fredag 24. februar 2017

Snø og spirer





Så kom det snø til oss også. Og så godt det kom nå, og ikke i april. Selv om katten ikke liker den tanken.  Det er februar enda, og litt tidlig med vår egentlig.
I mars pleier det å komme mye snø, så vi får se om det slår til.



Katt i glasshus.  Som fortalt før, så er vår katt litt bortskjemt med måkte veier i hagen. Nå går han inn i sitt 17. år. I går var han på sitt årlige besøk til legen. Vaksine og sjekk. Alt sto bra til, og litt skyt for vekta dette året også.



På det meste veide han godt over 7 kg. Men etter at en av naboene flyttet, gikk han ned 2 kg. Tilfeldig? Neppe..
Det er godt å ikke få kjeft av dyrlegen lenger om overfóring. Og naboer som liker katter er koselig, men han fikk litt for mye mat over hekken. 



Så over til spiringen. Lilla Gudeblomst, Dodecatheon meadia,  har kommet med mange spirer. Husker ikke helt når jeg sådde de, men satte de i fryseren en tid, så inn i kjøleskapet, og ut derfra i går. Og se så mange spirer det ble.
Vi har to frysere og to kjøleskap, så heldigvis har vi litt plass.



                                         Det blir litt  prikling, men det er jo en koselig jobb.



Her er den lilla gudeblomsten. Veldfig fin. Så har jeg den hvite og en til som er rød. 




                                                 Snøbyge på vei. 



                   I dag var det og meldt torden, og det tror jeg gjerne, med den sorte himmelen over fjorden. 



Vi hadde planer om hyttetur denne helga, vi var nesten pakket og klare, men foten ville ikke ha på seg skisko. Ny betennelse.. Grmf...

Ingenting å gjøre med, men litt plantepusling i heimen, er koselig det også.

                                                                  Fin helg til alle:-)




14 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Dejligt at i også fik sne! Og ja det er jo stadig februar, marts kan gå begge veje hernede! Også her bragte stormen tordenvejr med sig, men der kommer regn senere idag, så sneen forsvinder.
    Imponerende billeder af de mørke snebyger!
    Og alletiders med din Dodecatheon succes. jeg har selv Dodecatheon pulchella men endnu har den ikke villet lave frø hos mig...

    God bedring med foden og ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Jepp. Godt det kom nå, og ikke i april. For vi har fått snø i april også mange ganger, og det liker jeg dårlig.. Da er det jo vår.
      Ja, ikke sant! Og så spirevillige frøene var. Så nå skal jeg ta frø av de hvite og røde også. Håper de vil komme med frø til deg også.
      Takk, det går seg da til.

      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  2. Så flott pus da! Tenk, 17 år :) Her kom det også snø denne uka, og det ble mye lysere ute. Satser på at det blir tidlig vår, for jeg elsker våren! Gudeblomst er nydelig, og så frodig det ble i pottene dine. Jeg har ikke prøvd å så denne, men hadde den i gamlehagen.
    Ønsker deg en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, hvem skulle trodd det du, ikke jeg iallefall etter alt han har vært gjennom,)
      Jeg og vil ha tidlig vår, så da håper jeg snø i febr/mars setter en stopper for snø i april,)
      Det var veldig moro at guleblomstfrøene spirte.
      Ha en fin fin søndagskveld:-)

      Slett
  3. Jeg syns det er fint med litt snø om vinteren jeg, og er veldig lei av dette evinnelige regnet:) I dag snødde og sluddet det om hverandre i kulingen, og det er veldig vått i bakken. Gleder meg til våren:) Ha en fortsatt god helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg også. Men det er mindre snø her nå enn før. Regn på vinteren er kjedelig.
      Jeg også!
      Fin søndagskveld til deg:-)

      Slett
  4. Jeg nyder altid dine billeder - så smukke, og i dag også tilsat dramatisk himmel.
    Og så har jeg lige opdaget dine malerier. Det var en stor fornøjelse!

    hilsner fra Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha:)
      Og, det var fint å høre. Takker for det:)

      Fin søndag:-)

      Slett
  5. Koselig med katt, kjenner til det med naboer og mating av hund i mitt tilfellet, men det er lenge siden. Har du tatt frø av egen gudeblomst. Jeg hadde for første gang i fjor, men kom ikke på å se etter frø. De er utrolig fine. Håper foten er bedre, ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er det:) Ja, de mener det jo bare godt, men det kan bli for mye av det gode også.
      Jeg tok frø av gudeblomsten i fjor, og så hørte jeg at det skulle være litt vanskelig å få frø. Men det ble ganske mange, og de spirer alle sammen, ser det ut til.
      Foten er på bedringens vei:)

      Slett
  6. Dramatiske skyer! Snø kan det komme lenge ennå, for her kan det lave ned i mars...
    Så godt at katten er i god form, og en anseelig alder på han :)
    Flott hus han har!

    Kjempefine spirer!

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, men det ser litt bedre ut i dag:) Her er mars den store snømåneden, kunne helst tenkt med desember som det jeg.
      Katten holder bra enda han, men litt dårlig balanse har han fått denne vinteren.
      Hundehuset fra min manns gård, er blitt til kattehus her i hagen.
      Det er så koselig med spirer i huset! Fin dag igjen:-)

      Slett
  7. Flotte bilder! Imponerende alder på katten! Hyggelig med husdyr!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, ikke sant. Det er det.

      :-)

      Slett