torsdag 30. mars 2017

Mariatistel






Mariatistel,  Silybum marianumer en staselig og flott tistel som jeg har tenkt å ha i hagen igjen i år. Jeg hadde den for noen år siden, men den stakk noe så forferdelig når jeg luket i bedene, at jeg sluttet med den.



Men jeg prøver igjen i år, og nå skal den få stå på veandaen der vi ikke går så mye. Tror de vil gjøre seg godt  i store potter der.



                                                Alt nå kan en se begynnende torner på de små bladene. 



   I Frankrike kalles den for villartisjokk, da en kan koke blomsten og spise den.  Her er noe jeg fant om den på nettet:

 De hvitmarmorerte bladene til mariatistel er svært dekorative og gjør planten til en prydvekst også før den kommer i blomst. 
Et sagn fra middelalderen forteller at noen dråper av Jomfru Marias brystmelk falt ned på de store bladene og farget nervene hvite, og på engelsk kalles da også planten for Milk Thistle. Plantens vitenskapelig navn er Silybum marianum, så Maria-navnet finner vi igjen også her. Nå er det nok ikke bare det vakre bladverket som gjør at planten er blitt oppkalt etter Jomfru Maria, men også den store betydningen som planten har hatt innen urtemedisinen i århundrer.

De to siste bildene her er lånt fra nettet. Jeg fant ikke igjen de bildene jeg har av planten selv. 




Jeg skal ta frø av den i år også, så får vi se hvor gode "venner" vi blir i sommer, om jeg sår nye neste år. Men den er utvilsomt en veldig vakker plante.

                                                                          Ha en fin torsdag:-)




11 kommentarer:

  1. Så flott den er med det variegerte bladverket! Jeg har den "vanlige" tistelen som ugress i hagen og den kommer i fra grøftekanten ved siden av meg her. Så tistel er ikke min favoritt plante, men jeg ser at insektene er veldig glad i de :)
    Den du viser har jeg bare sett på bilder. Hvis den sprer seg nesten like mye som den vanlige så dukker det kanskje opp frøplanter av den også?
    Den finner jeg i hopetall her av den "vanlige" :)

    Ha en fortsatt fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de er veldig flotte, men her på gården må jeg dessverre fjerne de så ikke sauene skader seg. Jeg tok opp minst femti på jordet der sauene går for to år siden, og nå er de nesten borte.Ha fine vårdager:)

      Slett
    2. Ja, den er jo det. Den vanlige tistlen hadde vi da vi tok over hagen her, og den fikk jeg vekk med en gang.
      Denne er mere til pryd, og frøstandene kan klippes av så de ikke frørsår seg. Denne sprer seg nok ikke som den vanlige, og kan ikke overvintre her heller(bare frøene).

      Ha en fin kveld, Marit:)



      Svarer deg her jeg, Inger Johanne:)
      Ja, sauer(bufe) og tistler hører ikke så godt sammen. Jeg har også fjernet den vanlige tistlen, men dette blir mere en prydplante på verandaen.

      Fine vårdager til deg også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Der er da så sandelig også forskel på kvaliteten af billederne:)

    Alletiders at du vil have tidsler i haven, artiskok er jo en tidsel og det er planter der er vildt eftertragtet af bier, humler og sommerfugle!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er det ja.
      Jeg har en annen tistel i hagen, kuletistel, og noen som likner, stikler, men denne er nok den mest stikkete av dem.

      Ha en fin fin kveld igjen:)

      Slett
  3. Den er kjempestilig men stikker som bare f ;-)) Hadde den en gang for lenge siden, men den er vel 2 årig og gikk etter hvert ut. Men veldig lekker!

    SvarSlett
    Svar
    1. Helt enig! Og det er jo nettopp derfor jeg sluttet med den, men så fikk jeg lyst til å prøve igjen, i potte på verandaen der jeg skal gå langt utenom. Og så liker jo humler og sommerfugler den. En liten trøst det,)Ja, veldig lekker!

      :-)

      Slett
  4. Hei!
    En ting skal den ha, den er vakker. For to år siden sådde jeg den, nydelig plante. Men den er nesten verre enn et piggtrådgjerde. Alt ble fjernet, Var redd den skulle så seg. Husker du advarte meg. Skal bli spennende å høre hvordan det går. Finner du en god metode - så kanskje...
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Det er sikkert. Ja, det husker jeg. Jeg kommer aldri til å ha de i bed mere, men prøver nå i potte. Og blir det ille, så skal de bort igjen. For å luke ved den, går iallefall ikke.
      Ha det fint:-)

      Slett
  5. Så spennende Kathrine. Jeg tror nesten jeg må ta meg en tur til høsten og "stjele" noen frø. Alltid ekstra spennende med planter som har legender knyttet til seg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan du gjøre:) Du kan både få frø (har igjen frø i kaffefilter ) og planter. Plantene står i potter i år pga de skarpe tornene. Jeg også syns legender og historier rundt planter er veldig spennede. Synd med de tornene den har, for den er jo så vakker.

      :-)

      Slett