mandag 24. april 2017

Første tomat :)








 Se! Årets første tomat. Jeg sådde jo alt for tidlig, i januar, og tenkte at det går sikkert greit. Og det gjorde det også. Flere tomater er på vei. Samt mange chilier.



                                                 Og sånn er været i dag, sol og blå himmel over hagen.



 Nå har jeg fått satt Kvannen i potte på verandaen. Åkersneglene har spist den opp hver sommer, men nå skal den få vokse seg fin. Lettere å passe på den her enn i kjøkkenhagen.



 I kjøkkenhagen er det forresten veldig rotete nå. Denne løken sprer seg mye, og den må flyttes. Og i alle kjøkkenhagesengene er det aurikler som bare blir flere og flere. Må en skikkelig opprydding til her.



 I år har jeg tre hvitveis, det var nok det jeg hadde i fjor også. De står så mørkt til, at de må flyttes.



                                               Primulaene kommer fint nå, men de er veldig små i år.












 Denne lerkesporen knakk blomsterstilkene i vinden i går. De har jeg satt i vase. Denne vokser veldig fort, og blir stor, så da er den jo også utsatt med å knekke. Stilkene er veldig sprø.




                                         En bitteliten primula som er teppedannede. Fin:)




                                                                             Narcissene kommer.




                                                               Og noen nye krokus jeg satte i fjor.








                                 Perleblomstene er også på vei, og denne har kommet i blomst.

Ute tiner det opp nå når sola får tak. Men fortsatt ligger det endel snø igjen. Ha en fin uke:-)





12 kommentarer:

  1. Flotte bilder av mange fine planter! Teppedannende primula høres bra ut :-). Hos oss er det ikke alle som overlever. Så flott med tomat allerede, våre planter er knappe 10 cm. høye, så er lenge til det kommer tomater. Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, de er fine. Selv kjøper jeg primulaer som er herdig i sone 5 og oppover, men det er 3-4 her ved fjorden.
      Ja, det var veldig gøy. Mine hadde heller ikke vært større om jeg hadde sådd de senere. Tomat er godt.
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Det er da morsomt med sådan en fin lille tomat.
    og det er da super med sol og blå himmel - hernede sydpå er det regn og andre får jo sne...
    Lækre billeder som altid:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er veldig morsomt:) Det er det også, for i går snødde det. Håper regnet gir seg til deg.
      Tusen takk:)

      Fin ny uke igjen:-)

      Slett
  3. Så søt liten tomat! Moro å se de gror frem. Vakre bilder, og krokus og perleblomster er mine favoritter om våren. Flotte kuleprimula!
    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Jepp, det er det. Tusen takk:) De hører våren til, og nå kommer flere perleblomster opp også. Kuleprimulaene er fine, men litt små i år.
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  4. Hei!
    Det blomstrer fint hos deg nå. Morsomt å få tomatkart i slutten av april. Primula har nesten blitt en dille for meg.
    Her snør det og snør det. Uff
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, det har da kommet ganske bra i gang nå. Litt snø igjen i hagen, men det har vært mye sol i dag, og det har begynt å tørke opp igjen.
      Ja, for meg også. Det er en flott planteslekt, og spennende når en finne nye.
      Håper det gir seg snart med snøen til deg. Nå kan det bli skikkelig vår og litt varmere i været.
      Ha det fint, Anne:-)

      Slett
  5. Gratulerer med vårens første tomat! Jeg husker du sådde tidlig i år, og jeg sådde sent så her er det lenge til jeg får tomater. Er det luftløk som har spredd seg så veldig i kjøkkenhagen din? Ha en fin dag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, jeg gjorde det. Jeg hadde tenkt å vente til mars, men så ble de sådd sammen med chiliene. Og i år gikk det fint:)
      Ja, det er noe luftløk, og en annen type jeg ikke husker i farten. En sånn som får store hvite baller på toppen.
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  6. Nå begynner det å ligne vår :-)) Nå har solen hørt nødropet fra Vest og det er jo herlig :-)) Dersom vinden i tillegg løyer, så begynner vi virkelig å snakke?! Fine bilder! Og fin ny uke :-))

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør det, vet du:-)) Selv om det ble hvitt igjen i dag tidlig. Nå er det meste smeltet bort igjen, og litt sol kommer frem her også!
      Tusen takk! Og fin uke igjen, med mere sol håper vi:))

      Slett