tirsdag 10. januar 2017








                                      Snøen som kom her rett etter nyttår, er nesten borte fra hagen. 



Så i går måtte jeg ut for å se om det var liv i vårløkene. Og her er snøklokkene på vei opp:) Nå er det ikke så uvanlig at snøklokkene kommer på denne tiden, og blir stående sånn til ut i mars. Så de blomstrer ikke så tidlig selv om de er på vei i januar. Men koselig å se liv i hagen:)
Hasselurten er grønn og fin. Det har ikke vært rådyr her så langt i vinter, men de er veldig glad i hasselurtbladene.



Så en ny mater i hagen. Det er ikke ofte jeg kjøper meg noe, men denne solsikken fant jeg i romjula og den ble med hjem. Det er en liten luke en kan åpne midt på og fylle med solsikkefrø/nøtter eller fett, eller begge deler. En gul og fin fargeklatt i en ellers så grågrønn hage.
Meisene har vært her noen ganger, men det er så lite fugler i hagen i år, de finne mye selv når det hverken er kaldt eller mye snø. Noen insekter har jeg også sett i januar.

I går fikk jeg sådd de to frøene fra Askrotplanten min, Moses brennede busk. Dictamnus albus. Den blomstret for første gang i fjor etter fem seks år i hagen, og det ble to frø!
Først skal de stå i romtemperatur i 2-3 uker, så i kjøleskap i 4-6 uker.  Da håper jeg de spirer:)
Chilifrøene spirer iallefall. Moro med småplanter rundt seg igjen.

                                                                   Ha en fin ukestart:-)




7 kommentarer:

  1. Den fuglemateren var artig. I dag er det oppholdsvær her så kanskje jeg skal ta meg en tur rundt i hagen i lunsjen og se om det er noe som snakker vår her også. Ha en fin dag, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Koselig med noe farger i hagen på denne tiden også, og denne lyser fint opp.
      Kanskje du finner litt spirer i din hage også?
      Fin dag igjen:-)

      Slett
  2. Gøyal fuglemater. Kan jeg spørre hvor du har fått tak i den? Vi har masse fugler hele året og de spiser mye mat. Men det er så koselig å ha alle disse hagehjelperne her. Hilsen Merethe

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Den er kjøpt her i Trondheim på Clas Ohlson.
      Her har det minket med fugler, men så er det ikke sånne vintre som det var før.
      Men meisene likte denne solsikken med hjemmelagede meiseboller inni.
      :-)

      Slett
    2. Takk for svar. Vi bor rett ved et lite skogholt så fuglene trives. Men de er jo ikke like intense i besøkene sine på ekstra milde dager.

      Slett
  3. Artig fuglemater. Skal snart så chili, jeg også. Jeg kjøpte insektsnettene hos Garden Living (svarer her også, jeg :-))

    SvarSlett
  4. Ja, det er det:)
    Takk for svar på insektsnettene!

    :-))

    SvarSlett