søndag 28. mai 2017

Hyttetur uten ski:)


Veien til hytta åpnet denne uka:-) Den kunne nok ha fått tørket litt mere opp først, men vi tok sjansen på at sauebonden som sende oss melding (riktignok med en helt annen bil enn vi har, til utmark) skjønte at vår bil også kunne komme frem. Den gjorde da det, men litt rufsete var nå veien da,)



Deilig å komme på hytta igjen:) Rundt femhundre meter å gå fra parkeringsplassen, over tre broer og så på hytta.
Rødstjerten bygger i fuglekassa storfurua, etter noen år med andre hekkeplasser. Koselig. Her hannen over. 



Hunnen så vi ikke denne helgen, da hannen bygger reiret til hunnen kommer. Det var to hanner som kjempet litt  på hyttehaugen denne helgen. Hunnen over her.

Fluesnapperen var på plass, svarttrosen også. Samt trost, tårnfalk, gjøk, gransanger, korp, kråke, haukugle, myrsnipe, noen stilker(grønnstilk/rødstilk) og noen andre jeg ikke huske helt.




I fjor saget vi ned ei bjørk som begynte å skrante litt. Og her har mauren kost seg i hele helgen men sevje:)



Ikke så mye her når jeg tok bildet, men etter hvert ble stubben full av skogsmaur. 



                                  Ikke mye grønt enda, men med litt mere varme så går det fort.



Jeg fikk hengt opp to nye fuglekasser. Det er enkelt å lage kasser, koster så lite og settes umåtelig pris på av fuglene:-)



Gammelskogen ovenfor hytta. Jeg tok med meg sitteunderlag og tok en pause i skogen. 



Gammelskogen er snart borte. Vi høster av vår skog nær hytta, da vi tar ut litt trær til ved. Likevel er denne skogen  leveområde for arter som lever i gammelskogen.
Du kan lese mere om skog her:-)  Jeg syns det er kjempeinteressant! Og skremmende...



                              Det er ikke mye vi tar ut, så kanskje vi kan kalle det en gammelskog?



Her faller trær mette av dage ned og råtner, og store fraflyttede maurtuer skaper nye boliger til andre. 



Bjørka råtner først innvendig, så neveren. Det er ikke rart bjørkenever ble brukt til forskjellige formål, når den har en utrolig evne til å vare. 



                            Noe snø igjen her og der, men nå vil jeg tro det går fort fremover. 



Lørdagskvelden satt vi ute og fyrte på bålet. Etter at vi hadde ordnet med litt ved.
I dag, søndag fikk vi ferdig enda mere ved i sol og 19 grader. På vei mot Trondheim igjen, møtte vi på regn og temperaturen falt til 12.

Så får vi se hva uka bringer. Deilig å ha kjøreveg på hytta igjen.  Ha en fin ukestart :-)





12 kommentarer:

  1. Flott artikkel om skogen! Ja, det er skremmende lesning. Vi har en bitteliten miniskog rett ved huset her, og hver kveld hører jeg ugler som tuter. Trær og skog er viktige for artsmangfoldet.
    Bjørkenever holder lenge ja. Vi hadde 28 grader på lørdag, men i går var det 21 grader og mer levelig.
    Flotte bilder av gammelskogen!
    Ha en fin dag, Kathrine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Koselig med ugletuting da. Det har vi ikke her.
      Det er det.
      28 grader var varmt, litt for varmt for meg det,) Bedre med 21, og mere levelig ja.
      Takk!
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Så kom våren til fjeldet:)
    Alletiders du tar dette med skoven op - der er nok ingen vej udenom en vis regulering - kun ærgerligt for de skovejere der har investeret i de store skovmaskiner, som nok kommer til at stå uanvendte i perioder...

    Her er der også kommet køligere vinde, i prognoserne er der ikke en dag med over 20 i de næste 7 dage...

    Flotte billeder som altid!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Jepp, det gjorde den:) Skog må en jo bruke, men litt skremmende at så lite gammelskog er igjen.
      Jeg vet flere har begynt å bruke hest til å ta ut trær, som de gjorde før, men det blir i en for liten skala for de store skogeierne.
      Vi håper på passelig temperatur fremover:) Sol til oss i dag, men ikke så varmt.
      Takk!
      Fin ny uke igjen:-)

      Slett
  3. Ser ut til å ha vært en flott tur, kjekt med så mye fugler, maur er jeg mer skeptisk til, men det er kanskje fordi jeg har så mye under heller og i krukker her som jeg ikke blir kvitt. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var det:)
      Godt å komme til hytta igjen, og se våren er i gang.
      Det er kanskje svartmaur(sukkermaur) du har i hagen, sånn som jeg har. Jeg har hørt at en kan bruke
      Fun ligth saft, uten sukker. Det liker ikke maurene og drar sin vei. Jeg har en koloni under noen heller, men der kan de være hvis de ikke sprer seg mere utover.
      Vil ikke ha de i krukker.
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  4. Skønne billeder af den vilde natur! Og godt I passer på gammelskoven, så fugle og andre dyr kan føle sig hjemme og finde mad og ly. Spændende med birkebarken der holder så godt. Man brugte jo birkebark til at tætne tag med førhen, og det forstår man så godt.
    Vi havde besøg af en rødstjert her i haven en ugestid i starten af maj. Han var så fin at følge på insektjagt rundt i haven. Måske er han fløjet op til dig nu?

    Rigtig god uge!
    Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, den er verdt å ta vare på.
      Det ble den, og noen bruker den fortsatt på nye hus/hyttetak.
      Så koselig da! Ja, kanskje det er den som har stått seg til på hytta vår:)
      Riktig god uke igjen:-)

      Slett
  5. Flott innlegg fra hytten din, med fugleliv og gammelskog. Her på Vestlandet hvor det tidligere ikke var skog, er vi etter den store Sitkagranplantingen på 70-tallet plaget med overgroing av store trær som ikke hører hjemme her. Bøndene fikk tilskudd for dette, som etterhvert skulle ødelegge utmarksbeitene. Moralen er: man skal ikke tukle med naturen. Ha en fin dag Kathrine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Huff ja. Dette er vi plaget med her i Trøndelag også. Sitkagranplanting var noe tull. Vi ser ofte skoger som er helt øde fordi Sitkagranskogen er så tett at ingen kan leve eller bo der. Og de sprer seg kraftig.
      Tukle med naturen er vi flinke til vi mennesker. Og det kommer desverre ikke til å bli slutt med det, sørgelig nok...
      Fin kveld til deg:-)

      Slett
  6. Så deilig! Mye å glede seg over oppe på fjellet :-)) Her har helsen ikke vært helt på lag og da blir det lite bav både aktivitet og blogging. Men vi er her! Og dette er jo den aller deiligste tiden på året :-)) Jeg har kost meg med alle innleggene under også :-D Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp! Nå har våren kommet på hytta! To svære mygg er observert, men de prøvde seg bare på kikkerten av en eller annen grunn,)
      Dette har jeg fått med meg ja. Tær er noe herk og vet mye om, influensa har jeg nesten ikke hatt.
      Men du er da her igjen:-)
      Takk for det. Fin uke til deg også:-)

      Slett