torsdag 11. mai 2017

På hodet i dammen








Etter å ha beiset sitteplassen på andre i siden av hagen, begynt plantingen av det nye bedet, samt ryddet ut mye fra kjøkkenhagen, så satte jeg i gang med dammen.
Jeg har grudd meg til dette i hele vår, så da er det bedre å sette i gang, enn å gå og tenke på det.

Nesten alt av vannet måtte ut, samt resten av steinene, sverdirisen og ormeroten. Sverdirisen har  kraftige røtter, så det tok sin tid.
Noe av vannet ble spart for å få tilbake mikroorganismen i dammen.



Så ble mye av steinen lagt tilbake, men på en litt annen måte enn før. Sverdirisen skal ikke tilbake, det er sikkert. Det ble nesten bare røtter, noen få blader og nesten ingen blomster. Jeg har den irisen andre steder i hagen, så det går greit.
Jeg orket ikke ta bedet på andre siden av dammen, det får jeg gjøre en annen gang. 



                                                                      Her var det spennende!



                                                          Best å følge med på det som skjer. 







Da jeg startet med dammen i dag, så fløy gråspurvene nesten på meg. De er vant til å drikke og bade her, så dette var nok ikke riktig. De var oppi bøtter og trillebår for å lete etter vann, og ble veldig glade da dammen igjen ble fyllt opp. 



Nå håper jeg det er tett, for må jeg tømme dammen en gang til, vil jeg ha hjelp med steinene. Litt stiv og støl etter dagens jobb, men god trening.
Til helgen meldes det fint vær. Da tror jeg hagen bare skal nytes:-)  Ha en fin torsdag!






10 kommentarer:

  1. Så flink du har vært! Ja, det er bedre å gjøre det enn å tenke på det. Her får jeg ikke tømt dammen på lenge. Siden det har vært så kaldt så lenge har jeg ikke fått tatt ut alle froske og paddeeggene, så nå har de blitt til rompetroll. Ca. 1 million eller noe sånt... Så de må bli til frosk og komme seg ut av dammen før jeg tømmer den, og da er det vel St. Hans eller noe sånt ;)
    Katten din er så søt! Vakre hvite perleblomster. Perleblomster liker jeg så godt.
    Ha en fin dag, Kathrine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Helt riktig. Det er slitsomt å tenke på noe en må gjøre, i stedet for å gjøre det.
      Ja, du har beboere i dammen din du. Det hadde jeg før også, men nå er det noen år siden. Håper du får gjort det før midtsommer,)
      Takk, skal hilse han og si det:) Perleblomster hører våren til.
      Ha en fin dag du også, Marit:-)

      Slett
  2. Fine og koselige bilder! Litt av en jobb, men dammen ble kjempefin etter rensingen. Jeg drømmer om dam, men det blir nok med drømmen, dessverre. Får kose meg med dine bilder :-). Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Ja, det var ganske tungt med de nederste steinene, for de er store(syner ikke på bildet, da de ligger under vann).
      Men nå ble det bra, og vannet har ikke sunket i natt!
      Dammer kan være så forskjellige, og de trenger ikke ha steiner heller, eller være så store og dype. Min dam er ikke så stor, og det som er tungt er alle steinene jeg har i den.
      Min første "dam" var i en stor trebutt, så det er mange muligheter.
      Takk:) Ha en fin fredag:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Det har været et stort arbejde, flot klaret!
    Rigtig godt tænkt med at bevare noget af det gamle vand!

    Nu må vi håbe det kan klare sig i mange år, du har ihvertfald gjort dit:)

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Jepp, det har det, men det gikk til slutt. Jeg har endel biller som lever i vannet, samt noen snegler, så de måtte jeg bevare endel av. Samt det andre av mikroorganismene som en ikke ser. Nå håper jeg ikke algene tar over, det har de gjort noen ganger.
      Det håper jeg også, men en av stenene må flyttes, da isen på vinteren kan bevege denne og lage hull.

      Ha en fin fredag:-)

      Slett
  4. Litt av en jobb,forstår godt at du gruer deg. Men så blir det utrolig fint etterpå! Ha en riktig god helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, men også god trening. Det trenger en også, når årene går. Ja, en blir litt flinkere med å unngå å utsette ting med årene. For en skjønner så innmari godt at det må gjøres,)
      Riktig god helg igjen:-)

      Slett
  5. Stort arbejde - koldt og vådt - men fint det blev færdigt, så fuglene kan få vand igen. Gode billeder af din kat. Den ser lidt skeptisk ud...

    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det, men nå ser det ut til at dammen holder på vannet:) Takk! Ja den lurte på hvorfor det ble sånn bevegelse i vannet med litt lyd,)

      :-)

      Slett