søndag 9. april 2017





Påskeferien har startet og vi følger med på skiføret der vi har hytta. Vi har ennå ikke helt bestemt oss for å dra, men hjemmepåske er ok det også:)
Uannsett så har det vært veldig vått her i det siste.  Dammen som var tømt for vann, har fylt seg opp igjen av regnvann til der den lekker.  Katten ramlet oppi i dag da han forsøkte å drikke. Nå er det kanskje en liten felle, da mesteparten planter og steiner er fjernet. Så i morgen får jeg legge oppi noe, så det ikke skjer en ulykke før jeg får tømt den igjen. Men katter greier seg jo alltid.



                         Mye stein...



                        Veldig mye stein fra dammen. Og enda er det mere igjen. Men stein får en jo aldri nok av:)



I går dro vi bortom Kuhaugen her i Trondheim  for å se hvor datteren skal flytte inn i en ny leilighet til sommeren. Den ligger rett ved Kuhaugen, der en kan se veldig mye av byen. Her min mann og datter i en diskusjon om ett eller annet.



                                                  Artige skyer/tåke over fjorden. 



                                                    Og regnvær i horisonten. 



Her kan vi se rett ned på Møllenberg. Det er så mange flotte fargerike hus der. Se bare på dette gule huset. 



I fjor gikk jeg og datteren min en runde rundt på Møllenberg. Skulle gjerne hatt ett sånt hus, og selvsagt med en fin hage. Det er ikke så mange hager igjen rundt husene her. Mest plen.



Men katter er det mange av. Koselig når de sitter i vinduskarmen. Jeg har prøvd å få Mumrikk til å sitte i vinduskarmen jeg også, men det skjønner han seg ikke på.  Han blir nok ingen vinduskarmkatt.



Han her har muligens vært litt uheldig til frisøren,) Ikke mulig å få kontakt, så han var nok litt flau over utseendet.



På Møllenberg er det endel små koselige butikker. Blant annet denne som en danske driver, og som min sønn har hatt som lærer. Butikken var ikke oppe da vi gikk her denne dagen



I dag var vi en snartur bortom Ringve Botaniske Hage igjen. Måsene har kommet for fullt nå, og endene kranglet endel. Våryre alle sammen. 



                         Denne rhodoen er tidlig i blomst, og den var den eneste jeg så i dag. 



                            Fin er den. Ellers er det lite blomster her også, det har vært for kaldt. 



                                               Grått over Tautra Palmesøndagen. 



Jeg var bortom renessansehagen i dag, men  det er litt tidlig for vekstene der også. Og dette påbygget på Ringve Gård blir jeg nok aldri vant til. Jeg syns nok ikke det passer inn.



                                       Her et vinterbilde fra påbygget.



 Jeg skjønner ikke helt hva arkitekter tenker når de skal tegne påbygg på eksisterende bygg, og jeg har prøvd å legge godviljen til.



                                                                         Ha en fortsatt fin påske:-)




18 kommentarer:

  1. Trondheim er en flott by, med fine fargerike bygninger. Nå skal alt være grått ser det ut for, og det både utvendig og innvendig. Jeg skjønner det ikke, for grått er jo ikke en farge engang:) Farger er visst på vei ut i verdens lykkeligste land. Ha en fargerik påskefeiring Kathrine:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Trondheim by er flott:) Ja, dette gråmalingsspøkelse sniker seg inn over alt:( Trist...
      Jeg skjønner det heller ikke at en må male seg til gråvær og vinter, som jo ingen vil ha. Rett og slett trist..
      Farger til folket, må det være:-)

      Slett
  2. Du har kommit en bit på väg med dammen ser jag, skönt när det blir klart! Och fint blir det när allt är rensat och städat.

    Norge har en fantastisk natur!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det går ikke så fort med dammen, men skal prøve å bli ferdig før mai kommer.
      Ja, naturen er fin:)

      :)

      Slett
  3. Sikken en dejlig lang tur rundt i Trondheim med dine gode kommentarer. Du bor jo smukt selvom du må vente lidt på foråret og jeg føler næsten jeg har været med på tur.
    - Og så er der det med "godviljen" - den har man virkelig brug for når det kommer til moderne arkitektur. Og navnlig, som du siger, når der bygges til gamle fine bygninger. Jeg tror jeg er blevet for gammel selv til at forstå det geniale. I Vordingborg har man valgt at bygge nyt museum på borg-ruinen for et par år siden. Det ligner en rusten container, og det synes man er helt vidunderligt der.
    - Næsten lige så skørt som den stakkels kat med "bad hair day".

    Men rigtig god påske med eller uden skiføre!
    Hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Ja, jeg ser til stadighet arkitektur som jeg virkelig stusser på når det bygges på gamle værneverdige bygninger.
      På bolighus er påbygde "kasser" in nå, og helst sorte eller grå. Forstå det den som kan..


      :-)

      Slett
  4. Hei!
    Morsomt å se bilder fra din rundtur. Fine stemninger, men er enig med deg når det gjelder påbygget. Stakkar, han må ha fått litt av et sjokk da han falt i vannet.
    Fortsatt god påske til deg også! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk:) Ja, det er en uskikk med arkitektur som ødelegger mere enn den forskjønner. Godvilje må til, men noen ganger nytter ikke det en gang.
      Ja, litt forfjamset katt, men det gikk bra:)

      :-)

      Slett
  5. Takk for at du tok oss med på rundtur i hagen og byen. Litt av en utsikt fra byggeplassen, det blir nok bra! Ha en fin påske!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Byggeplassen er en utsiktstopp som kalles Kuhaugen. Tyskerne bygde her under krigen, som over alt ellers i landet. Nå er det bare rester igjen, og en fin plass å se Trondheim fra.

      :-)

      Slett
  6. Hei Kathrine

    Jeg begynder efterhånden at få et indtryk af Trondheim, og landskabet omkring byen - alletiders
    Jeg forstår heller ikke denne ide(?) med at bygge så stærkt i kontrast til det ældre...
    Vi må håbe i får skiføre op og ned fra hytten!

    Ha en dejlig påske

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Så fint, takk:) Nei, det kan du si. Mye godvilje hjelper ikke heller noen ganger.

      :-)

      Slett
  7. Takk for rundturen :-)) Veeeldig lenge siden jeg var i Trondheim, over 30 år.. Fin påskeuke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det:) Tiden flyr ja, men byen står jo her den, om du tar deg en tur:) Bare fem år siden jeg var i Bergen,)

      :-)

      Slett
  8. Flott rundtur! og morsomt med kattebildene, jeg elsker jo katter!
    Ha en fortsatt fin påske :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, katter er vi glade i!

      :-)

      Slett
  9. Lykke til med dammen, den er flott! Jeg skal lese nøye daminnleggene dine om damdrømmen min blir virkelighet en gang :-). Katter er søte og koselige!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det kan anbefales, selv om det er mye arbeid når det blir hull i duken da.
      Det er de ja!

      :-)

      Slett