torsdag 20. april 2017

Jeg hadde gitt opp, men...










...her er det jo liv:) Disse Irisfrøene har hatt to omganger i fryseren, i både tørr og våt tilstand, og en evighet i såjord på badegulvet.  I dag tok jeg posen med pottene og tenkte å så andre frø oppi dem. Men jammen var det liv! To av pottene hadde nesten 20 spirer til sammen.
Jeg har hørt at Iris kan være vanskelig å så. Irisen er en Alaskairis, Iris setosa. Rundt 30 cm høy med store vakre blålilla blomster. Moro å få det til.
Men det er en god del frø som ikke har spiret til meg også. Frø jeg har kjøpt eller fått. Sånn er det bare. Noen ganger går det bra, andre ganger ikke.



                                            Og de søte små pelargoniene mine spirer. P.aridum.



                                                                                       P. quinquelobatum. 



                                                                                                   P. hirtum. 



                                                                   Jalapenoplantene blomster godt. 



                            Noen tomatblomster har snart blomstret av, men flere kommer :)



Primula pruhoniciana kjøpt på Tautra nå i påska, har kommet med blomster.
I dag har der regnet endel, og sola kommer innimellom. Men sur og kald vind.

I går fikk jeg luket bort en bøtte med bittesmå Geranium phaeumplanter, Brunstorknebb. Noen er satt i potter, om det er noen som er interessert i dem. Men jeg ser at enkelte kommuner sliter med denne planten, og det kan jeg godt skjønne, når det i min hage har spredd seg så mye bare på få år. 
Andre små planter har jeg også satt i potter. Det er litt forskjellige stauder. 

                                                                   Ha en fin aprildag:-)




12 kommentarer:

  1. Moro å få til iris, ja! De behøver kulde og varme om hverandre, og kjøleskap er egnet til det. Da blir det nok blomstring hos deg om noen år.
    Spennende å så pelargonia, og det er jo noen uvanlige sorter du har. Jeg har sådd 3 sorter i år, men de er mer vanlige sorter.
    Geranium pheaum har jeg i et hjørne avhagen, og har så langt husket på å ta av visne blomster så de ikke får frødd seg. Forstår at disse kan bli et problem ja på lik linje som lupiner og andre arter som sprer seg mer enn godt er.

    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Jeg har hørt de kan være litt vanskelig å få til, så dette var gøy:)
      De pellissortene som spirer nå, fikk jeg fra ei som samler. Tror hun hadde 360 forskjellige den gangen.
      Det er lurt. Trodde jeg også gjorde det, men noen må ha lurt seg vekk,)

      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Grattis till lyckade frösådder, själv är jag dålig med att hantera frön. Jag har sått lite vildpioner, stora frön, och jag vet att det är något alldeles speciellt med självsådda plantor.

    Nu får vi hoppas på lite värme här i Norden!

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Jeg var ikke så flink før med frø jeg heller, men nå blir det gøyere for hver gang. Det er jo det, men jeg kjøper for det meste ferdige planter.
      Det får vi. Det snødde tett til oss i dag, og mere nedbør kommer til helgen.

      :-)

      Slett
  3. Hei. Moro å få til iris. Mange ganger så tenker en at det er dødt, men det er liv. Ønsker deg en fin dag.
    Hilsen Hanne-Lise.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Ja, det er det. Spennende når det plutselig er liv.
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  4. Så mye spennende du har, og så kjekt når ting spirer som en ikke forventer. Ha en fortsatt fin dag,
    hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Veldig moro når det plutselig spirer i pottete:)
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine

    Frø er fantasstiske, jeg har lært mig at aldrig opgive nogen, men har lavet et "lykkebed" hvor det der alligevel måtte være får en chance:)

    Sådan nogen spirer ser da bare super optimistiske ud!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Ja, det er de jammen meg. Lurt med et lykkebed!
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  6. Det er moro når ser at noe man har gitt opp allikevel kommer opp! Det er viktig å gi de en sjanse tydeligvis:) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er det:) Riktig god helg igjen:-)

      Slett