tirsdag 21. mars 2017

Pelargoniumsåing









For endel år tilbake, fikk jeg byttet til meg chili-, tomat- og pelargoniumfrø. Og nå fant jeg igjen mange av frøene. Er de ikke fine?
  


 Fant også igjen to pakker med valmuefrø , Papaver White cloud og Raspberry blush, samt eplesolbrud. Noen av pakkene var tomme, men der det var frø igjen, har jeg sådd.
Hun har veldig mange pelargonium (samt chili og tomat) hun jeg fikk frøene av. Ta en titt inn her, så ser dere selv:)

                                                                           Pelargonium oasen.    



                                                                                    P. ariduum.

Veldig flott bladverk på denne. Blomstene er kanskje ikke de mest spennende, men veldig dekorative blader.



                                                                                  P. hirtum

Dette er en nydelig villart, sektion; Ligularia . Den får gulrotgressaktige blader, og nydelig små lilla/rosa blomster.



                                                                          P.  quinquelobatum.

Villart, seksjon Ciconium.

Dette er en utrolig vakker pelargon med helt spesielle farger på blomstene. De er nærmest metal/grå farget.  Passer godt i ampel da den har en lett hengede vekstmåte.
Den setter masse frø, og er enkle å så og drive frem selv.



                                                                                 P. radens.

Gruppe:Pelargonium.
De kan bli ganske storvoksende og krever litt større potter. Planters i veldrenert jord, og vannes når jorden tørker opp.
Denne blir også kalt legepelargon , er en villart med nydelig rose og sitronduft.
Den ble oppdaget av botanikerne Carl Peter Thunberg og Francis Masson på en av dere reiser til Kapkolonien under 1770- tallet.
Den bør toppes ofte eller blir det lett lang og ranglete.

Den får vakre små, rosa blomster, og setter lett frø.



                                                          I tillegg sådde jeg P. myrrhifolium og P. Buysii. 



       Nå vet jeg jo ikke om frøene vil spire, da de begynnner å bli noen år gamle, men kanskje?



Det har stått litt dårlig til med inneblomstene etter at de fleste pelargoniumene døde en etter en, så nå fikk jeg lyst til å prøve igjen. Så få vi se. Tror ikke det blir en så stor samling som jeg hadde før.

Ute er snøen borte igjen, og etter en formiddag med sol, har det nå blitt overskya og det ventes litt regn.  Ha en fin dag!



                  Opplysningene og bildene av blomstene, er hentet fra Pelargonium oasen.



8 kommentarer:

  1. Så vakre frø! Moro å se om noen av de spirer. Jeg har også sådd noen pelargonia, men mer av "vanlige" sorter. Jeg hadde også mange før, men synes de var vanskelige å overvintre da jeg ikke fikk satt de kjølig nok. Lus og andre plager ;)
    Vakre bilder!

    Ha en fin dag, Kathrine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er veldig fine:) Hadde nesten ikke råd til å så noen av dem,)
      Jeg hadde de i kjelleren i flere år, men vi har ikke kaldt nok kjeller vi heller(fryser, kjøleskap og vaskemaskin ga fra seg for mye varme). Men jeg var aldri plaget med lus på mine.
      Tusen takk!

      Fin dag til deg også:-)

      Slett
  2. Frø er vakre de også! Jeg har tatt avleggere av Pelargonia i år, og håper det skal funke. Jeg har også vært plaget av lus på over-vintrede planter tidligere, men ikke i år :-). Ha en fin uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig:) Stiklinger tok jeg endel før, men nå ble det frø. Jeg plages ikke av lus på mine, vet ikke hvorfor, men de dør etter noen år likevel pga for varm kjeller(vil jeg tro).

      Ha en fin uke igjen:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Flotte frø! Og superflot fotograferet på den hvide baggrund!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, ikke sant:) Måtte ta bilde av de fineste ja. Hadde ensten ikke råd til å så noen av dem heller,)


      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  4. Hei Kathtrine!
    De er vakre. De minner meg nesten om fluefiskekroker. Frøposene er kjempefine. Jeg er veldig glad i pelargonier.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne!
      Det er de. En kan se likheten ja:) Frøposene hadde hun jeg fikk dem av, brettet selv. Koselig å få de i sånne poser.
      Jeg liker også pelargonier godt. Syns de lukter så godt:)
      Ha det fint:)

      Slett