fredag 17. februar 2017

Ups da..






Og jeg som trodde plantekatalogen var lagt vekk, men nei..., det var den ikke. Men, det ble bare bestilt fire planter.
Jeg liker disse Thalictrumplantene veldig godt. Og jeg husker første gangen jeg så en av dem i et gammelt hageblad, og tenkte at disse ville jeg ha i hagen min.
Og det skulle ta mange år før jeg fikk tak i den første.  Nå er de ikke så vanskelig å få tak i lenger, men de er like fine for det:)



Så ble denne bestilt også. Salvia nemorosa Schneehugel. En sterk og villig staude. Blomstrer fra mai til september.



 Sidalcea Brilliant, tvikattost. Fra før har jeg silkekattost og den vanlige moskuskattosten.
Og så bestilte jeg en mjødurt, Filipendula. Jeg har noen i forskjellige farger og liker de kjempegodt.

                                                               Alle blomsterbildene er hentet fra nettet. 



I går begynte det å regne til oss, og støvet forsvant.  Snart grønnes busken rødstrupen sitter i. Ganske så vårlig ute nå, med grønt gress og syngene meiser. Ikke lenge til mars :)
Nå er Sachertortekaken ferdig stekt, skrei og rogn skal kjøpes i morgen.

                                                                             Riktig god helg!




10 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    ja, Thalictrum er en dejlig slægt - det ligner rochebrunianum den på billedet - den har jeg nemlig selv:)

    Og så kom der regn, så er brandfaren forbi, alletiders!

    Ha en dejlig helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det syns jeg også. Og det er noe med det, når en først får en hage og forelsker seg i noen bestemte planter, så holder de stand år etter år. En blir en samler:)
      Heldige du, jeg og får en snart.

      Ja, og det var bra. Brann har jeg skrekken for, så det var alle tiders.

      Riktig god helg:-)

      Slett
  2. Det kom Hald med hjem fra fiskebutikken i dag :) Jeg kjøpte en thalictrum i høst, men tror ikke det var denne, veldig fin. Ha en flott helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Skrei er godt:-)
      Det finnes veldig mange forskjellige thalictrumer, jeg har fire eller fem. De er nydelige! Og nå liker jeg luftige stauder veldig godt, så det passer fint i hagen her.
      Ha en flott helg igjen, og kos dere med skreien:-)

      Slett
  3. Jeg har også kikket i katalogen til Zimtrade, og de frøstjernene frister veldig. Jeg skal egentlig holde meg unna plantekjøp i år pga. gravingen, men de du har bestilt er veldig fine. Jeg har prøvd de før uten hell, men jeg plantet de nok på et sted med for mye leire :(
    Får lyst til å prøve de igjen :)

    Ha en fin helg, Kathrine!

    SvarSlett
    Svar
    1. De er fine disse frøstjernene ja:)
      Det skulle jeg også, for kjøkkenhagen er full av planter som må få seg en plass i hagen.
      Jeg har og leire i hagen, men der dammen var før, er det mye tørrere etter at det ble fylt igjen med div., så jeg håper de vil trives der.

      Ha en flott mandag, Marit!

      Slett
  4. Ja, det er lett å la seg friste, og særlig når man kommer over noe så fint som de du har bestilt:) Godt at regnet kom, og skogbrannfaren er over for denne gang. Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er det.
      Regnet gjorde godt, og nå har det kommet litt snø også. Ble veldig lyst og rent ute.
      Ha en flott mandag!

      Slett
  5. Høres ut som den fine planen. Masse vakre planter, fisk og kake! Kos deg masse!

    SvarSlett
    Svar
    1. Vi har kost oss godt i helgen:)

      Ha en flott mandag!

      Slett