søndag 7. mai 2017

Nei. Ikke nå igjen...








Blåmeisene har bygget reir i fuglekassa nærmest verandaen i ukesvis, for så å plutselig bli borte. Og ja, jeg skjønte hva som hadde skjedd igjen, for dette er tredje gangen humlene tar over reiret.



Kassen henger 2 meter over bakken, er hvitmalt og det gror ganske mye rundt kassa  i løpet av sommeren, men nå er det lite vegetasjon rundt.
Jeg forsøkte å henge opp en kasse til ved siden av, en kasse som egentlig skal på hytta til rødstjerten, men det nyttet ikke. Humlen brummet og blåmeisen skvatt og rygget ut. Et merkelig skue.



Jeg liker jo både humler og blåmeis, og har laget kasser til begge. Men denne kassen må være hagens mest populære.  



                                    Hus med utsikt er jo flott,)



Da blir det humler i denne kassen i år igjen, og ikke blåmeis.  Får håpe de har greit å finne et annet hjem.

Kalde maidager fortsatt. +5 i dag tidlig og nordavind. Temperaturen kom opp til +7.
Vi har vært på havna i dag og sett på båter, og på Ringve Botaniske for å se om det blomstrer mere nå. Litt mere blomster har det kommet. Får legge inn noen bilder av de senere.
Haggel og snøskurer har gått jevnt på fjorden i dag. 

                                                                   Ha en fin ukestart:-)






8 kommentarer:

  1. Hei Kathrine
    '
    I må få lavet flere kasser:)
    Det er da dejligt at haven er så attraktiv for både humler og mejser.

    Flotte billeder af Blåmejserne!

    Ha en dejlig søndag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Tja, jeg har ikke så stor hage at jeg kan ha mange kasser. Og så må jeg ha de der vi ikke går så mye, for fugleloppene er en plage å få på seg. Sønnen er allergisk mot disse loppene, så da kan vi ikke ferdes der kassene henger.
      Jeg hadde flere kasser før, men det gikk ikke ann å gå forbi engang, før loppene kastet seg over oss.
      Jo, det erd a det:) Men i år kunne jeg godt tenkt med blåmeiser i kassen og ikke humler.
      Tusen takk!

      Ha en fin søndag igjen:-)

      Slett
  2. Virkelig populær kasse du har! Her bytter blåmeis og pilfink på å bo i kassen. Jeg blir helt forvirret over hvem som bor der. Flotte bilder!
    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det får en si. Jeg tror ikke jeg kan forhindre at humlene tar over heller, så de får bare drive på. Litt synd, for det er så gøy med fuglunger. Men kjøttmeisene tror jeg er i sin kasse enda.
      Hehe, en kan bli litt forvirret da ja,)
      Tusen takk! Fin uke igjen:-)

      Slett
  3. Jeg har ikke lagt merke til det med humler i fuglekasser her, men så et tvprogram om det i fjor der de hadde satt opp et kamera inne i fuglekassen. Nydelige bilder forresten. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har heller ikke sett dette før de begynte å ta over kassen for noen år siden, men vet humler liker musebol.
      Så det ble filmet? Naturen får gå sin gang. Det er nok det beste.
      Tusen takk! Fin dag igjen:-)

      Slett
  4. Hei! Nei det er ikke alt som går etter planen. Jeg vet om noen som bygget både fuglekasse og Ekornkasse, men fuglene foretrakk ekornkassen:) Ha en fin dag Kathrine

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei:)
      Det er ikke det nei. Jeg har og laget mange kasser som skulle passe til forskjellige fugler. I trekryperkassa kom kjøttmeisen, i spurvuglekassa kom rødstjerten, i tårnfalkkassa kom haukugla osv osv.
      Ekornkassa var sikkert mye finere enn en vanlig fuglekasse,)
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett