torsdag 1. juni 2017

Det modnes inne






Jeg er nesten litt stolt over at tomatene begynner å modnes:)  Jeg har ikke drivhus, og planen min med å lage et av gamle vinduer nå i år, er utsatt.



Men på arbeidsrommet mitt i andre etasje står tomatene fint og lyst. Straks høsteklar tomat. 



Så har jeg noen planter Jalapeno. Scoville på 2 500 - 8 000.
Her blir det endel frukt, og de begynner å bli store.
Jeg har også sådd Pinocchio's nose-chili, men de blir veldig høye, og det tar litt tid før de bærer frukt i år. (glemte å potte de om) Scoville på 15 000 - 30 000.
De er veldig dekorative og jeg har de på glass med olje. I fjor ble den lengste rundt 25 cm.



7 chiliplanter er flyttet ned i stua. Det ble så fullt oppe, men de trives veldig godt i et sørvendt vindu.
Dette er Explosive ember, tricolor, scoville på 30 000. Lav sort.
Jeg har ikke sådd de sterkeste i år, men kanskje neste år. Det går med endel chili her i huset.



                                                                             Veldig dekorative disse chiliene :-)



                                                                     De blir røde når de modnes.



I det gamle akvariet dyrker jeg basilikum. De vil ha det varmt og ingen trekk, så da fungerer det greit med akvariet. Plantelys har de også, så egentlig kan jeg dyrke urter her året rundt.

Ellers så har jeg plantet sitrongress, som vokser godt. Uunnværlig i asiatiske retter. Og fire sitrontre har det også blitt.  De er litt små enda, men som det lukter sitron av bladene:) Har ingen bilder av dem enda.

Noen (...kremt...) paprikafrø ble også sådd, men kastet de fleste av dem, samt endel av tomatplantene. Det ble rett og slett ikke plass. 



Ute er det vått, vått og vått. I dag kl. 8 var det 5 varmegrader, nordavind og regn. Og sånn har nå denne dagen gått. Nå skal det bli litt bedring i morgen, før det setter i gang igjen.
Men den gamle peonen fra svigermors hage har i år 37 knopper:) 



                                                          Bilde av de første sibirvalmuene, tatt i går. 



                                                                                  Og i dag,)



                                                                                 Våt akeleie venter på litt sol.

 Det er trivelig med planter inne også, og særlig de en dyrker fra frø som til slutt havner i gryta. Og ikke minst, når været ikke er hagevær.

                                                                       Ønsker alle en flott Pinsehelg:-)


14 kommentarer:

  1. Så flott avling du får innendørs! Flotte Sibirvalmuer ute, men akk og ve når regnet kommer! Ha en fin kveld Kathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig moro med denne innedyrkingen, og at det blir litt også:)
      Jepp, men de reiser seg vel opp igjen. Om ikke annet, så har jeg noen hundre til av den valmuen,)
      Ha en fin kveld du også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Nej regn og 5 grader er ikke havevejr!
    Så er det godt at du har succes med dyrkningen indendørs, sådanne tomater bliver meget bedre end dem man kan købe!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Det er dårlig hagevær ja, men turvær er det absolutt. Ble en tur i dag istedet for hagearbeid.
      Det er veldig moro å få det til innendørs:) Og det blir så mye bedre smak på dem en dyrker selv, enn de en kjøper. Luksus:)

      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  3. Flotte tomater! Imponerende tidlig avling uten drivhus. Akvarier kan brukes fint til planter. Jeg har dyrket sukkulenter i det før.
    Chili er litt for sterkt for meg. Håper du får bedre vær snart! Vi kunne behøve litt av ditt regn :)
    Ha en fin fredag,

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, disse ble jo sådd i januar etter en liten feil. Skulle jo egentlig bare så chili da, men så ble tomatfrøene også sådd. Men det er moro at de modnes da:)
      Ja, det går jo også ann å gjøre. Fint tips!
      Kan sende litt regn jeg, men det er kaldt. Nå snør det på hytta vår:(
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  4. Hei Kathrine!
    Tenk å høste modne tomater i begynnelsen av juni. Morsomt å se hva du får til innendørs av matproduksjon.
    For noen uker siden tok jeg opp vår eneste duppesoleie og delte den 6-8 planter.Alle har klart seg og de blomstrer.
    Er så glad for det.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er litt morsomt å kunne gjøre det:)
      Så flott at de har greid seg alle duppesoleiene dine! Jeg og har delt mine noen ganger, og har de rundt omkring i hagen. Det skal vist gå an å ta stiklinger av den også, men det har jeg ikke prøvd.
      Ha det fint:-))

      Slett
  5. Häftiga bilder på tomater och chili, inte visste jag att de kunde vara så dekorativa. 5 grader låter riktigt kallt, du kan väl skicka över lite regnmoln till mig så du får sol och jag får regndropparna.

    Snart dansar jag en regndans i torkan..

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Chiliene er veldig dekorative, og kan jo brukes i dekorasjoner også.
      Nå har vi fått mere varme, og vind. Men vinden er varm, fra øst.
      Håper du har fått litt regn i hagen din.

      :-)

      Slett
  6. Fantastiske farger på chilien din. Visste ikke at de fantes i sånne farger. Flott å ha modne tomater allerede nå. Her varer det nok en stund ennå. Ha en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Denne er kanskje den fineste jeg har før den modnes. De andre er bare grønne som kart.
      Vi smakte på den første tomaten i går:) Kjempegod!

      :-)

      Slett
  7. Sibirvalmuer og akeleier er planter som mange tar for gitt siden er er så hardføre, men de er jo så fine...

    Basilikum i akvariet er lurt. Mitt står fullt av små tomat- og chiliplanter. Lurer på om de begynner å få litt lite frisk luft der nede, jeg har innimellom vært plaget med mugg i pottene.

    Den lilla chilien er virkelig fin!

    Ha ei fortsatt fin pinse :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig fine:)
      Jeg legger ikke helt på lokket på akvariet mitt når det er planter oppi der. Lufting må til ja.
      Ja, ikke sant!

      :-)

      Slett