mandag 22. mai 2017






Så kom det en skikkelig regnværsdag. Jeg prøvde å ta noen bilder ute, men det ble for vått. Nå skal det gi seg til i morgen, før det kommer mere nedbør. Det er iallefall ikke brannfare ute lenger, og det gjør godt i hagen nå med litt regn. 



                                                          Denne lerkesporen er nydelig.



Nå vokser det veldig fort. Vi hadde noen varme dager her forleden, og med regn så spruter plantene  opp fra bakken.



Noen planter som  måtte reddes fra drukning. Mariatistel og alaskairis. Syns de er så søte disse små irisene :)



                                                         Soppene er på plass her og der. 






I år er det veldig mange skadedyr i hagen. I fjor var det nesten ingenting, så da blir det vel overflod av dem dette året.
Japanlønnen min har aldri hatt lus før, men nå er hele treet dekket av sort lus. Hageslangen rekker ikke bort dit den står, så jeg får ikke spylt av lusene. Er det noen som har tips, så bare si i fra.
Gift brukes bare i nødstilfelle, men dette er vel ikke akkurat det.
Og det kryr av liljebiller i år! Jeg har plukket av mange blader med egg, så de ikke skal bli flere enn de er iallefall.



                                               Vortemelkene har varierende bladverk. De er fine. 






                                                                   Sypressvortemelk.



 Nå begynner Skjoldbronseblad å komme opp.  Dette bladet har rømt fra bedet, men det gjør ikke så mye. Veldig dekorative blader og stilker på den.



                                                  Tulipanene har lukket seg igjen i regnet i dag. 



 Disse gule her er ganske gamle. De kommer med fine røde flekker på kronbladene.  Noen år er de mange, andre år kommer bare noen få flekker, sånn som i år.
Bildet er fra en solfyllt dag.


I går var jeg på Markedet i Kjøpmannsgata. Her kan de som vil leie seg en plass og selge det de måtte ønske.  Hagelaget i Trondheim var her også, men jeg hadde omtrent alt de solgte fra før. Endel var ikke merket, det var litt dumt. For det var litt vanskelig å komme til for å spørre.
Nå er det handledag på Hammer Gartneri denne uka, så da blir det tur dit:)



Et lite tips på slutten av innlegget i dag. Jeg har en lukebøtte som jeg har borret hull i bunnen. Det hender jeg bare setter fra meg den fulle lukebøtta, om ett eller annet kommer i veien.
Og kommer det en regnskur eller ti, så renner vannet ut, og bøtta slipper å bli full av vann.
Vi kjører bort det jeg ikke vil ha i komposten, og da slipper jeg å få vann i søppelsekkene.

                                                                         Ønsker alle en fin ny uke:-)







Forresten så skal jeg passe noen planter for en som blir borte i hele sommer, bl. annet denne. 



                     Er det noen som vet hva slags plante det er, og eventuell stell av den? 



                           Jeg vet ingenting om den, men håper den vil overleve til meg:-)


Takk til Marit som ga meg navnet på denne over her. En Vriesia, Guzmania "Francesca". 



16 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Dejligt med regn - så glædes man endnu mere over solen:)
    Er din alaska iris - en Iris setosa?
    Jeg plejer ikke at gøre noget ved bladlusene, snart kommer der blomsterfluer, så har de noget at leve af!
    Derimod liljebillen - den bliver jagtet! Jeg fik en heroppe i forgårs, tror den er blæst op fra dalen. Ellers er det lykkedes mig at udrydde den totalt her! Men enkelte solister finder op hvert år.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Jepp, for nå begynte det å bli tørt her. Og i morgen blir det sol igjen, iallefall en dag.
      Ja, det er det. De er så søte når de er små, men de vil jo bli større etter hvert.
      Jeg pleier å klemme bort lusene om det blir for mye på rosene, men her ble det litt for mye lus. Det er mange som lever av lus, og svartmaurene bærer de rundt omkring og sprer de på den måten. Jeg får se om de blir spist opp, men jeg kan også bruke skummetmelk eller grønnsåpevann på de også.
      Liljebiller var jeg ikke plaget med før, for da hadde jeg lite liljer. Men nå har krølliljene spredd seg så mye, at liljebillen har gode tider,)

      Fin ny uke igjen:-)

      Slett
  2. For å ta det siste først så tror jeg den heter Vriesia ett eller annet. Vakre blomster, men de blomstrer bare på sideskudd. Så når morplanten har blomstret død den. Men hvis en er heldig og får et sideskudd kan dette blomstre siden.

    Smart tips om hull i lukebøtta! Lerkesporen var nydelig :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk, Marit! Det er en Guzmania "Francesca" faktisk. Flott med tips fra deg, så fant jeg ut av det.
      Ja, ikke sant. Jeg ble litt lei av vannfylte lukebøtter i hagen.
      Den lerkesporen er veldig fin, og teppedannende:)

      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  3. Jeg har også hull i lukebøtta mi :-), men det er fordi det er ei murerbøtte som jeg har brukt som potte før. Men det er jo veldig praktisk ikke å få den full av vann når en setter den fra seg, for det gjør jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går jo fint å bruke bøtter til potter også:) Ja, det er det. Godt å høre at flere gjør det,)

      :-)

      Slett
  4. Hei. Her på sørlandet har vi fått mye regn. Så nå holder det. Mye fint som vokser hos deg. Lerkesporen er nydelig. Jeg har også hull i min bøtte. Setter den ifra meg overalt. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Håper det er godvær på vei til deg nå. tror det har kommet nok i hagen her også, etter i går.
      Ja, lerkesporene er så fine!
      Bøtter kan stå på de merkeligste steder i hagen,) Godt med hull i, så en slipper alt vannet som samler seg.
      Ha en fin tirsdag!

      Slett
  5. Nydelige sommerlige bilder! Godt med litt regn av og til, det blir liksom ikke det samme med vanning med hageslange:) Ha en fin ny uke

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det er det. Og nå kom det bra til oss for en stund.
      Fin uke igjen:-)

      Slett
  6. Hej!

    Det ser härligt ut med regnet som faller över trädgården. Här har det visst slutat att regna. Din damm ser fin ut!

    Tack för det smarta tipset med borrhål i hinken!

    Ha det gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk:) Vi trengte litt regn nå ja. Ble ganske fornøyd med dammen etter opprensken, men den skulle vært litt større. Populær er den iallefall til fuglene.
      Fint å kunne gi noen tips:)

      Ha det fint:-)

      Slett
  7. Å så grønt det er der nede! Det har virkelig sprutet opp som du sier!

    Jeg har en trykksprøyte fra Clas Ohlson, sånn som du pumper på så kommer det ut en kraftig stråle. Den har nok trykk til å spyle lus av busker ute. Den spylte til og med snegler bort fra sukkerertene mine i fjor.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det har det virkelig. Noen av plantene veltet av regnet i går, for de har nok vokst litt for fort.
      Takk for tips! Skal se om jeg finner en:)

      :-)

      Slett
  8. Hei Kathrine!
    Nydelig farge på lerkesporen. Soppene dine er dekorative. Smart med hull i bøtta.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne
      Takk:) den er veldig fin ja. Takk for det:)
      Jepp, men i går knakk hanken, så jeg får lage meg en ny.
      Ha det fint:-)

      Slett