mandag 6. mars 2017

Sol ute, vår inne.





Etter beskjæring av busker og trær i hagen, tok jeg inn noen greiner og satte i vann. Over her Vrihassel. 



                                                                      Pil som blomstrer inne.  



                           Og så denne da, Rogn med blomsterknopper! Jeg håper de kommer ut snart. 



Mange av tomatplantene har vokst seg ut av akvariet. Nå står de ved siden av med litt ekstra lys. Men nå er sola oppe lenge, så kanskje de ikke trenger det ekstra lyset på kveldstid. Fine kraftige planter er det iallefall.



Jeg har ikke fått priklet om Gudeblomstspirene enda. Det blir mange lilla Gudeblomster i år. For det er tett i tett med spirer i pottene. 



For en uke siden kjøpte jeg noen peanøtter som jeg tredde på metalltråd, så fuglene kunne få litt ekstra nå på våren. Men dette skjønte de ikke noe av. Ingen har hakket på dem, litt for eksotisk kanskje? Noen som har tips til å få fuglene til å spise peanøtter? Må de få ferdigskrelt kanskje?



Vind i dag også, men fint med sol og blå himmel. Under den store furua er det nesten aldri mye snø, så her blir det tidlig vår. Katten har også skjønt hvor det varmer mest, der han sitter bak kjerra i sola. Ikke lett å se han.

I dag har jeg fått kastet på mere aske i hagen, og en kan nesten se snøen smelter der den er mørk av askelaget. Snøklokkene har begynt å titte opp fra snøen igjen. Fin mars så langt, men det meldes gråvær ute i uka, med sludd og regn. Kanskje resten av snøen forsvinner da. Det er lov å håpe.

                                                        Ha en fin dag!




10 kommentarer:

  1. Jeg ser katten så vidt det er,og de er glad i alt som varmer,ja! Flott krans av peanøtter :)
    Skal si at det spirer godt hos deg!

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de elsker varme, kattene:) Takk. Nå har jeg klippet i skallet, så håper jeg fuglene ser maten inni,)
      Det er så moro med spirer, selv om det er inne. Ute står det stille igjen, etter at kulden kom tilbake.

      Fin dag til deg også:)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Jeg tror ikke fuglene ved hvad peanødder er, måske hvis der bliver lavet lidt åbninger ind til enkelte af nødderne?
    Jeg synes jo du har fint vejr:) Sol! Og katten ja, den har fundet et godt sted!

    Ha en dejlig uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Nei, det har du nok rett i. Nå har jeg klippet i nøttene, så får vi se om det går bedre.
      Vi har flott vær! Selv om det er kaldt, så var det varmt i solveggen i går. Det har han ja:)

      Fin uke igjen:-)

      Slett
  3. Så flott vær du har da! Fine tomatplanter, spirer og peanøttkrans! Mine tomatplanter har ikke kommet så langt, litt sent ute jeg i år:) Ha en fin mandagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dey har vært nydelig vær i noen dager nå, selv om det har vært litt kaldt.
      Jeg sådde tomatplantene i januar, så nå venter jeg på første blomst. Moro å prøve om det går å så så tidlig, og det ser helt fint ut. Men mye lys må de jo ha.

      Ha en fin dag!

      Slett
  4. Kjekt med ting som spirer inne, rognen var jo veldig imponerende. Godt at det våres hos deg også. Ha en fin dag,
    hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er det. Ja, og nå tror jeg kanskje at blomstene på rogna er på vei til å åpne seg. Det hadde vært gøy om det gikk.
      Det syns jeg også.

      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine!
    Har alltid vært veldig fascinert an planters kroppspråk. tenker spesielt på det første bildet.
    Kanskje du kan halvknekke peanøttene, så fuglene får fjerten av dem. Gudeblomst ser veldig spennende ut. Har akkurat googla dem.
    Nå hadde det vært himla deilig med noe som ligner på vår.
    God natt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne
      Ja, nå har jeg klippet i peanøttskallet, så da er det bare å se om de finner ut av det.
      Gudeblomst er en flott blomst, og det var så gøy at jeg fikk til så mange spirer av frøene.
      Det har det ja, men det var varmt i solveggen her i går. Godt å få litt farge i fjeset igjen:) Men fortsatt er det noen minus på nettene.

      Ha en fin dag!

      Slett