mandag 20. mars 2017







Så kom det en ny runde med snø. Dette bildet ble tatt på fredag, men nå er har det blitt borte mye igjen. Vind og litt varmegrader, det tærer på snøen. 



Det gror inne iallefall:) Det begynner å bli trangt på rommet der plantene står. Her er bare litt av alt som står i potter.
I helgen kom fire barrotsplanter i posten. Det har jeg aldri bestilt før, men de så fine ut. Nå er det satt i potter, og jeg håper de vil trives. 



Det ble en liten tur på Ringve søndagen. Eranthis, Vinterblomst hadde begynt å blomstre, men de lukket seg for fotografen denne gangen.



Jeg prøvde å sette Vinterblomstløk en gang, men de ville ikke komme igjen. Skal tro om de er like vanskelige som snøklokker?



                                                                           Men fine er de:-)



                                        De driver fortsatt å restaurerer en del av museet etter brannen som var. 



Bak takrenna fant jeg et reir. Mulig det kan være skjor, eller kanskje duereir. Så to duer i området. Men de bygger vel på litt tettere steder enn så åpent som her. Skjora bygger med tak over reiret, så kanskje det bare er starten på byggverket.

Gråværsdag igjen til oss. Vind og noen varmegrader. Ha en fin ny uke:-)




12 kommentarer:

  1. Vakre bilder. Ja, den gule der har jeg forsøkt også, men den vil ikke komme igjen her heller. Snøklokkene er heller ikke så villige som jeg ønsker. Men ute i skogen står de fint, så jeg lurer på om jeg skal plante dem rett ut i plenen en dag! Ha en vakker dag i den gryned vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, de er litt vare på uttørking disse småløkene. Men skulle en få noen løk av en som har de i hagen, blir gleden stor :-)
      Snøklokker prøvde jeg i mange år, helt til jeg fant de i skogen ovenfor her. De kommer igjen og igjen.
      Du like så, Randi!

      Slett
  2. Heldige deg som har blomstrende løk! Snø som kommer og går har vi her også. Jeg tror at Eranthis er akkurat som snøklokker, for de må deles mens de er grønne. Jeg har prøvd å plante de, men har aldri fått de til. Snøklokker har jeg byttet til meg, og de kommer igjen. Så flotte bygninger!

    Ha en fin ny uke, Kathrine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er jo på Ringve, og det er fint å dra dit og se. Her i hagen er det snøklokkene og tre krokus som blomstrer så langt:)
      De er nok vare på uttørking i butikken disse små løkene. Jeg fant snøklokkene mine i skogen, for de jeg kjøpte ville ikke komme igjen.
      Ja, husene på Ringve er flotte!

      Fin ny uke igjen, Marit!

      Slett
  3. Fine bilder og med favorittkatten min (bortsett fra Lutten da!) Jeg har også litt problemer med å få Eranthis til å trives og forøke seg i hagen. Siste forsøk kom som knoller fra Trøndelag, fra min gode hagevenninne Bina, for i hennes hage dukker de opp over alt ;-D Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takker for det:-) Ja, Lutten er jo favoritten i din hage!
      Disse Eranthisene på Ringve vokser under svære trær og i skråninger. Tror det kan være årsaken til at de trives så godt. Da blir det ikke vått og stillestående fukt, for det liker de sikkert ikke, tror jeg.
      Koselig med hageveninne fra Trøndelag da:)

      Fin uke igjen!

      Slett
  4. Hei Kathrine!
    Nå er det deilig at så mye som mulig av snøen forsvinner. Det snødde ganske mye i går kveld og natt, men nå er det mer eller mindre borte. Liker så godt å følge med det som spirer og gror inne. Det ser frodig ut hos deg.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Ja, det er det. Og i dag ble mesteparten borte i vind og 9 pluss her:) Koselig med noe liv inne også. Litt puslerier er trivelig.
      Ja, det ble litt for mye av tomat og chili, men flere har lyst på, så jeg tror det går greit. Men så fant jeg jammen flere frø, og potter, og jord... Tar aldri slutt, vet du,)
      Ha det fint :-)

      Slett
  5. Hei Kathrine

    Ja, nu er det jo jævndøgn idag så vi accelererer mod lyset og varmen! Tror snart mange egne af Norge overhaler os hernede på temperaturen:)
    Tror det er en skjor, som er en husskade på dansk, hannen kan lave flere reder og hunnen vælger så den hun vil ha;)
    Flotte billeder - og du er god til at få sneen rigtig hvid!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er det jammen meg:) Kanskje det ja. I dag kom sola og det ble +9 på verandaen og snøen er nesten borte fra hagen igjen.
      Det kan nok hende. Skjor bruker rundt fem til sju år på å lære seg teknikken det er å bygge reiret. Det kan en godt skjønne, når de bygger så stort reir og med tak over.
      Vi hadde et par som ga opp byggingen i furua vår, de var for unge. Og kråka kom og tok over året etter. Men naboen har et par som har bodd i grana der 15 år. Skjora kan bli rundt den alderen.
      Tusen takk:)

      Fin uke du også!

      Slett
  6. Fin den vinterblomsten! Kanskje den går an å få til her som det er så milde vintre??? Her snødde det på søndag, men snøen la seg ikke heldigvis. Men fremdeles ustabilt vær! Ha en fin ny uke:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Du kunne jo prøve. Det som er problemet med dem, er at de må settes med en gang, og da må de være ferske. De som ligger i butikkene, tørker fort ut. Det beste er jo å få av noen.
      Det skal bli litt regn her også etter hvert, men nå er det sol og blå himmel, +5 og vind.
      Fin uke igjen:-)

      Slett