torsdag 9. mars 2017





Nok en strålende soldag:) Kjøttmeisparet har godkjent den nye fuglekassen, og har så smått begynt å fly inn med byggematerialer.
Nettet måtte jeg ta på for å holde en av kattene i nabolaget unna.



Det er en katt som er som en akrobat, og for to år siden greide den å sitte på taket, stikke poten inn og fiske ut en av kjøttmeisene som lå på egg.  Det skal den ikke greie nå iallefall. Kassen er også gjort litt dypere.
Vår katt kommer ikke lenger opp en en meter ,)  Kan nok ha med prolapsen i ryggen hans å gjøre.



Her tenker jeg å bygge opp et lite drivhus med gamle vinduer. Tror det skal fungere greit. Mye av Flammentanzrosen er klippet bort, og her er det en god del sol det meste av dagen.
Bak her holder blåmeisparet til.



                  Aske hjelper på snøsmeltingen. Koselig når det begynner å titte opp planter fra bedene. 


 



Snøklokkene har igjen funnet veien opp fra snøen. Litt mere sol nå så... De står litt mørkt til, og etter blomstring skal jeg ta noen og plante på et mere solrikt sted. 



             Her tok jeg på aske senere, så her har det ikke smeltet så mye som på de andre stedene. 



Håper blomstene på rogna snart kommer helt ut:-) Et av mine favorittrær, som også fantes i Krittiden (Dinosaurtiden)


                                                                       Katten favorittplass i morgensol.

I går satt vi ute på verandaen katten og jeg. Varmt i solveggen. Godt å få litt farge i fjeset igjen. Ha en fin torsdag:-)



8 kommentarer:

  1. Så smart med den hønsenettingen! Ja, fuglekasser og fuglebrett er yndede plasser for de firbente til å sette seg på for å vente på frokost ;)
    Naboen katt har gjort det samme her, og de er farlige jegere disse kattene. Mine er innekatter, og får ikke drept så mye. Men en mus måtte bøte med livet innendørs tidligere i vinter. Det gjorde jo ikke så mye ;)
    Herlig med vårbilder fra hagen din! Her smelter snøen på trærne, men det er lenge til det blir bart her.

    Ha en fin dag, Kathrine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det. Nettingen kan reguleres til hvilken fugl som hekker der også.
      Katter er jo jegere fra naturen av.
      Jeg kunne nok ikke hatt innekatter, da hadde jeg nok fått dårlig samvittighet. Men nå er det jo forskjell på avlet katt og huskatt.
      Ja, nå er det vår. I natt våknet jeg av at det striregnet ute. I går satt vi ute på verandagen i sola.
      Vårvær.
      Ha en fin søndagskveld, Marit:-)

      Slett
  2. Ja, det er lurt å sikre fuglekassene! For det er mange akrobater der ute:)Jeg har sikret fuglebrettet med noen tynne grener som hindrer kattene å komme til, og det har gått bra så langt! Drivhus av gamle vinduer blir sikkert veldig bra, og ikke minst nyttig for deg. Det blir spennende å se etterhvert! Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det. Lurt med noe sikring på kassene.
      Det håper jeg.
      Jeg har prøvd å finne igjen vinduene, men det er ikke så lett i dette overfylte huset. Men jeg skal få til et lite drivhus etter hvert:) Tomatplantene er så fine! Hadde aldri trodd at de skulle bli så kraftige så tidlig i sesongen.
      Fin søndagskveld til deg:)

      Slett
  3. Hei Kathrine
    godt at få sikret fuglekasserne, det er jo ikke meningen bare at lave jagtmuligheder og tagselvbord for kattene.
    Smart med aske på sneen!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten
      Det er det. Men i fjor var det nok jeg som var den store synderen, da butten med vann druknet en blåmeisunge. Butten skal sikres i år. Det var skikkelig trist..
      Ja, det er det. Og her er det leirejord, så da er aske helt ok med tanke på ph-verdien.

      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  4. Skjønne katten din :-)) Lurt triks med nettet foran åpningen på fuglekassen! Vi har tredd bøtter rundt stammene men det ser jo ganske stygt ut ;-D Vi har mange kasser klar som bare mangler litt dekor. Det skal barnebarna få være med på :-)) Og garantert litt hønsenetting! Fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det, Marit! Og velkommen tilbake:)
      Jeg har også sett dette bøttetrikset, men ikke helt likt det. Netting er ganske kamuflerende, gjør ikke så mye ut av seg. Så det fungerer fint. Billig også.
      Dekor er topp! Koselig å høre fra det igjen.
      Fin uke igjen, Marit:-)

      Slett