torsdag 6. april 2017

Planter i posten






Koselig å få pakke i posten:) Marit fra Rantenhagen sendte meg denne her, Gulskjerm,  Hacquetia epipactis. Planten jeg fikk hadde to fine blomster:) Nå er det delt opp i tre og satt i potter ute til de får plass i hagen.



Denne fikk jeg også,  Oxalis patagonia. Veldig spesiell knoller (eller røtter?) på den. Vet ikke om den har noe norsk navn. Spennende plante. Tusen takk, Marit:)



                                          I går hadde vi bittelitt sol, men mest regn, og litt haggel.



                                                   I dag fyrer jeg i ovnen. Ute er det regn og +3.



Blomstene varer lenge når været er sånn. Kanskje det blir krokuser til ut i mai,) Nei, det blir vel ikke så ille vil jeg tro.
Det er for kaldt og vått til å fortsette med dammen, så da skal jeg prikle basilikumspirene i stedet. De har tatt over akvariet etter alle tomat- og chiliplantene, og der skal de få være til de blir store og kan høstes av.








                                                                     Ønsker alle en riktig fin påske!









17 kommentarer:

  1. Så flotte planter du fikk. Moro med planter i posten :)
    Vakker krokus!

    God påske til deg også! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det syns jeg også:) Det er det! Takk:)
      God påske:-)

      Slett
  2. Hei. Disse plantene ser spennende ut. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, det gjør de. Den første har jeg vært på jakt etter en stund, så det var moro å få den i posten.
      God påske:-)

      Slett
  3. Så fine gaver, spennende! Nydelige bilder fra hagen din, vårstemning! Ha en fin dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Litt vårstemning er det da, men pluss 3 og regn er litt for surt.
      God påske:-)

      Slett
  4. Trevligt med postpaket som innehåller växter. Hacquetia epipactis är en trevlig liten växt och Oxalis tillhör mina favoriter i trädgården.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det:) De er fine begge to ja.
      God påske:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine

    Ja, Fru Ranten har mange dejlige planter, og en flot flot blog!- jeg skulle helt til Skotland for at få min patagonske oxalis. Glæder mig også til at den blomstrer, her og der:)

    Dejligt med denne generøsitet der råder her i haveblogland!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Min Oxalis patagonia kommer fra Janis Ruksan, som solgte den hos Peter Korn for mange år siden :-))

      Slett
    2. Hei Karsten

      Ja, det har hun, og så er hun jo kjempesnill som deler av plantene sine:) Da fikk du deg en fin tur til skottland, og med flere planter hjem;)
      Det er det virkelig!
      God påske:-)

      Slett
  6. Alltid hyggelig å kunne dele! Jeg ser at norsk navn på Oxalis er gauksyre :-)) Jeg skjønner det regner i Trøndelag også men vi får være optimister og håpe på godvær i påsken!

    SvarSlett
    Svar
    1. Da vet jeg hvor den kommer fra, Marit:-) Spennede.
      Flott å kunne dele ja, en av de fine tingene med hagebloggingen det:) Ja, jeg så at det het gauksyre på norsk, men da er den i slekt med den en finner i skogen som en kan spise, Oxalis acetosella.
      Vått og grått til oss begge, men optimister er vi da:)
      God påske:-)

      Slett
  7. Gøy å prøve nye ting som kommer i posten, og grønne blomster er så fint.
    Ha en fortsatt fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Jeg og liker grønne blomster:)
      Fin helg igjen:-)

      Slett