onsdag 22. februar 2017









Det vokser godt i akvariet på arbeidsrommet mitt. Nesten litt for godt.  Tomatene ble jo sådd litt for tidlig, men de er kraftige i stilkene og kan kanskje komme ut fra akvariet om litt. 



De som står på bordet her, pottet jeg om i dag. De fikk jeg satt inn i akvariet igjen, mens de andre, den mye kortere tomatsorten, trengte ikke ompotting.



Tre av dem står nå utenfor, men jeg tror det vil gå bra. Litt ekstra lys har jeg fått opp. Noen av  chiliplantete ble også pottet om, men de er tynne i stilkene enda. Og så må jeg huske å blåse på de også, ikke bare tomatene.



                                Sånn ser Koritschnevaja Sliva ut. Bildet over er lånt fra nettet.



                            Og Tigrette cherry. Det ble ikke så mange av den, men veldig fine, og gode.



              Sønnen er hjemme på vinterferie denne uka. Vi fikk oss en tur ned til fjorden i dag, i gråværet.



  Der møtte vi på en ugle i en båt. Ikke mye liv i denne nei, men den skremmer kanskje unna andre fugler. En stund iallefall.
 Hagen ligger under et tynt lag snø, så det blir nok ikke mere hagearbeid denne uka iallefall.
Jeg har tenkt å stramme opp en god del av buskene i årene fremover. For da kan jeg plante skyggetålende planter under. Tror det kan bli fint. Noen har jeg alt begynt å stramme opp.

Og så blomstrer Vinterglans, Pachysandra terminalis! Den pleier å blomstre i februar. Moro med noe tidligblomstrende i hagen her, for snøklokkene tok en pause.

                                                                   Ha en fin kveld:-)





15 kommentarer:

  1. Så flotte tomatplanter du har allerede! Morsomt mønster på de tomatene. Utrolig hvor mange sorter det finnes av de. Ja,vinteren kommer og går. Men sånn er våren, og snart er det mars!

    Ha en fin kveld :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de ble jo sådd så tidlig, så nå håper jeg de får nok lys utover til våren. Det er sikekrt. det dukker opp nye sorter hvert år. Godt en ikke samler på tomatplanter,)
      Ja, straks mars. Gleder meg jeg også!

      Ha en fin kveld du også:)

      Slett
  2. Stilige tomater! Lurt med akvarie til tomatplantene. :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant. Og ja, akvariet er veldig greit som minidrivhus. Det står jo bare tomt nå, og selv om jeg savner fiskene, så gjør det jo nytte for seg.

      :-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    De ser da godt ud, både planterne og de færdige tomater*:) Er da helt vild med Tigrette!

    Her har de lovet regn og snevejr i aften "risiko for voldsomt vejr", jeg er spændt på hvor meget der bliver liggende! Har endnu ikke rigtigt fået snebilleder.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, de blir ganske krafige, ser det ut som. Ikke sant! Tigretten er en flott tomatsort.
      Kanskje du får snøbilder denne helgen.

      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  4. Så flotte tomatplanter! Kraftige og fine :-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Ja, de har blitt krafitge, tomatplantene. Litt svakere chiliene, men de kommer seg vel.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  5. Så flotte tomatplanter! Kraftige og fine :-)
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
  6. Jeg har sådd Paprika og to sorter tomater så langt, og en av de er stripete (Tigerella). Ser at jeg ligger litt etter mange av dere andre med sådden, men jeg sådde på denne tiden i fjor også. Og det gikk fint, så jeg satser på at det blir bra i år også:) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Artig å få sådd frø:) Tomater skla egentlig ikke såes før ut i febr/mars, har jeg forstått, men jeg sådde de samtidig med chiliene mine. Ser ut til at det går bra.
      Det går helt sikkert bra!

      Ha en fin søndag:-)

      Slett
  7. Tomatplantene dine ser veldig fine ut. Dere kommer til å få tidlig-tomater.
    Jeg hadde store planer om å beskjære nå i vinterferien, men klarte å bli sjuk allerede på søndag. Det er det ingenting å gjøre noe med. I dag har det vært en fin vinterdag med sol.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det syns jeg også. Håper på det ja:)
      Usj da. Håper du blir frisk igjen fort. God bedring.

      Ha det fint, Anne:-)

      Slett
  8. Så flink du er. Hos deg blir det nok mye koselig i hagen til sommeren. Vinterglans hadde jeg aldri hørt om, så deg måtte jeg google. Artig med ting som blomstrer tidlig. Ha en vakker helg i den gryende vår!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det. Moro å så frø:)
      Vinterglans kjøpte jeg for at den er vintergrønn, herdig og bunndekker. En flott plante! Kan anbefale den.

      Du også! :-)

      Slett