mandag 13. mars 2017





                     Etter noen flotte solrike dager, kom regnet tilbake. Men da smelter snøen fortere. 



                                                                Ikke så mye snø igjen i hagen nå. 



                                  Bare langs den ene hekken, der det er mest skygge, ligger noe igjen. 



                                     Men det er tele i jorden, og vannet kommer seg ikke ned i bakken enda. 



                               Det vokser da litt her og der. Dette er Primula maximowiczii på vei opp. 



Søndagsmorgen var det to rådyr i hagen. I fjor kom de ikke, men i år er de tilbake. Så da måtte jeg dekke over noen av tulipanspirene. 



Det er ikke så mange tulipaner jeg har lenger, for de trives ikke så godt i leirjord. Men de få jeg har, vil jeg ikke at  rådyrene skal spise opp.



Så har jeg sluttet å bruke torv. Jeg hadde igjen noen torvbriketter som jeg har brukt til å så frø i, men nå skal jeg lage de selv heretter. 



Det er bare å samle sammen doruller, klippe de i to og sette de tett sammen i en plastboks el.liknende. Fylle de med  såjord (som en fint kan lage selv også), og så de frøene en vil.

Torv har blitt et omstritt produkt å bruke i hagen.  Her kan du lese mere om det.



                                                           Rogna har kommet med blomster!



Hadde bare tenkt at den ville komme med blader, men jammen ble det ikke blomster på en av grenene jeg tok inn:) 



                                                                   Ha en fin ukestart:-)


16 kommentarer:

  1. Hei. Flotte bilder. Vi har også problem med rådyr nederst i hagen. Vi må nok til med et gjerde for å stenge de ute. Det ligger litt snø i hagen. Med de temperaturene som er meldt, vil den forsvinne. Nå er det vår. Ønsker deg en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Tusen takk!
      Ja, de er søte, men sultne,) Håper du har fått vår til deg nå.
      Det ser ut til at dere så langt sør, har hatt mere vinter enn her i midt-norge.
      Jepp. Vi satser på vår.
      Ha en fin helg :-)

      Slett
  2. Så nydelig den rogna var. Det bærer bud om en kommende vår det! Herlighet så godt det er med vårfølelsen. Gleder meg over at det spirer her og der. Nyt dagene mot sommertid! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Rogn er flott.
      Vårfølelse trenger vi alle. Katten vår, inne i sitt 17.år, er så våryr som han aldri har vært.
      Nyt dagene:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Regn er nok det bedste til at få frosten ud af jorden, vi må håbe det går hurtigt så græs og alt det andet udenfor din have også kommer igang - rådyrene skal jo også have mad;)
    Her skal vi have 11-12 grader imorgen, og nok eftermiddagssol, endnu en god dag!

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er nok det. Nå er det hvitt igjen til oss, men det tåler vi her oppe. Rådyrene liker jeg godt, og de plager ikke meg stort. Jeg dekker bare til det lille jeg har, så går det bra.
      Jeg orker ikke kamp med planter. Da finner jeg bare andre som jeg kan ha. Det finnes det også.

      Fin dag til deg!

      Slett
  4. Herlige bilder fra hagen din! Det er jo vårstemning hos deg i forhold til her, men hvis det blir så varmt fremover som yr melder så må det jo minke på snøen her også.
    Jeg klør i fingrene når jeg ser hvor lite snø du har, for du kan jo bare starte på ryddigen med en gang!

    Ha en fin kveld, Kathrine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Litt hvitt igjen i dag, men sånn blir det jo i mars. Jeg har lager fuglekasser jeg, for det er for vått til å begynne mere i hagen nå.

      Ha en fin kveld du også:-)

      Slett
  5. Hei Kathrine!
    Jeg er så glad i snøklokker. Det har jeg vært så lenge jeg husker. Det er en fryd hvert år å se dem igjen. Nå har de begynt å dukke opp her også. Vakkert bilde du har tatt av den.
    Her flyter det vann pga tele. Skal bli deilig når det tørker opp. Lengter etter vårfarger nå. I dag har jeg vært i Botanisk hage på Tøyen for å se kameliane blomstre, men jeg kom for seint. En nesten avblomstra blomst var alt jeg fant, men det er jo mye mer i veksthusene. Nydelig sted.
    Uff, rådyr.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anne

      Det er jeg også. Jeg er ikke vant til snøklokker fra barndommen. Vi hadde kjempestor kjøkkenhage, som skulle mette 7. Så etterhvert kom staudene. Men ingen snøklokker.
      Håper det har tørket opp til deg snart. Ja, Tøyen er et nydelig sted!
      Ja, men det hører nå til..

      Ha det fint:-)

      Slett
  6. Härligt! Vilka fina vårbilder...ja som man längtat, det känns som om den här vintern har varit extra lång i år.
    Jag ligger efter med alla mina fröer, måste sätta fart i helgen om jag ska få några tomater i år :)
    Ha en fin vecka!
    Kram från Titti

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Vinteren her blir lengre av at det ikke er skiføre. Is kan jeg godt unnvære, men ikke skiføre.
      Jeg sådde litt tidlig i år, og fortsatt har jeg lyst til å så mere.
      Ha en fin helg, Titti:-)

      Slett
  7. Ja, smeltende snø gir vårfølelse. Ja, det blir vel noen sårunder her også, men jeg må stå ute så da må jeg vente på fint vær. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det gjør det. Nå er det hvitt igjen ute, men det er da bare mars,)
      Paprikafrø kom i jorden i går. Det tar vist aldri slutt med frø..

      Ha en fin fredag:-)

      Slett
  8. Best å passe på tulipanene når rådyrene kommer på besøk! De har jeg heldigvis ikke her:) Jeg har vært ute i hagen i dag, men selv om det er 8 pluss, så ble det ikke noen lang økt for det blåste så kald vind at jeg valgte å gi meg:)God ide med halve doruller til såing Ha en fin dag.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men jeg har ikke så mange tulipaner lenger. Rådyrene kom når jordene rundt her ble bygget ned.
      Syns litt synd på de også, men jeg kan nok ikke fóre de med løk heller.
      Litt snø her nå, etter en storm som feide forbi.
      Ja, de fungerer greit. Alliumen spirer i de iallefall.

      Ha en fin fredag!

      Slett