tirsdag 9. mai 2017







Så langt kom jeg i går med det nye bedet, som etter planen skal bli et lite woodlandbed. Jeg leste i et hageblad at det gikk fint an å lage en miniutgave av woodland også. Det blir skyggeplanter her, og rhododendron. Jeg la ned to grener av rhododendron på bakken for tre år siden, og stein oppå. Så etter en tid, ble det to nye planter. Fin måte å lage nye busker på.



                                                      Det går ikke fort i bedene når det er så kaldt. 



                       I dag har det vært snø i luften, og det er hvitt og glatte veier lenger opp. 



 Katten har gått i dvale, igjen.. Tror ikke han kommer til å leke med tennisballen i dag, som ligger til høyre i bildet.



Dette er det enesle bedet hvor det er bra med blomstring så langt i år. Her kommer sola først. Ruteliljene og perleblomstene begynner å vise seg fra sin flotteste side, primulaene har blomstret en stund nå. 



Her har kirgisløkene spredd seg mye. Ganske tett i dette bedet nå, men fine er de og flott i vase.
Til høyre står Astrid Lindgrenrosen. den har greid seg fint i vinter, men den andre i samme bedet, hadde bare en liten gren som det var liv i.
Moserosen jeg kjøpte for tre år siden, har frosset ihjel.  Og klematisen som sto sammen med New Dawnrosen, er død.



Dette bedet har jeg ikke gjort noe på de 18 årene jeg har hatt hage. Nå skal jeg vente til fugleloppene i kassa over har gitt seg, så skal jeg fikse litt opp her. Et rotete bed har det blitt etter så mange år.
Hundetannen har blitt til en fin  tue. Den er snart i blomst, samt tulipanene.



Flere baljer skal på verandaen med urter i.  Her en stor sinkbalje, og så har jeg en litt mindre som også skal hit.

 Kaldt i dag, og vått. Jeg skal prøve meg på en liten sykkeltur snart, men det var en kald sykkeltur i går, så vi får se.
Dessuten hadde det vært mus i sykkelveska mi i vinter, og gnafset på hanskene mine, så de må lappes. Sitteunderlaget i ull hadde den også gnagd på. 




 Flott lys over Trondheimsfjorden i går kveld, da vi hentet datteren på Værnes flyplass.  Hun hadde vært i Bergen og opplevd sommeren noen dager, for der hadde det vært fint.






Da ser det ut til at det klarner litt opp ute, og kanskje temperaturen vil stige litt også? En kan jo håpe.
                                                                             Ha en fin tirsdag:-)

16 kommentarer:

  1. Hei. Det er en kald vår her på sørlandet også. I natt var det bare 1 grad. Nå må det bli varmt i luften snart.
    Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det hørte jeg at det var. Det er nok mere vanlig her enn til dere, tror jeg.
      Det håper jeg også.
      Takk, og ha en fin dag igjen:)

      Slett
  2. Det är inspirerande att göra nya bäddar och just woodland planteringar är bland det roligaste som finns.

    Häftiga bilder över fjorden, så vackert!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det:) Her noteres plantevalg og tegnes opp plassering.
      Tusen takk:)

      Slett
  3. Hei!
    Noe av det morsomste jeg gjør, er å lage nye bed. Selv om det er kaldt hos deg, gror det godt hos deg.
    Her det utrolig kaldt. Det er nesten vinter. Gleder meg til faren for nattefrost er over. Da kan jeg plante ut sommerblomster.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, det er morsomt. Ja, det går da fremover, og blomstene står lenge når det er kjølig i været. Planter bæres ut og inn. Det skal bli godt å få alt ut ja.
      Ha det fint du også:-)

      Slett
  4. Woodland har blitt veldig populært i de siste årene. Det er jo veldig fint også å ha det hvis en har skygge til det. Her har jeg noen bed, men stort sett for mye sol. Ikke for det, den har vi ikke sett mye til de siste dagene, og i natt skal de komme snø her også :(
    Veldig fint solbedet ditt, og sol må mange planter ha. Vakkert lys i bildene dine!
    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det har det, og det blir nok kanskje mere et skyggebed, om det er noen forskjell egentlig? Rhodoene er grønne året rundt, så de vil gi skygge når sola kommer til også, men så får vi se.
      Ja, det hadde snødd på Østlandet i dag, hørte jeg. Her har vi strålende sol i dag, men det var frost i dag tidlig.
      Tusen takk:) Fin dag til deg:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine

    Imponerende vue over Trondheimfjorden - det er et dramatiskt landskab!
    Alletider med et "woodland" I Sverige forsøger jeg med et stubberi, det bliver morsomt at gense!
    Flotte hundetænder, er det "Pagoda" du har?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Ja, det kan være ganske dramatisk over fjorden noen ganger. Bildene er forresten tatt fra bilen i fart,)
      Får håpe det ja, men kanskje det blir mere et skyggebed. Vi får se.
      Så spennede da! Ja, det er fine, og mulig det er Pagoda. Det er mange år siden den ble kjøpt, og lappen er jo borte. Men den likner iallefall Pagodaen.
      Fin dag til deg:-)

      Slett
  6. Steinbedet ditt hvor solen kommer først var veldig fint og jammen synes jeg bedet du ikke har gjort noe på 18 år også så spennende ut! Inspirasjonen til å jobbe med bed kommer helt sikkert med varmen.
    Det var noen fantastiske bilder du har tatt av Trondheimsfjorden!
    Hilsen Turid

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Det er jeg veldig fornøyd med også.
      Jo, det er ok det bedet også, men bedet er lenger enn på bildet, og mere rot i kantene som ikke ble fotografert. Jeg gjør det nok:)
      Takk for det!

      :-)

      Slett
  7. Ja, det går langsomt i år, men der nu gang i rigtig meget hos dig. Vi havde nattefrost i går - helt ind i drivhuset, så jeg blev nervøs. Smukke billeder du viser af haven og udsigten, jeg håber du er færdig med sne nu!

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går fremover ja:) Frost til oss også, men nå er himmelen blå og sola skinner. Håper det berget i drivhuset ditt da.
      Takk, ja nå kan snøen komme i november, ikke mere nå.

      :-)

      Slett
  8. Håper det snart blir varmere i hele landet, og frostfritt ikke minst. Her har vi hatt etpar dager med regn, men ikke kaldt, så jeg er blant de heldige. Ønsker det værsnu, og flott maivarme Kathrine.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, her meldes det iallefall varmere nå utover noen dager.
      Takk for det! Ha en fin maidag igejn:-)

      Slett