fredag 5. mai 2017






Noen ganger finner en ting i kjøleskapet som ikke lenger kan brukes, men da kan det bli jord av det:) Denne sitronen for eksempel, flyttet til komposten og er nå blitt til jord som så mye annet. 



Nå har jeg fått tømt en ene bingen og flyttet komposten fra den andre over til den tomme. Og så fullt det ble!  Jeg kommer til å vanne godt de nærmeste dagene, så det synker sammen, for nederst kom det som lå øverst i den andre, og det var ganske tørt. Her skal det ikke komme hverken maur eller humlebol i komposten mere.



Fortsatt er det igjen en halv meter jord i den bingen som ble flyttet over til den andre, som jeg kommer til å bruke rundt i hagen. Rosene skal få sin del iallefall. Jeg kjenner det godt i armene etter all flyttingen, men det er bare godt. 



                                  Lettskya og litt sol i dag. Og nå har endelig kuleprimulaene kommet helt ut:)



                                                            Hvite perleblomster straks i blomst. 



                Møtte også på en fin liten jordmidd på fotorunden i dag,  Trombidium holosericeum.



                                          Her er noen bilder jeg tok for en god stund siden med macroen. 



                                                       Ganske så knallrød denne jordmidden. 



                                                                                       Rutelilje. 



Jeg vet ikke om dette er påske- eller pinseliljer, men fine er de. De var i hagen da vi flyttet inn, men sto da på et skyggefullt sted. Jeg flyttet de til et mere solfullt sted. 



                                            Lave i år disse fylte bekkeblomstene, men de lyser fint opp. 



Her skal det komme stauder i år. Bedet ble tømt i fjor høst, og da satte jeg krokus så det skulle bli litt fint i vår.  Var litt sent ute på gartneriene, så de hadde ikke så mange farger igjen å velge mellom.



Ikke alle har kommet igjen ser jeg, men det skl bli godt å få noe annet her også enn bare krokuser. 



                                                                        Ønsker dere alle en fin fin helg!



8 kommentarer:

  1. Nydelige bilder! Vi har en kompost-binge, men det blir lite ut av det. Må nok lære meg å få fin kompost. Ser at jeg kanskje trenger to binger :-). Perleblomsten var nydelig! Fylte bekkeblom har jeg også, men tror jeg må grave de frem i år ;-). Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det er smart med to binger. Jeg skulle hatt tre, for det blir fort fullt i de to jeg har.
      Perleblomster er så fine! Og bekkeblomstene må nok frem i lyset til deg. de er som lysende soler nå på våren.

      Fin kveld til deg:-)

      Slett
  2. Flotte bilder, ja! Moro med kompost :) Flotte kuleprimula! Jeg holder på å dele og flytte noen av mine. Jeg liker så godt at de frør seg her. Plutselig dukker de opp på de merkeligste steder :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det er det!
      Jeg skulle nok ha delt mine kuleprimulaene også, men skla gjøre det når de blir litt flere.
      Det er koselig at de sprer seg her og der.

      Fin dag igjen:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Sikken en morsom rød fætter, mon ikke den er slemt giftig?
    Ja kompost er bare så godt, når jeg har klippet hæk får jeg indimellem alt for meget, men så graver jeg bare et hul, og ned med det der, det bliver fin jord på ½ år.

    Lækre billeder som altid, du har god vækst i haven!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, den er ikke giftig denne jordmidden.
      Ja, ikke sant! Smart å bare grave det rett ned i bedene. Det skal jeg huske på når det blir for mye å kompostere.
      Tusen takk:) Jo, det går da fremover, men nå er det 5 pluss og iskald nordavind.

      Ha en fin fin søndag!

      Slett
  4. Kjekt med kompost, og du så flott kuleprimula! Det er en påskelilje du viser, den er helt lik en jeg kjøpte for to år siden.Ha en fin helg Kathrine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er det. Ja, er det ikke fine:) Ok, da vet jeg det. Hva er forskjellen tro?
      Ha en fin søndagskveld:-)

      Slett