mandag 15. mai 2017






Det har vært en flott helg med fint og varmt vær. Vi var vist varmest i landet her i Midt-Norge denne helgen. Nå blomstrer alle ruteliljene, narsissene, perleblomstene i dette bedet. Gudeblomstene er i knopp, mens primulaene er nok inne i sine siste blomstringsdager. 
Det ser ikke så fint ut med alle disse merkepinnene, mulig de skulle vært sorte med hvit skrift på. Men veldig fint å ha plantene merket, en glemmer så lett..



Storhjerte. Jeg har noen av dem, samt småhjerter. De hvite forsvant, får prøve de igjen en gang. 



                                 Ved dammen blomster  bekkeblomstene. Her den fylte,



                                                          ...og her den vanlige. 



Her står også en vårkål, som ikke trives så godt, tror jeg. Èn blomst på den i år. Den står rett ved siden av dammen, med steinheller på alle sidene. Kanskje like greit at den ikke får spre seg, men den frør seg, og svartmaurene sprer føene, så jeg tror jeg skal ta den vekk.
Jeg har nok av andre planter som er ustyrlige,)



 Hageskrinneblomsten er ikke så stor i år, da den ble flyttet i fjor.  Men den kommer seg nok igjen.



        Nikkeblomst,  Uvularia grandiflora. En vakker plante:) Bildet er fra i fjor, da jeg ikke har fått tatt nye av den.



Skjermtulipanene begynner å bli ferdige med blomstringen nå, og de vanlige tulipanene er på vei i andre bed. 



I dag har jeg fått ryddet ut av to kjøkkenhagebed. Men auriklene får bli mellom bedene. 



Poteter er satt og gulrot sådd. Så må jeg få tak i salatfø og setteløk. Hvitløken fra i fjor, kommer godt. Lange grønne blader på dem nå. 



                         Det siste kjøkkenhagebedet er fortsatt fullt av planter som venter på plass. 



Mye er plantet i det nye bedet, men her skulle det jo være mye skygge, og det er det ikke enda. Rhodoen kommer nok til å bruke noen år på å vokse seg til, og det mangler to busker til her. Samt flere steiner rundt kantene. 



Her er hagens styggeste bed i år. Nedvokst av asters og steinene har sunket ned i jorden. Til høyre står en flott nøkketunge, den må reddes før den gror helt ned. 

Ute er det 18 grader, sol og litt vind. Og veldig mange humler! Det summer over alt, og mange er på leting etter bolig. Blåmeisen mistet sitt hus da en humle tok over reiret, og i kattehuset er det en humle som er på leting i saueskinnet. Under trappen ved stakittgjerdet holder en annen til, og noen flyr inn i stua. Håper de ikke bygger i sofaen igjen. Det var ikke så lurt.


                                                                     Ønsker alle en fin uke:-)


12 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Sikken en kontrast, her er det +4 og det småregner, og inat lover de sne...
    Det ser rigtig godt ud hos dig,superflot stenbed!
    Og så må vi da håbe humlerne finder ok steder at bo!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      ja, nå har det vært ganske store kontraster i været. Tusen takk:)
      Ja, det håper vi ja!
      Ha en fin tirsdag:-)

      Slett
  2. Hei. Det er 18 grader her også så lenge det varer. Meldt om et kraftig lavtrykk på veg inn. Her er det også mye humler som suser rundt. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det skifter fort noen ganger. Håper det ikke blir for vått til dere.
      Godt det finnes flere humlehager.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  3. Oj, så sommarlikt hos dig, här är det bara kallt! Uvularia grandiflora är en så läcker växt, jag blir glad bara jag ser den. På svenska heter den sorgklocka men någon sorg är det inte att få se den blomma!

    Allt gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå ble det ganskje bra vær til oss:) Uvularia grandiflora kalles også sørgeklokke/sørgeblomst til oss. Nei, det er det ikke.

      Det samme til deg:-)

      Slett
  4. Vakre bilder, Kathrine! Heldig deg som har hatt så fint vær. Her fyres det i ovnen stadig vekk.
    Skal si du får gjort mye!

    Ha en fin kveld

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, nå har vi kost oss, endelig! Men jeg fyrer opp på morgene jeg også, for det er litt kjølig i stua da.
      Jo, jeg har fått unna endel, og litt er igjen. Men det er bare koselig.
      Ha en fin kveld du også:)

      Slett
  5. Hei Kathrine!
    Jeg er så fascinert av rutelilje. Den er vakker sammen med narsisser. Vi har også den kombinasjonen. Nikkeblomst må jeg se etter. Innmari fint med aurikler mellom bedene. Liker godt at hagen skaper seg selv. Da dukker det opp ting jeg aldri hadde tenkt på.
    Må jo si at jeg misunner deg det fine, varme været. På torsdag våkna jeg til 20-30 cm snø. Det var svært lite morsomt.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne.
      Det er jeg også, de er så fine! Nikkeblomsten er en elegang blomst særlig i litt vind. Jeg har hatt den i hagen i mange, mange år. Vel verdt å se etter:)
      Ja, ikke sant. Jeg har ikke hjerte til å ta de vekk.
      Håper været retter seg til deg. Og at snøen holder seg unna. Det vil jeg tro.
      Ha det fint:-)

      Slett
  6. Det er jo skønt med sommerligt vejr! Vi har arbejdet i haven uden overtøj på for første gang i år, men i dag har det regnet mildt og stille hele dagen. Du har meget at glæde dig over - hvor er Nikkeblomsten dog fin - og meget at glæde dig til at lave.

    God fornøjelse med det hele!
    Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Godværet kom litt sent til oss alle i år, men nå håper jeg det kommer for fullt.
      Ja, Nikkeblomster er en av hagens vakreste.
      Tusen takk for det:-)

      Slett