søndag 2. april 2017

Gås i tusentall





Det er noe helt spesielt når tusener av gås flyr over hustaket nå på våren. I natt våknet jeg flere ganger av gåsa. En evig strøm på mellomlanding på vei nordover. Et fint vårtegn.
Og det lille glimtet av blå himmel i dag da denne flokken kom.



Så da gjør det ikke så mye at det har vært gråvær og regn  her i Midt-Norge i dag. Her ligger Tautra ute i Trondheimsfjorden, et spennende sted både når det gjelder historie og fugler.
Til høyre Trøndelags kjøkkenhage, Frosta. Tipper poteten alt er i jorden.



                                            Litt vått, men det ble en liten tur på meg og katten i hagen likevel. 



Her står mine fire første planter fra Zimrade til herding bestilt som barrotsplanter. Veldig fine, men de har en stiv porto Zimrade, syns jeg :(
Ellers så er det mye ompotting av tomat-, chili-, paprikaplanter og stauder. Alt for mye, igjen,) Men en veldig koselig jobb da:)



Ringve i dag. Selv endene begynner å bli litt utålmodige nå. Det er meldt mildt fremover, så da går vel isen. Men hvordan skiføret blir til Påske, det vet vi ikke enda. Vi håper jo selvfølgelig på skiføre til hytta, men skulle det ikke bli noe av, så får vi kose oss på verandaen her hjemme.

                                             Ha en fin ny uke:-)




6 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Hernede er det store træk nordpå forbi, kun rovfuglene cirkler adstadigt nordpå langs med de store veje, måske der pludseligt er et nemt bytte?
    Fugle i de mængder er imponerende - jeg synes altid de bliver så små så man dårligt kan se dem - men dine kom godt med!
    Gråvejr og regn hører våren til. på fjeldet måske det falder som sne?

    Ha en dejlig ny uge du med!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, de har nok kommet seg lengre nord nå. Det vil jeg tro.
      Det er det, og de høres veldig godt også. Nå har jeg nok av dårlige gåsbilder også, men noen ganger er man heldigere.
      Det gjør det, men litt for vått til å drive i jorden. Kanskje det, vi får se om skiføret holder denne påska.

      Fin ny uke igjen:-)

      Slett
  2. Så mange grågås har jeg ikke sett før! De flyr over her om høsten, så da får jeg sett noen av de.
    For mange år siden hadde vi en Golden retriever, og han bjeffet alltid når de fløy over taket vårt. Han var ikke fuglehund for ingenting ;)
    Zimtrade og lignende nettbutikker tar seg rimelig godt betalt for porto ja :(
    Skulle tro de hadde bedre avtaler med Posten... Jeg bestilte planter fra Garden Living, og 175 kr i porto er ikke akkurat billig. Det er jo Posten sine takster, men dog...
    Plantene ser i alle fall flotte ut!

    Ha en fin dag, Kathrine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er ikke den største flokken over her, men de flyr faktisk ganske fort disse gjessene, så vips så har de fløyet forbi. He, ja de vasler jo godt da disse hundene.
      Ja, jeg bestille så lite fra disse nettbutikkene, men når portoer er dyrere enn det en bestiller, så blir det lenge mellom hver gang for min del. Det var dyrt fra Garden Living. Posten tar seg betalt ja..
      Jo, plantene var riktig så fine! Kraftige og flotte.

      Ha en fin dag du også, Marit:-)

      Slett
  3. Oj, vilken mäktig syn! Det är en sådan upplevelse varje vår när fågelsträcken kommer, svanarna brukar vara först. I går såg jag en mindre flock gäss vid en liten insjö, gissar att de tagit en paus innan färden fortsätter.

    Ha det så gott!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det, og lyden er imponerende på disse gjessene. Her overvintrer svanene litt rundt omkring Trondheimsfjorden og i noen store elver som ikke fryser til, så de ser vi året rundt. Men tranene kommer snart, fra Hornborgasjön i Sverige tipper jeg.

      Ha det fint:-)

      Slett