fredag 10. februar 2017






Det gror da inne, om ikke annet. Hele denne uka har det vært kuldegrader, og i går var det ned på -10, men mye sol og mye vind.
Men inne vokser tomatene og chiliene, selv om jeg sådde tomatene for tidlig i år, samtidig med chilifrøene, så er det jo koselig at de vokser fort.
Denne over her er alt 20 cm høy.



                        Jeg har blåst på de jevnlig for å få sterkere stilker, og tror jammen det har hjulpet. 



                                                             Koselig med voksende planter inne:-)



Ute er det tørt, og jeg håper ikke det blir brannfare igjen i vinter. Husker Flatanger fra en tid tilbake, samt noen av øyene utenfor her. Men det skal muligens komme noe nedbør over helgen.
Her er jeg på tur i nabolaget. Jeg bor bakenfor de husene helt til høyre i bildet.  Fint å gå, ikke noe is igjen på veiene. Og telen gjør at det er fint å gå på åkrene også, men endel støv.



                                           Det blir artige skyformasjoner  av vind:)



Mye innedager på Mumrikk. Vind og kulde er ikke favorittværet for en katt, men en solfylt stue er jo topp:)

I dag baker jeg surdeigsbrød, og det tar tid. Lang tid. Grunndeigen laget jeg for noen uker siden, og den kan bli mange år gammel om en passer på å "mate" den.


                                                                     Riktig god helg alle sammen:-)





12 kommentarer:

  1. Hei. Skal si det spirer hos deg. Vi har det heldigvis ikke så kaldt, men mye snø. Ønsker deg en god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei.
      Inne spirer det veldig fint, ute stoppet det opp nå når det ble kaldt. Skjønner dere har fått mye snø nå. Her er det ingenting ved fjorden iallefall. Må nok lenger opp for å få skiføre.

      God helg igjen:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Det ser da supergodt ud - inden døre!
    Kan godt huske at der gik mange huse tabt og at ilden var helt ude af kontrol i lange perioder. Det lader til at være samme vejr nu?
    I Sverige når sneen er smeltet men før det rigtig grønnes, laver de bofaste traditionelt "markbrande" og nogen gange ses det at de heller ikke kan styre det...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Jepp, inne er det fint:)
      Ja, det gjorde det. Men nå er mye bygget opp igjen, om ikke i den stilen som det var. Bortsett fra noen som ville ha det som det var før brannen.
      Heldigvis har det sluttet å blåse, og det meldes regn/snø høyere opp til uka.
      Det var mye brenning her også før, for da trodde man at gresset ble fortere grønt av å brenne det gamle tørre. Men det viste seg at da forsvant insektene og det mangfoldige plantelivet, og ugresset vokste ekstra godt.
      Det kan ha noe for seg å brenne noen steder, men ikke år etter år på samme sted. Da vi jeg tro grunnlaget for liv er kortvarig.

      Riktig god helg:-)

      Slett
  3. Så flotte tomatplanter du har allerede. De blir sterkere i stilkene ja hvis de får litt motstand sånn som vind. Nydelig bilde av Munrik! Han liker seg nok best inne nå. Her er det -5 og 20 cm med nysnø. Best å være inne for alle nå.
    God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de har blitt så store,) Jepp, det får de.
      Katteinneliv nå ja. Skiføre til deg, skjønner jeg. Her er det sykkelføre.
      God helg igjen:-)

      Slett
  4. Koselig med voksende planter inne ja, vårfølelse. Det har sikkert noe for seg å blåse på plantene, de blir nok sterkere av litt "vind". Det skal jeg jammen prøve.Så fint det ser ut der du bor, flott turterreng og nydelig vær. Morsomme skyformasjoner, og søt katt som soler seg innendørs i vinterkulden. Ønsker deg og Mumrikk en riktig god helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Det har det, plantene blir nok sterkere av litt "motgang".
      Jo, jeg har et greit daglig turterreng. Åkre, fjord og skog. Men merker at byen vokser utover etter at vi flyttet fra "byen" og ut på "landet" for 18 år siden.
      Heldigvis har vi hytta, der vi kan gå tur sommer som vinter uten å møte på folk. Det trenger jeg, for jeg går ikke på tur i kø,) Jeg er ikke urban,) Veldig sær sånn jeg.
      Katten har parkert inne for vinteren, men det går mot varmere årstid, så det er håp om utetid for han også.
      Tusen takk, og god helg igjen:-)

      Slett
  5. Så herlig at det gror grønt inne i påvente av våren.
    God helg.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det:)

      God helg igjen:-)

      Slett
  6. Hei!
    Jeg liker så godt Mumrik i solskinnet inne. Det er så deilig at sola finner fram flere og flere steder inne.
    Jeg blåser også, men det er for at jeg innbiller meg at jeg tlfører CO2. Bonus er sterkere stilker.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk for det. Katter kan dette med solvarme:)
      Ja, kanskje det du. Det har jeg ikke tenkt på.
      Ha det fint du også:-)

      Slett