fredag 13. januar 2017

Min favoritt







                       Blommig fredag har et enkelt tema denne gangen, nemlig "Min favoritt".



                   Og det er selvsagt Duppesoleie, Ranunculus aconitifolius "Flore Pleno". 



                                 Og når andre blomster bukker i regnvær, står Duppesoleien like rett. 



                          Her er litt historikk rundt blomsten, hentet fra Plantearven.


 På 1500-tallet var planter med fylte blomster siste mote i Europa. Når de fylte artene kom til Norge er uvisst.
I vår eldste hagebok, Christian Gartners Horticultura fra 1694, er en fylt soleie nevnt, nemlig orientsoleie – Ranunculus asiaticus Flore Pleno.

I Danmark er den fylte duppesoleien dokumentert dyrket fra 1817. I Norge er den omtalt i Mortensens Havebok fra 1836, og vi vet at den ble plantet i 1850 i det nye hageanlegget på Dønnes gård i Nordland.

Arten er av mange berømmet som en av de mest robuste staudene for den nordlige landsdel. Det sies at den kan ha problemer med å klare seg lenger sør i landet vårt.

I dag er hvite dupper en av de vanligste staudene i hagene i de tre nordligste fylkene. Det gjelder både i gamle og nye hager. Den er ikke uvanlig i Trøndelag, mens den på Sørlandet bare er observert i en gammel hage.

Planter med fylte blomster setter ikke frø, og all oppformering skjer ved stiklinger.
Den opprinnelige arten Ranunculus aconitifolius er viltvoksende i Mellom- og Sør-Europa.
Denne brukes også som hageplante men er mye mindre vanlig.
Fra gamle hager kjenner vi denne bare fra en hage i Lofoten.



Jeg har gitt bort mange røtter av denne planten, men nå tenkte jeg at jeg kunne begynne å selge den når jeg får delt den mange nok ganger. 



For den er enkel å dele. Stiklinger har jeg ikke prøvd, men på et gartneri der jeg handler endel, hadde alle stiklingene de hadde satt, dødd i løpet av vinteren. 



                                    Jeg har den mange steder rundt i hagen. 



                               Og den lyser fint opp i bedene, også på de skyggefulle stedene.



                                        Herdighet 8. 



                                                                    Riktig god helg alle sammen:-)





                                                 Her kan du se flere bidrag: Bloomig fredag




21 kommentarer:

  1. Så hyggelig at du også er med i Blommig fredag! Ja, det er en vakker plante, og morsomt med gammel hagehistorie. Jeg har den selv, men min står på stedet hvil, så jeg burde nok flytte den så den ikke har det så tørt. Vakre bilder som alltid!

    God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, nå tenkte jeg å være med igjen, iallefall sånn innimellom.
      En vakker plante ja, og den vil nok ikke ha det så tørt vil jeg tro.
      Tusen takk! God helg:-)

      Slett
  2. En förtjusande favorit, den skall jag på jakt efter.
    Trevlig helg /Marika

    Din länk från Bland rosor och bladlöss, fungerar inte.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Ja, den er vel verdt å ha i hagen.
      Riktig god helg:)

      (nå håper jeg linken fungerer som den skal)

      Slett
  3. Så vacker och så fina bilder. Har inte denna men ska titta efter den. Fin utfyllnad mellan andra växter.
    //Helene

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Og ja, den er flott til utfylling av bed på våren/forsommeren.
      :-)

      Slett
  4. Hei Kathrine

    En lækker sag! Og en spændende historie!
    Hernede bliver den fyldte ofte kaldt "Pleniflorus".

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Det er det virkelig. Og jeg elsker historier, være seg planter eller andre ting.
      Og så fint å få det danske navnet på planten.

      Ha en deilig kveld:-)

      Slett
  5. Ja, selvfølgelig er hvite dupper en favoritt! Nåe jeg har venninner på besøk, vil de gjerne ha en bit...
    God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Toppers å gi bort røtter. Det har jeg og gjort i noen år nå.
      Riktig god helg :-)

      Slett
  6. Dupper er så dekorative! Skjønner godt at de har blitt din favoritt. God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er de virkelig. God helg til deg og:-)

      Slett
  7. Jättefint val och en favorit i min trädgård också.

    Carina

    SvarSlett
  8. Den der er så populær her i Bodø at den har begynt å spre seg ut i bygatene mellom asfalten! De er utrolig fine, spesielt på nært hold. God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja det kan jeg tro. Og veldig søte er de og ja.
      God helg:-)

      Slett
  9. Den er kjempefin, og jeg er så glad for roten jeg fikk av deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er den! Og så flott å kunne gi deg en rot av den også! Den kommer til å få et godt liv til deg:-)

      :-)

      Slett
  10. Hei!
    Den er nydelig og du har tatt veldig vakre bilder av den. Til våren skal jeg gjøre som deg, dele den og plante den flere steder i hagen. Nå står den for skjult, fram i lyset med den. Morsomt å lese plantehistorie.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, den er det, og tusen takk:) Veldig fint å kunne dele planter og ha de på forskjellige steder i hagen. Historie er moro, også plantehistorier.
      Ha det fint:-)

      Slett