onsdag 3. mai 2017







Nok en fin soldag, selv om varmen holder seg rundt 10. Greit vær å tømme komposen i. Jeg begynte i går og skal fortsette i dag.
Denne lerkesporen over her, tok jeg inn for mange dager siden. Den vokser fort, men tåler lite vind, så den knakk med fine knopper på og ble satt i vase inne. Nå har den blomstret lenge:) 



                                                                     Roseblader mot blå himmel.



                                                             De er fine disse teppedannende primulaene. 



                                                            Straks åpner ruteliljene blomstene. 



Vrihassel. Denne har jeg aldri hatt rakler på. Lurer på hvorfor det ikke kommer på denne? Den begynner å bli mange år nå.












Dette bedet ble jeg veldig fornøyd med. For jeg hadde ingen egne bed til lave planter. Det ble jo sånn da, at de små bukket under for de store, så nå kommer de til sin rett.
Noen av plantene har sand blandet i jorden, og steiner innimellom som holder på varmen utover kvelden.
Langs kanten har jeg lagt duk, sånn at gresset skal holde seg unna. Det fingerer fint. 



                             Her synes litt av duken, så jeg skal få dyttet den lenger ned så den blir borte. 



Vi hadde besøk her forleden, og da fikk jeg en Hortensia. Jeg har bare en klatrehortensia fra før, så hva gjør jeg med denne? Kan den plantes ut, og overvintre her til meg? Jeg vet ingenting om disse pottehortensiaene, så tips mottas med takk:)


                                                         Ha en fin maidag:-)




12 kommentarer:

  1. Vakre bilder! Den doble bekkeblomsten er bare så fin. Vrihassel er begge kjønn tror jeg, så det spørs om ikke den du har er en dame eller mann :)

    Pottehortsensia er jo egentlig bare en vanlig Hydrangea macropphylla. Hos deg med litt mildere klima enn her så tror jeg at den fint kan overleve ute. Problemet med den sorten er at de blomstrer på fjorårets grener, og hvis de fryser mye ned og som de gjør her, så vil de ikke blomstre. Jeg har i fjor og i år kjøpt en sort fra Bakker som skal blomstre på både fjorårets og årets grener. Jeg har hatt den i kjelleren i vinter, men skal plante de ut nå. Men om de gjør det finner jeg ikke ut før til neste år :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, den er kjempefin! Men litt lav i år, som så mye annet i hagen.
      Ja, kanskje det du. Trodde kanskje det var nok med den vanlige hasselen i nabolaget her, for fra rota kommer det vanlige hasselskudd som jeg river vekk. Men fin uansett da:)

      Takk for tips! Da skal jeg prøve å overvintre den ute. Men det er endel barfrost her på vinteren, så kanskje den stryker med likevel. Uannsett så kan jeg jo prøve:)

      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  2. Dejlige billeder du viser. Lyset er så fint og fremhæver blomsterne på smukkeste vis. Du er meget dygtig til fotografering.
    Jeg plantede en Hortensia ud haven for mange år siden, og den overlevede, men gav kun blomster et par gange. Siden har jeg fundet ud af der er forskel på Hortensier: nogle sætter blomsterknopper året før de blomstrer, så de kan ikke tåle vinterkulden. De andre sætter blomsterknopper om foråret, så der er man mere sikker på blomstring.

    Held og lykke!
    Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det:)
      Ja, det er nok forskjell på dem, og jeg vet ikke hvem jeg har. Så jeg kan prøve, og se om den overlever vinteren her.
      Takk for det!

      :-)

      Slett
  3. Hei!
    Det er så deilig med maivarmen. Nå er våren her. Døra står oppe og det er fuglesang ute.
    Nå blomstrer det mye forskjellig hos deg. Primula som danner tepper, har jeg lyst på. Kjempefint.
    Vakre bilder våren.
    Ha det godt i vårsola! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, det er det. Jeg har begynt å få mere sans for primulaer nå enn før, og særlig de bittesmå som danner tepper. De er fine.
      Takk:) Ha det fint du også, Anne:-)

      Slett
  4. Hei Kasthrine

    Det er da et superflot nyt bed. Jeg er jo glad for sten:)
    Jeg ser Marit og Ulla har svaret omkring Hortensia, alletiders!
    Lækre billeder som altid!

    ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Det syns jeg også:) Småplantene kommer mere til sin rett i dette bedet, enn i de store.
      Jepp, gode tips fra begge to!
      Tusen takk:) Ha en fin dag!

      Slett
  5. Hei, fint med vårblomster under større planter. Her stor krokusen og minipåskeliljene under bringebærbuskene, for de er ikke mye pene å se på tidlig om våren:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, det er det. Jeg har kvitrogn og vrihassel i samme bed, og de er oppstrammet.

      :-))

      Slett
  6. Heisan. Masse flotte vårbilder hos deg :-) Det er en deilig tid vi går inn i nå.
    Ha en fortsatt riktig fin dag.
    Stein

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei!
      Takk:)) Det er det virkelig. Fin dag igjen:-)

      Slett