tirsdag 14. februar 2017







                     På min bursdag for noen år siden, fikk jeg denne boka på nesten 800 sider i gave. 



                                                     Her er det mye snadder for planteelskere:)



             Denne boka er for litt mildere klima enn til meg, så mye er ikke aktuelt å ønske seg heller. 



                Men mye går også i mitt klima, selv om temperaturmerkingen i boka bare går ned til -15. 



                              Nå har jeg bladd gjennom og notert hva som jeg gjerne skulle hatt tak i.



Denne for eksempel,  skulle jeg gjerne hatt i hagen min. Jeg har noen Thalictrum fra før, men ikke denne fylte varianten.



                     Og kanskje denne også,  selv om den valurten jeg har fra før av, er en ustyrlig plante.



                                                Denne er også notert. 



                                          En spennende plante som overvintrer selv i Nord-Norge. 



                                                                   Det er så mye fint!







                                              Enda flere primulaer og aurikkeler på ønskelisten. 



Juleroser (helleborus) har jeg ikke i hagen fra før, men det finnes veldig mange flotte av de også.



Og se på de flotte bladene på denne  Alunroten. Jeg har noen i hagen, men ta en titt på bildet under, så ser en at det finnes utrolig mange varianter av den.



                                                  Skulle gjerne hatt mange av denne fine planten. 



                                                                   Enda en fin plante som er notert. 



Denne har jeg lett etter i noen år, men ikke funnet enda. Den heter Hornvadderrot på norsk. 
En til jeg heller ikke har funnet er Dicentra cucullaria, Sjømannsbrud. Men jeg leter fortsatt.



                               Dahliaer sluttet jeg med for to år siden, men se så mange flotte det finnes:)



                                                                      Enda flere dahliaer. 



Fritillaria skulle jeg også hatt flere av. De er fine. Denne boka inneholder også eksotiske planter, bregner og trær.

                                                         ---------------------------------


Nok en mild februardag. +5 og vindstille. Jeg har beskjært plommetreet, og noen busker, samt tatt vekk de gamleste greinene på Hurdalsrosa, og gått dagens tur.
Da er det tilbake til arbeidet, men det ser ut til at det blir litt hagearbeid i morgen også når været er som det er.
Og så er det så godt å gå tur nå når det er bart og ikke glatt :)  Godt å slippe broddene.
Selv om jeg kunne tenkt meg litt snø, det er jo vinter enda, så er det fint å kunne begynne å jobbe litt i hagen også på denne tiden. Ha en fin tirsdag!

                                                                                     :-)







8 kommentarer:

  1. Flott bok du har der! Ja, de engelske bøkene er myntet på deres klima selvsagt. Ser på den ene siden så er det bilder av camellia. De klarer seg ute der og i milde strøk sånn som på Vestlandet.

    I dag har det kun vært -1 i dag, men -12 i natt. Her er det 20 cm med snø og det er jeg glad for at plantene har som dekke når det er så kaldt om natten. Får håpe at du også får litt snø mens det er vinter.

    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er kjempeflott! De er jo det, men mye går her også. Camellia kommer jeg nok ikke til å prøve meg på, men den er veldig fin:)
      Godt du har snø som dyne på plantene nå, det har ikke jeg. Men det kan kanskje komme noe enda her også.

      Ha en fin fredag!

      Slett
  2. Flott og nyttig bok, som jeg godt kunne ha tenkt meg å bla i. Det blir ikke helt det samme å google:) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp, det er den. Google er bra til mye, men det er utrolig godt å bare bla i en bok og bli inspirert:)
      Ha en fin fredag!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Det er da en super bog - RHS står for høj kvalitet! KEW-garden har også et forlag der laver fantastiske unike bøger!
    Den Dicentra cucullaria tror jeg da min nabo har....?

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, det er det. Og jeg har vært inne og sett på siden deres også. Skjønner det har Flower show i London også.
      Sier du det? Da skulle jeg gjerne vært innom og spurt om en rot,)

      Ha en fin fredag!

      Slett
  4. Hei!
    Jeg blir nesten syk når jeg ser alt det vakre man kan plante. Jeg liker også veldig godt å sitte å bla i hagebøker. Jeg får så mange ideer og lyster.
    Det er så deilig med lyset som kommer sakte tilbake. Her det overskyet og -3 grader.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, ikke sant. Og ideene flommer på når en blar i bøker.
      Det er det, og det går fort mot mars.
      Ha en fin fredag!

      Slett