torsdag 4. mai 2017







                                                                             Tomatene vokser! 



                      I dag har jeg fått pottet om mange av dem, i større potter og kompost fra hagen. 



                                                                                      Jalapeno. 

Men så gikk jeg tom for potter(de store), og jeg som trodde jeg hadde nok. Får ta en runde i garasjen og se om jeg finner flere, for nå begynner de å trenge mere plass til røttene sine.



Ja, disse grønne baljene kjøpte jeg tidligere i vinter. De var nedsatt fra 69.- til 19.-, og at jeg ikke kjøpte flere av dem da... 



                       For urtebassenget som jeg kaller det, har råtnet opp og kan ikke fikses på mere. 



Men det har holdt iallefall 12-14 år, og det er ikke så værst. Nå har jeg plantet noen urter i de nye baljene, og flere skal det bli. Disse er lette å flytte rundt på, og på høsten kan jeg bare ta og grave urtene ned i kjøkkenhagen til overvintring. 



Dette bedet skal fylles med kompost, og det tar tid.  Først må jeg grave vekk jorden, så ha oppi kompost og ta jord over igjen. Men været er bra, så det er fint å holde på ute.



Skal tro om det blir  ledig i kjøkkenhagen til grønnsaker? Her står planter i kø for å få nye plasser i hagen.



Og så dette mysteriet da, dammen. En kveld i fjor høst var dammen som den pleier, men dagen  etterpå hadde vannet sunket 25 cm.
Jeg gikk ut fra at det da var blitt hull i duken, og har i vår tømt dammen for steiner og mesteparten av planter/røtter.
Så regnet det mye en periode, og vannet steg. Og steg. Men sank ikke ned igjen.
Fuglene slet med å få tak i vann og for å bade, så nå har jeg lagt oppi noen steiner igjen og fylt dammen helt opp.
Den lekker altså ikke lenger, så hva som skjedde en natt i fjor høst, lurer jeg på.
Lykken var stor for fuglene iallefall, skjora og gråspurvene bader mange ganger om dagen.
Moro å se på.
Men nå ligger det uhorvelig mengder stein under klessnora, som jeg må få lagt opp i dammen igjen. Men jeg må først tømme den, fylle på vann på nytt og se om den lekker likevel. Begynner å bli litt lei...

                                                               Ha en fin dag:-)





6 kommentarer:

  1. Ja det var pussig... Jeg ønsker meg en liten dam, men så langt er det ikke kommet ennå. Nå er det tiden for å rydde opp og lage nye bed. Vi har store planer om flere urte/grønnsaks-kasser. Gleder meg til det :-). Den store kassen til grønnsaker er brukt til å redde små-stauder ;-).Så jeg kjenner meg veldig igjen, i innlegget ditt. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Det er koselig med dam. He, ja disse midlertidig stedene for oppbevaring av stauder, blir som reger i kjøkkenhagen.
      Ha en fin dag igjen:)

      Slett
  2. Det samme opplevde jeg i fjor vår, men da var det hull i dammen! Fikk kappet det, og etter det har det holdt tett. Veldig mye jobb, ja!
    Flotte tomater :)
    Jeg har så mange store potter at jeg har det motsatte problemet...

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt du fikk lappet det. det er jo en stor jobb ja, og det blir tyngre med årene også.
      Ja, de vokser godt de tomatene. Skulle hatt litt mere sol, men de modner nok. Disse blir ikke så store heller.
      Jeg trodde jeg hadde mange jeg også, men så har jeg jo ikke kjøpt så mange busker og roser som deg,)
      Ha en fin kveld igjen:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Jeg havde engang en elg - Otto, og når han drak fra min lille dam kunne man se det bagefter, ikke bare på fodsporene og ødelagte planter, men vandet var sunket en 4-5 cm, kan det være det der er sket? En elg med 2 kalve!?
    Synd med det gamle fine badekar! Jeg synes jo ærlig talt ikke de farvestrålende har helt det samme...:) Kan man ikke få brugte vintønder. "barriques" hos vinimportøren?

    Ha en dejlig aften



    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Jeg har tenkt tanken ja, men det er ikke så ofte det er elg nede her jeg bor, bare rådyr. Men ingen spor har jeg sett i hagen, og det burde jeg vel?

      Ja, ikke sant. Nå ble valget disse grønne baljene, nettopp fordi jeg har ødelagt så mange gamle fine trebutter mm. Nå står mange trebutter og tretønner i kjelleren til oppbevaring, og de blir ikke brukt i hagen med jord og vann i. Dessverre...
      Disse grønne her er det ikke så nøye med, og de kommer til å bli borte når plantene i bedene vokser opp. Bare urtene vil vises, og så er de jo flyttbare også, og kan settes mere skjult om en vil det.

      Ha en fin kveld:-)

      Slett