mandag 3. april 2017

Hagedammen







 Dette har jeg grudd meg til i hele vinter, oppussing og reparasjon av hagedammen.  Så da er det egentlig bare å sette i gang og bli ferdig, så jeg slipper å tenke mere på det.
Uannsett så er det for vått i jorden til å grave og plante, så de nye bedene som er under planlegging, må jeg vente med. 



I fjor høst begynte dammen plutselig å lekke, så et sted på damduken er det nok et hull. Nå har jeg en ekstra duk et sted, så om jeg vasker den gamle så godt jeg kan og legger den nye over, så blir det vel bra igjen.  Og skulle jeg være så heldig å finne skaden, kan jeg reparere den i stedet for å legge ny duk.



Om jeg rekker det før påske vet jeg ikke, men er nå i gang. Utrolig mye stein som må flyttes. Planter og røtter taes opp.  Lett overskyet i dag og rundt + 9, så det er greit arbeidsvær.
Da jeg anla dammen for fire år siden, tror jeg det var, bristet jeg et ribbein på høyre side. Det gikk opp igjen i fjor høst, og det er fortsatt ikke bra. Så det kommer ikke til å gå så fort dette her da, men håper jeg rekker å få den ferdig til pinnsvinene kommer for å drikke.



                                                    Sånn så dammen ut for rundt fire år siden. 



                 Får kanskje planlegge litt godt plantene som skal være rundt, for noen ble litt for store. 



Det er jo ikke poenget at den skal gro ned heller. Men skulle det ikke bli hyttetur i påska, og om været ikke blir alt for vått, kan jeg jo pusle mere med dammen:)

                                                                 Ha en fin ukestart:-)





14 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Det er et stort arbejde, kan godt forstå at du ikke haster det igennem. Det er ellers et flot bassin!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er det. Det gror fort ned av røtter og planter, Takk for det:)

      Ha en fin fin dag!

      Slett
  2. Skal si at dammen har endret karakter i løpet av noen år! Det har min gjort også. Det er mye jobb å ha en dam, og i fjor ble det hull i min. Etter mye om og men fikk jeg lappet den. Det blir spennende å se om den forblir tett.
    Fint med alle skiferhellene rundt. Du får nok tid til å rense den i løpet av våren :)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. I dag har jeg fått fjernet utrolig mye røtter og planter som hadde grodd over mange av steinene. Men nå vet jeg mye mere om dam og planter, så jeg skal få orden på det etter
      hvert.
      Det er litt styr med dam når det blir hull. Min kommer nok til å ende som sumpbed til slutt, for jeg vet ikke om jeg orker flere runder om det skulle bli hull igjen. Og hull blir det nok..
      Håper det, tar det litt nå og da. Stein er forresten tungt,)

      Ha en fin dag!

      Slett
  3. Det ser ut til at det er utrolig mye arbeid med den dammen, men du så vakker den er! Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mere enn da jeg anla den, syns jeg. Årene går og en er jo ikke så sprek som før. Stein er tungt å flytte på. Takk, ja fin er den, og koselig med dyr og fugler som bruker den.
      Fin ny uke igjen:-)

      Slett
  4. Koselig med dam :-)) Men litt arbeid også skjønner jeg! Lykke til og fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det:) Og det er det også,) Takker. Fin ny uke igjen:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine!
    Den dammen er kjempefin. Morsomt å se hvor fint du har brukt stein. Pass på ribbeina og andre bein. Det er slitsomt å dra med seg skader og smerter.

    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne
      Takk:) Ja, stein er flott å bruke, men stein er tungt,) Tar det litt og litt, så får jeg det nok til igjen. Det skal jeg gjøre, og det har gått bra så langt.

      Ha det fint:-)

      Slett
  6. Hejsan!

    Jag känner verkligen igen den känslan, dammen är det jag sparar allra sist på våren - den är så jobbig och här är den dessutom otillgänglig. Jag är inte lika vig mera som när vi byggde dammen en gång.

    Lycka till med din vackra damm och var rädd om ryggen!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei:)

      Ja, en må bare sette igang. Her er det godt tilgjengelig, men en må jo stå "på hodet" for å få den bra igjen. En merker når årene går at en ikke er like sprek lenger, men jeg gir dammen en sjanse til. Takk for det, og det skal jeg gjøre.

      :-)

      Slett
  7. Så kjekt med en sånn dam, det ønsker jeg meg også. Håper det går bra med ribbeinet, er vel ikke så enkelt med bøy og tøy. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er da det:) Det går overraskende bra med ribbeinet. Det værste er å ligge på den siden om natten, men ellers går det bra.
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett