onsdag 5. april 2017

Tomat og chiliplanter straks i blomst







I går så jeg de første knoppene på tomat- og chiliplantene. Kjempegøy! Jeg sådde tomatene samtidig med chilifrøene tidlig i januar, og jammen gir det resultater. Denne tomatsorten som har knopper, er nå rundt 70 cm høy.



 Chiliknopper:) Varigert rainforest er dette. En sterk og god chili, som ikke blir så høy.
Jeg har ikke drivhus, så disse plantene står i et vindu i andre etasje. Jeg har ekstra lys over plantene, men med 6 timers pause på natten. Jeg har lest at plantene blir stesset av å ha lys på hele tiden. De trenger litt søvn de også kanskje?



I går fortsatte jeg på damprosjektet mitt. Det er uhorvelige mengder røtter som må fjernes, av sverdirisen og gulldusk, Lysimachia thyrsiflora . Gulldusk annbefaler jeg ikke i en dam, den sprer seg uten for dammen også.
På ettermiddagen kom en kraftig haggelbyge. I dag er det regnbyger, sol og litt sur trekk.



                                 I pausene fra dammen har jeg fått ryddet opp i nesten alle bedene i hagen.



                  Litt mere varme skulle det ha vært, så kanskje denne lerkesporen kunne kommet i blomst. 



    Eller denne primulaen. Det er + 4 i dag, og vått. Men når først varmen kommer, så kommer det til å blomstre godt, vil jeg tro.  Ha en fin dag:-)








4 kommentarer:

  1. Så mye du har fått gjort! Vakre chiliknopper :)
    I morgen hvis det er vær til det skal jeg begynne her.Her er det "storm" i dag, og det er uvanlig til her å være. Plastplatene som lå på kattergården blåste ned, og de tunge steinene som lå på toppen fløy 7-8 meter! Helt uhyggelig, for det virket som det var en minitornado...
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble jo litt enklere i år da jeg spadde opp noen bed i fjor høst, som skal plantes i nå i vår.
      :-)
      Ups da! Skikkelig vind til deg. Håper det roer seg, og at du får begynt i hagen i morgen.
      Fin kveld til deg:)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Det er godt at få gjort så meget som muligt nu, jeg fik selv lavet et nyt skyggebed igår:) Det vi laver nu, kan vi nyde hele sommeren!
    her er det også aprilvejr med temp under de 10 igen.

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er det. Ble stoppet av været nå, og det ser dårlig ut noen dager fremover.
      Så gøy med nytt bed! Ja, det går opp og ned med temperaturen i april.

      Ha en fin kveld igjen:)

      Slett