søndag 11. juni 2017






Det har vært en grei helg, også værmessig, men nå kom regnet igjen. Denne Rapssommerfuglen, Pieris napi  var innom hagen i dag. De er så raske disse sommerfuglene, så det er ikke lett å få tatt bilder av dem.



Og iallefall ikke med macroen, for en må så tett nær for å få skikkelige bilder. Men fin er den, og en av norges mest vanlige sommerfugler.
Har noen triks for å få de til å sitte rolig, men nå regner det ute så det får vente. 



                                                            Akeleiene har begynt blomstringen sin. 



                                                              Dette er bilder fra  fredagen.






                                                                      Gullkorg i dammen. 



I år blomstrer rhododendroen godt. I fjor hadde den en pause, så i år fikk den litt gjødsel. Bladene var litt gule også, så den ville nok ha mere næring. 



Tok et bilde av halvparten, da jeg ikke kom lenger unna med macroen. Den trives veldig godt under furua. 



                                                 Fjellflokksen blomster, og sprer seg der den vil. 



                            Seiersløk på vei ut av kjøkkenhagen. Det ble nok litt for trangt der inne,)



                   Gudeblomstene er høye og flotte i år, men litt tynget av regnet som kom her en dag. 



Men den hvite er liten. Et litt dårlig bilde,  men den er tuedannende blomstene og rundt 5 cm høye.



Avblomstrede ruteliljer er dekorative i bedet. Skal ta frøene av dem når de blir modne. Forresten så var det mange liljebiller på ruteliljene i år. Det har jeg ikke sett før. 



                                          Corydalisene blomstrer,  her en mørkblå lerkespore. 



                                                                        Og en lysere variant. 



Kirkisløk. I år kommer de hvite også. Jeg satte ti løk av dem, og nå er iallefall fem straks i blomst. 



                                                                             Skyggesildre. 



Noen koser seg i det fuktige været vi har nå, men disse sneglene med skall gjør ikke så mye skade i hagene. Det er de uten skall som kan være veldig glupske.

                                                                   Fin søndag til alle:-)





18 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Ikke lett å velge noen favoritt blant disse. Men fjellflokk-bildet var flott! Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Fjellflokk er en fin blomst.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  2. Mye fint som blomstrer nå, og fin sommerfugl! Skyggesildren er så vakker "tett på" og så flott den rhododendroen din er. Jeg holder på å lærer meg å bruke mitt nye speilreflekskamera, men det blir vel en stund før jeg legger ut bilder:) Ha en fin søndagskveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Tusen takk:) Så gøy du har fått deg speilreflekskamera! Skal bli moro å se bildene dine etter hvert.
      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Hei Kathrine!
    Jeg nyter bildene dine. Jeg har sett flere av dine fantastiske bilder av duppesoleie. Mine bilder blir ikke i nærheten.
    Her står ruteliljene og sår seg. Jeg lar dem ordne det helt opp selv. I løpet av noen få år sprer de seg rundt omkring. Sammen med gule primula, er de et syn. Nå er vi inne i akeleietida, lerkesporetida +++. Det er så fint.
    Voksklokka som jeg kjøpte i fjor, vokser som bare det. Er veldig fornøyd med det.
    God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Takk for det:) Duppesoleien er en nydelig blomst! Det gjør jeg også med ruteliljene, men noen må ha litt hjelp til å komme seg på nye steder. Fine når de sprer seg:)
      Ja, en kjempeflott tid vi er inne i nå.
      Så gøy da! Min også har vokst mye i år.
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  4. Å, så fine bilder. Jeg er veldig glad i fjellfokk, og i år har jeg fått den hvite. Gleder meg. Håper den blomstrer i år. Ha en fin kveld! Headeren din er så uyrolig fin med pinnsvinet som drikker fra dammen. ♡

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Jeg også, men da jeg kjøpte den hvite, ble blomstene blå. De var nok feil merket. Nå skal jeg få ta i frø, så da håper jeg den blir hvit:)
      Takk for det!
      Ha en fin dag:-)

      Slett
  5. Hei. Nydelige bilder. Med alt regnet blir det frodig. Ikke lett å ta bilder av disse sommerfuglene. Det blir nok bedre når sommerfuglbuskene begynner å blomstre. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk:) Ja, det blir da det.
      Jeg hadde sommerfuglbusker før, men de frøs på vinteren innimellom, så da ga jeg opp. Synd, for de tiltrekker seg sommerfugler og er veldig vakre.
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  6. Så mange nydelige bilder! Man kan si mangt om regnet som det har vært alt for mye av, men det lager fine diamanter på blomstene. Duppesoleie med sommerfuglbesøk fikk noen ekstra henførte blikk fra meg:)
    God uke.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, en må se sånn på det,)
      To vakre ble med på det bildet, sommerfuglen og duppesoleien!
      Fin uke til deg også:-)

      Slett
  7. Så mye vakkert! Nydelig med blomsterbilder og det gir inspirasjon. Ha en vakker dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Så fint å høre!
      Ha en vakker dag igjen:-)

      Slett
  8. En vidunderlig billed-kavalkade! Tak for alle de fine indtryk fra din frodige have!

    Ulla

    SvarSlett
  9. Herlige bilder :-)) Her har det ikke vært det helt store hageværet, men ikke så mye energi etter jobb heller, så vi får spare oss til helgen :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Nei, nå har det vært dårlig her også, så vi får satse på til helgen. Om tåa di er bra og foten min i orden igjen,) Da tar vi det igjen!

      :-))

      Slett