fredag 16. juni 2017





Det ble en liten tur i hagen tidlig i dag. Og jammen er det ikke liv i moserosen min:) Det er en Henri Martin rose, og jeg kjøpte den for den kan vokse der det er litt skyggefullt.
Bra jeg ga den en sjanse og ikke kastet den.  Dette er bilde fra i fjor.



Og så fant jeg haugevis med liljebiller igjen. Larvene har snart spist opp de tynne bladene på ruteliljene. Fant også en larve som nesten hadde blitt til bille. Det har jeg ikke sett før, men det ble ikke noe bilde av den. Jeg finner sikkert flere.

Fra 21 grader i går til 13 i dag. Den går opp og ned denne temperaturen. Nå skal jeg plukke inn en bukett. God lørdag:-)





14 kommentarer:

  1. Hei.Jeg har også god erfaring med å la ting stå, selv om det ikke ser bra ut. Det finnes mange liljebiller her også. Her er det godt og varmt, og skal være det i helga. Ønsker deg en god helg.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan nok lønne seg å la ting stå før en fjerner det. Plutselig så er det liv:)
      Fint med sommervarme nå. Vi skal ha regn noen dager igjen, men kanskje det blir litt varmere ute i uka. Det er lov å håpe.
      Fin helg til deg:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Sikken du får blogget:) - håber det går bedre med foden?

    Liljebillen er en pestilens, jeg har fundet 6 stk denne gang, de flyver op fra dalen når vinden er rigtig, men ellers har jeg fået udryddet dem - Det er jeg lidt stolt over:)
    Finurlige mosroser :)

    Ha en dejlig lørdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Ja, det blir litt nå når en må holde seg mere i ro.
      Syns den er litt fascinerende denne liljejbillen også. jeg sliter litt med å ta livet av den jeg da,)
      Jepp! Moro at det var liv i den, og nå er den flyttet.

      Ha en fin lørdag igjen:-)

      Slett
  3. Jwg har ikke fått liljebiller i hagen ennå, og håper ikke jeg får det heller:) Ha en fin lørdag

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, de kan en godt unnvære ja. Fin lørdag til deg også:-)

      Slett
  4. Moseroser er så fint. Står på den lange ønskelisten. Ha en flott helg !

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de. Og de er ikke så lette å få tak i her på gartneriene.
      Ja, listene på ønskene i hagen kan bli lange,)
      Ha en flott helg du også:-)

      Slett
  5. Så har jeg bladd meg gjennom de siste innleggene dine ;-)) Flotte bilder som vanlig og alltid noe å lære her på din blogg! God helg til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:-) God helg igjen!

      Slett
  6. Moseroser har jeg ingen av, men de er veldig fine! Liljebiller er en pest og plage.
    God søndag, Kathrine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De kan anbefales:) Du har jo så mye av det meste, så jeg trodde du hadde moserose. Jeg har så lite roser, så jeg er så glad for alle som overlever her til meg:)
      Ja, det er de. Men de er jo fine også. Tenk å være en bille med den fargen. Tenker de andre billene er misunnelige,)
      Fin søndag igjen!

      Slett
  7. Så flott "mose" på moserosa! Har tenkt å få meg en sånn jeg også. Takk for påminning å gå på liljebillejakt!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt stolt over denne, som likevel kommer igjen:)
      De er fine, særlig knoppene.
      Ja, på jakt må en i en hage også.

      :-)

      Slett