søndag 18. juni 2017





Regn, sol og vind i dag, og ikke særlig varmt. Hagen er frodig, nok vann får den jo. Vingefrøstjerne hadde jeg for mange år siden, men den forsvant. Jeg kjøpte en ny i fjor og nå er den straks i blomst. 



I år er riddersporene kraftige, de liker vist denne fuktige og kjølige sommeren. Og løkvekstene står lenge. 






              Tror jeg telte 37 knopper på denne peonen. Det er ikke lenge til de begynner å blomstre. 



Denne derimot, har ikke så mange knopper enda. Den var rød i to år, så ville den vist være hvit i stedet. 



                                                                      Akeleiefrøstjerne. 



Stjerneskjermene er straks i blomst de også. De frør seg over alt, så jeg har måttet luke bort en god del. 



                                                             Prestekragene kommer der de vil. 



                                                          En flott bunndekker, rosestorknebb.



                       Sibiriris har fått den første blomsten. Håper den røde og hvite også kommer i år. 



                                                  Bergblomst, en fin liten løkvekst. 



Basunblomst. Den ga jeg bort, men den ville vist være i hagen her likevel. Det ble nok igjen litt av roten. 



                                                                          Vanlig ballblom. 



                                                                         Snøballbusk.

Jeg får prøve å luke litt i dag. Ligger mye på etterskudd, så noe må jeg få unna. Ha en fin ny uke:-)




10 kommentarer:

  1. Hei. Flotte bilder. Allium har blomstret av for i år. Nå har vi full sommer. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Takk for det:) Ja, det har nok gått fortere til deg enn til meg med løkvekstene. Her kommer de nok til å stå lenge når været er som det er. Nyt sommeren på sørlandet!
      Fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Du er stadig temmelig langt forud iforhold til min have her i det svenske:)
    Tror jeg må prøve Thalictrum her (frøstjerner)!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Ja, kanskje det. Det må du gjøre. De er veldig fine og elegante. Liker dem veldig godt.
      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine!
    Vakker blomstring hos deg. 37 knopper på en peon har jeg aldri opplevd. Frøstjernen er i full blomst her. Morsomt å se hvor store de har blitt siden jeg sådde dem for noen år siden.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det kommer seg. Peonen har jeg gitt både aske og kalk, så nå har den virkelig fått farten opp og gitt mange knopper. De er kalkelskere, og det virket faktisk veldig godt:)
      Jeg kjøpte mine frøstjerner som plante, men de er jo og lette å så. Gøy er det også.
      Ha det fint:-)

      Slett
  4. Flott Peon, og så mange knopper! Jeg så at de hadde Peoner til kampanjepris på Hageland, så jeg må løpe og kjøpe:) Ha en fin kveld.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Mye aske og kalk, så tok det helt av.
      Det må du. Tilbud må benyttes, for det er dyrt nok som det er.
      Ha en fin dag!

      Slett
  5. Hejsan!

    Du är skicklig med kameran, ett rent nöje att titta på dina bilder. Thalictrum knopparna är som pärlor i luften!

    Kram!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Tusen takk for det. ja, ikke sant! de er flotte som knopper også.
      Klem:-)

      Slett