fredag 9. juni 2017









I fjor var det nesten ingen skadeinsekt i hagen, men i år kryr det. Tror ikke jeg har sett så mye liljebiller som i år noen gang.
Det er også mye lus, larver på rosene og hekken.



                De er veldig fine, men larvene spiser fort opp en lilje. Og så piper de disse billene. 



Kosakkveronikaen er i blomst. Nesten litt rart at jeg fikk tatt et såpass bra bilde av den i går,  for det har vært stri vind hele uka her til oss.



                                                                                    Vakker:) 



                     Honningknoppurt. I år blir det mange av denne. En skikkelig stor tue. 



En lav iris jeg fikk av en av mine søstre for mange år siden. Nå har den snart grodd ned, så den må jeg flytte. 



Snøballbusken har jeg strammet opp. Jeg har også lagt ned en gren av den og fått en plante til. 



                                                                  Den er da fin, løvetannen. 



I dag har det så smått begynt å regne ute. Men det begynte å bli tørt, så det var kanskje like bra. Det ser ut som om det vil lette etter hvert, så da blir det å få flyttet flere planter der de skal stå.

                                                             Ha en fin lørdag:-)




24 kommentarer:

  1. Fine bilder. Løvetann er vakker, men litt plagsom. ;-) god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det er den, og litt plagsom ja,)
      God helg igjen!

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Ja,liljebillen er en pestilens, har kun fundet 1 i danmark, og også 1 da jeg var i Sverige i maj, nu er jeg på vej derop igen og må se om der er flere der er blæst op fra dalen.
    Din Kosakkveronika er da en fin sag!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Det er nok her i Norge de er i år disse liljebillene. Ja, kanskje de har kommet opp til Sverige?
      Ja, den liker jeg kjempegodt! En av hagens vakreste nå.
      Ha en fin helg du også:-)

      Slett
  3. Hei. Flotte bikder. Jeg vet ikke hvor mange liljebiller jeg har tatt i år. En haug. Det er veldig mye insekter i år. Ønsker deg en fin helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Tusen takk!
      I år er det veldig mange ja. Etter mange år med lite insekt, ser det ut til at de tar igjen mye i år,)
      Fin helg til deg også:-)

      Slett
  4. Lekre blomster og bilder! Løvetann er vakker tett på, men fy så lei jeg er av de. De spirer overalt :(
    Liljebiller har jeg merkelig nok ikke sett enda...

    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) He, ja den er da fin, men en kan bli litt lei av den også.
      Her er det nok av billen i år iallefall. kanskje de holder seg unna hagen din i sommer:)
      God helg til deg også:-)

      Slett
  5. Huff, liljebiller! Heldigvis har hagen min vært forskånet fra disse, sålangt! Ha en fin helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig fine er de, men larvene spiser fort opp en lilje.
      Så bra:)
      Ha en fortsatt fin helg du også:-)

      Slett
  6. Her har det vært lite lijebiller i år. Tror jammen jeg får blomstrende liljer snart! Men noe har jeg sett her også. De har en så fin farge, men for noen skadedyr. Vakre bilder var det både her og i tidligere innlegg. Så søte andunger. Her gikk det visst galt med det første kullet inne på dammen, men de har satt i gang igjen. Masse å glede seg til i naturen nå. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje det er her de er i år,) Så gøy da!
      Ja, de er veldig lakkrøde og fine, men larvene er noen sultne skapninger.
      Så synd med andekullet. Godt de er i gang igjen, og at det har gått bra.
      Ja, det er det!
      Ha en fortsatt fin helg du også:-)

      Slett
  7. Vakre bilder! Kosakkveronikaen er kjempefin både i blomst og blad. Joda, liljebiller er en plage i hagen vår hvert år. Og jakten er i gang i år også. Visste ikke at de piper. Må nok nærmere på, før de blir tatt livet av.Løvetannen var særdeles flott på nærbilde. Og honningknoppurten er vakker, synd den sprer seg så ille her. Ha en riktig fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, den liker jeg og kjempegodt!
      Liljebillejakt må til, og det er lurt å se under bladene og ta vekk larveeggene også.
      Joda, de piper. Og noen piper skikkelig høyt også.
      Løvetann gjør seg godt på nært hold. Ja, honningknoppurten står sånn til her at den ikke kommer inn i andre bed. Den må passes på.
      Ha en fortsatt fin helg du også:-)

      Slett
  8. Jeg har også observert at det er en del lus rundt i hagen. Har knipset noen liljebiller også, men ikke mer enn normalt. Og ingen i akten.. Likte løvetannbildene dine :-)) Ønsker deg en super helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, lus hører jo hagen til, men i fjor var det ensten ingen. I år er det mye.
      Takk for det:) Løvetann gjør seg godt tett på. Takk, og det samme til deg:-)

      Slett
  9. Meget smuk Veronica! Liljebiller er jo også smukke, men de skal helst ikke blive for mange. Du tager så fine billeder at man altid bliver helt opmuntret af at se dine blogindlæg.

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Ja, de er det. Vakker lakkrød i fargen.
      Tusen takk!

      :-)

      Slett
  10. Liljebiller har jeg aldri sett her, men nå har jeg fått noen liljer, så kanskje de kommer, jeg får være på utkikk. Ha en fin søndag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Kanskje de ikke trives, men de kommer vel bare om en har liljer, og ruteliljene har vært populære til dem her i år.
      Ha en fin søndag du også:-)

      Slett
  11. Ikke ofte jeg ser så flotte løvetenner i en hageblogg ;) Er litt nysgjerrig på liljebillen. Er denne stedsavhengig, eller eksisterer den i hele Norge? Jeg har ikke sett den verken tidligere eller i hagen jeg nettopp har fått meg langs Lysefjorden i Rogaland.
    Utrolig søtt pinnsvin og ellers veldig vakre bilder du tar.
    Hilsen Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:))
      Liljebillen holder til i hele Sør-Norge, fra Trøndelag og sørover altså. Så jeg tipper den er der du bor også, men kanskje du ikke har nok liljer, eller at noen andre i området har flere liljer den kan leve på?
      Jeg ble ikke plaget av liljebillen før naboene flyttet et blomsterbed med liljer inntil hekken som er mellom oss. Da kom de over til meg.
      Koselig å få seg en hage!

      :-))

      Slett
    2. Utrolig kjekt, og omsider er jeg bitt av hagebasillen. Har levd et litt for travelt liv tidligere, men nå roer det seg og jeg får tid. Herlig! Naboen har liljer ser jeg, men de står et stykke fra hagen min. Så langt har jeg ikke registrert noen liljer i egen hage, men til gjengjeld fant jeg 14 snegler oppi et prydtre?!? Trodde sneglene holdt seg på bakken jeg, men det er plantet en hosta under. Kanskje det er den som har vært så forlokkende?

      Slett
    3. Så gøy du har blitt hektet av hagebasillen. Beste basillen som finnes:)
      Kanskje du slipper unna liljebillene i sommer?

      Sneglene kryper ofte oppover(de med skall) for å hvile, gå i dvale når det er tørt vær, vet jeg.
      da tetter de igjen hullet og ligger der til regnet kommer.
      Sneglene liker hosta vet jeg.

      :-)

      Slett