikke akkurat noe å dekke en vegg med :-D Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør det. Og du får jo til det mest utroligste snåle ting,) Den klematisen jeg fikk frø av fra deg, spirte to. Og de vokser:) men de passer ikke på den leveggen jeg har, dessverre.
      Fin torsdag til deg:-)

      Slett
  6. Jeg har planlagt å kjøpe Clematis vitalba fargesioides 'Paul Farges' kalt Summer Snow. Den skal visst vokse masse, blomstre masse (små blomstret), er herdig (H5) og sykdomsresistent (hva nå det betyr).

    SvarSlett
    Svar
    1. den er hvit - glemte jeg å si

      Slett
    2. Flott! Da skal den noteres:) Sykdomsresistent, kan det være mot larver og visnesyke? Ikke godt å vite nei.

      :-))

      Slett
  7. Sommer Snow har jeg sett, og syns den er veldig fin. Sikkert verdt et forsøk. Lykke til!

    SvarSlett
    Svar
    1. Flott, noteres ned:) Skal sjekke den opp.
      Takk for det:-)

      Slett