onsdag 24. mai 2017






Regnet er tilbake i dag, men i går klarnet det opp ved middagstider og en fornøyd skjor kunne ta badet sitt igjen:)



                                        Morsomt å se på fuglene som bader, og pusser seg etterpå. 



                                                                             Litt pjusk fortsatt. 



Både plommetreet og morelltreet står fint i blomst, epletreet er litt senere, men det er knopper. Det ble plantet i fjor, etter at det vi hadde, frøs ihjel forrige vinter. 



                                 Ikke mye insekt å se i disse blomstene, men jeg håper de er der et sted. 



              Hasselurten har begynt å spre seg godt utover, og nå skal jeg ta og flytte litt til andre steder. 



Gullkorg blomstrer godt hele sesongen. Denne står ved dammen, mens den andre står i et bed der jeg skal ta den vekk. Nå vokser den over en rose som står der, det liker ikke rosa så godt. 



                                                                  Løytnantshjerte med edderkoppbesøk.



                                                             Kortusa, en liten nett plante. 



      Nok en lerkespore er i blomst. Merkepinnene har grodd ned, men jeg skal finne de igjen en dag. 



                                                                                    Vanlig ballblom. 



           Edelprimulaen pruhoniciana.           



                                               Kaukasusprimulaen  Primulapruhoniciana juliae.



                              Oxalisen er ny i hagen i år:) Og jammen kommer den ikke med blomster! 



                                                                  Tror jeg fant tre knopper i dag:)



                          Bitteliten er den, og det blir spennende å se hvordan den er når den kommer ut. 



                                                                 Tulipaner i kveldslys. 









Denne husker jeg ikke navnet på, den likner gullkorg  men har mye større blomster og litt spissere blader.



                                                                        Bregnene har kommet langt. 



Vi fant en bitteliten død jordhumle jeg og katten i dag. De første som ble klekket tidlig i vår, har gjort sitt. 



            Duppesoleien er straks i blomst. Denne har jeg mange av rundt i hagen. Nydelig!

I går fikk jeg sådd reddiker, svartkål og salat. I dag rakk jeg akkurat å bruke kanttrimmeren og klippe  plenen, samt en liten sykkeltur før slusene åpnet seg igjen fra overgartneren. Nå høljer det ned, men ingen vind,) Tror det meldes mange våte dager fremover til oss. Men det er ikke så mye en får gjort noe med.

                                                               Ha en fin dag:-)




14 kommentarer:

  1. Så søt skjære da! Jeg liker skjærer godt, men det er det ikke alle som gjør. Har en nabo som skyter skjærer :(
    Bregner er så vakre når de ruller seg ut. Ha en fin dag, Kathrine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Nei, noen liker dem ikke, og det syns jeg er trist. De hører jo til her de også. Her er det heldigvis ingen som skyter de.
      Jeg mater på vinteren de to som hekker i nabotreet, og de har aldri gjort noe galt i hagen her. Tror de skjønner at jeg er snill kanskje?
      Ja, de er kjempefine:) Takk det samme til deg:-)
      SvarSlett

      Slett
  2. Flotte bilder av fine planter! Duppesoleien står med fine knopper her også :-). Den er så fin! Kortusa har jeg forsøkt å så mange ganger, men jeg får den ikke til. Det er en flott plante. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, den er bare så fin, syns jeg også.
      Kortusaen min står i steinbedet, med sandjord rundt beina og mye sol. Kanskje det er et tips?
      Ha en fin fin kveld:-))

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Spændende med din Oxalis, den ser ud at trives!
    Kortusa var ny for mig, den ligner jo meget Dodecatheon på blomsten, og de er da også i slægt!

    Super lækre billeder som altid!

    ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, ikke sant! Kom med posten fra Rantenhagen i vår, og har allerde knopper:)
      Kortusa har jeg hatt i hagen i noen år. Den er nydelig, liten og vakker. Trives i steinbedet.

      Tusen takk for det!

      Fin kveld igjen:-)

      Slett
  4. Hei. Flotte bilder. Jeg synes det er veldig fint med bregner. Dine har kommet langt. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk for det:) Ja, bregnene er vakre. Jeg holder de i ene enden av hagen, da de lett kan krype utover. Men de kan aldri bli så livate som skvallerkålen,)
      :-)

      Slett
  5. Så flott hasselurt! Min er bitte liten, og krymper med åra, så jeg får prøve å flytte den. Morsomme bilder av skjæra!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå har den blitt veldig fin:) Kanskje å flytte den er trikset. Min vokser under en stor rose, og sammen med stauder som blir store. Og i fuktig jord.
      Takk for det:) Koselig å se på fuglene i hagen:)

      Slett
  6. Så spennende med blomsterknopper på Oxalisen, flotte tulipaner og Hasselurt. Jeg er også glad i skjærer, og Kråker, det gjør ingenting om de bråker litt om morgenen, for jeg er ett veldig tålmodig menneske:) Bregner har jeg alltid hatt i hagen for jeg syns de er så fine. Her duskregner det i dag, og det gjør godt for plantene. Ha en fin dag Kathrine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det syns jeg også! Takk:) Ja, jeg og liker kråkene. Flotte fugler! Godt å være tålmodig ja,)
      Bregner er fine, og det blir litt sånn jungelaktig i hjørnet av hagen der de står.
      Her har det silt ned i hele dag. Plantene får iallefall nok vann nå.
      Ha en fin kveld, Inger Johanne:-)

      Slett
  7. Nå tror jeg faktisk at det er mye som har kommet lengre hos deg enn hos meg. Skjærer er forresten koselige fugler, har hørt at de har intelligens som en 8-åring, og det er jo ikke så verst.
    Ha en fin kveld, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Sier du det? Det hadde jeg ikke trodd. Ja, de er det faktisk. Og fine i fjærdrakten. De er ganske oppegående disse kråkefuglene ja:)
      Ha en fin kveld du også:-)

      Slett