fredag 26. mai 2017

Garasjedag







Det begynner nesten å bli litt komisk dette været. Det siler uavbrudd ned fra himmelen, og etter bare en lynrask tur ut i hagen, var alt vått.

Så etter den raske runden i hagen, har jeg vært i garasjen og laget fuglekasser. Det er en koselig jobb:) Nå blir det mest kasser til hytta, og da til Rødstjerten som har gått sterkt tilbake pga manglende gammelskog.
Vi har gammelskog på hytta, og mange Rødstjerter, men alltid koselig å lage kasser til de likevel. 



Nå er det lite insektsaktivitet i hagen her. Men skulle de nå stikke hodet frem, vil ripsen gjerne bli pollinert,) 



                   Titter en under blomster og blad, kan en finne insekt som har gjemt seg for regnet. 



                               Gudeblomsten venter på litt oppholdsvær. Her er den mørke lilla. 



                                          Her den lyse lilla gudeblomsten.  Så har jeg en rød og en hvit.



Vårerteknappen vil ikke blomstre i år heller. Bare blader. Jeg har plantet den sånn som det sto på lappen, men kanskje noe jeg gjør feil likevel? 



Fjellfrøstjerne. Denne er bitteliten og veldig elegant i bladverket. Blomstene gjør ikke så mye ut av seg, men fin er den likevel, som alle andre frøstjerner.
Denne er i kopp enda. 



                                         De begynner å bli fine disse lerkesporeputene i bedene. 



                                                               Og disse storhjertene også. 



Kosakkveronikaen er litt sen i år. Og noen av bladene begynner å miste sin varigerte farge. Går den tilbake til sin opprinnelige farge tro? Til bare grønn? 



Forglemmegeisøster flyttet jeg i fjor, men den trives ikke dit den kom. Så den må flyttes på ny. Denne heter forresten Jack Frost. 



                                                           Denne akeleien kommer tidlig hvert år. 



                                                             Storkonvall og kirkisløk i knopp. 



                                                          Primula saxatilis har begynt å blomstre. 




                                                                                        Kortusa. 



                                                           Stemor blomster fint blant ugresset. 



                                                                            Ormeslirekne `Polygonum bistorta`, må holdes i sjakk.



Og et hav av gullkorg! Gult lyser opp på en våt og grå dag. Mange av de små blomstene synes ikke fra stuevinduet, men denne sees på lang avstand:)  Så dette blir solen min i dag.


                                                                     Ønsker alle en riktig god helg!




10 kommentarer:

  1. Så mye fint som blomstrer hos deg nå! Blomstene ser ut til å like regnet langt bedre enn oss:) Regnet i hele går her på Bømlo, men i dag er det sol og blå himmel igjen! God helg Kathrine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt er det da. Men jeg har jo funnet ut at jeg har mye mere som blomstrer på høsten enn på vår/sommer.
      Regn er toppers stort sett hele tiden, bortsett fra når en skal gjøre noen inngrep i hagen. Og det skjønner vel ikke blomstene,)
      Varierende vær her også. Helt greit det:)
      Riktig god søndag:-)

      Slett
  2. Stakkars deg som bare har regn, men godt at det ikke er snø som kommer ;)
    Her er det 27 grader i skyggen, og det er nesten i meste laget...
    Lekker akeleie med regndråper på!
    God helg, Kathrine :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Neida, ikke synd på meg,) Ble bare litt humoristisk med supertynne skyer og silregn. Jeg takler regn godt, og det tror jeg plantene i hagen gjør også.
      27 grader er for varmt for meg. Jeg slutter å virke over 23-24 grader uten vifte og kalde fotbad,)
      Ja, den er så spesiell den akeleien. Aner ikke hvor den kom fra, men kan ha frødd seg fra noe jord kanskje? Og ja, flott med dråper på:)
      Riktig god søndag:-)

      Slett
  3. Hei. Så mye flott som blomstrer hos deg. Nå har vi endelig sol. Den var etterlengtet. Ønsker deg en fin kveld.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk:) Vi og har sol, eller det vil si litt blandet akkurat nå da. Ha en fin søndagskveld:-)

      Slett
  4. Hei Kathrine

    Dejlige billeder - regn er måske ikke det bedste havevejr, men det giver gode fotos - som dem du viser!

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Takk:-) Ja, det gjør det jo. Jeg liker regnværsbilder godt.
      Ha en fin søndagskveld:-)

      Slett
  5. Så søte små stemor! Har de sådd seg selv? Mine første selvsådde har akkurat fått små blå knopper nå...

    Den hvite narcissen er veldig fin, er det Thalia?

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Jada, de frørsår seg rundt omkring, og jeg har ikke hjerte til å luke de bort. De er i jordbærkassa, kjøkkenhagen, bedene og ellers der de trives.
      Det husker jeg ikke, men de er ikke så høye og veldig fine:-) De likner Thalia iallefall:-)

      Slett