torsdag 26. januar 2017

Første hageøkt :)







Jeg greide ikke vente lenger:)  I dag har jeg fått ryddet mange bed i hagen. Fortsatt er det jo ganske vått i bakken, men det gikk fint likevel.
Jeg tok vekk det meste som sto langt over bakken. Nå er det igjen finpussen i de bedene jeg fikk ryddet, men den får jeg ta nærmere våren når det har begynt å spire skikkelig og tørket litt opp.



Komposten er full på den ene siden. Tanken var å få tømt den som er halvfull, flytte over den som er full og så starte på nytt i en tom binge.
Men det ser ikke ut som det går. Er litt spent på kompostsekkene som ligger ved siden av, for om det går bra, kan jeg jo legge mere i sekker. 



                                                                      Dette er hagens gull:-)



Gleder meg skikkelig til å sette i gang med et helt nytt bed. Dette ble tømt i fjor for iris og fagerfredløs og skal bli et bed mest for skyggeplanter. Det er iallefall tanken da. 



                          Og så mye stein det var rundt og i dette bedet. Fint med stein i hagen.

Jeg har også begynt planleggingen av bedet på fremsiden av huset, der jeg har fjernet alt, satt det jeg skal ha i kjøkkenhagen på vent, og nå tegnet opp og notert plantevalg.

Veldig godt å kunne starte med blanke ark, og med årene har jeg jo fått kunnskap om planter; høyde, spredningsfare, blomstringstid mm, så jeg tror det skal bli flott til slutt:)

Men først skal krokusen få blomste i det bedet, for jeg satte 120 løk her i fjor.



                      Orientvalmuen kommer tidlig opp, men den blomster ikke på lenge enda.

Litt sol har vi hatt i dag også, og det ser ut til å bli en flott solnedgang. I går var det +10 klokka elleve på kvelden.
I dag har det ligget på 6 grader, men tror det skal bli litt kaldere mot helga.


                                                          Ha en fin torsdag:-)





        (For å huske til senere, 26.januar første hageøkt.)

12 kommentarer:

  1. Herlige vårlige bilder! Utrolig hvor tidlig det er hos deg. Må være deilig å få våren så tidlig, og kunne begynne i hagen. Her er det bare vinter hele tiden. Jeg lengter veldig etter våren :)

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) Kanskje litt tidlig å begynne i hagen, men moro. Det kommer nok snø før våren her til oss også, vil jeg tro.
      Håper jo på en tidlig vår:)

      God helg!

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Hernede kom der også lidt sol, ellers var det gråt og 2 grader. i prognoserne er der ingen vinter i sigte. Så jeg vil følge dit eksempel og gå igang med forårklargøringen i haven!
    Flotte kvarts sten du har i havben!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, du er vel i gang i hagen du også, tenker jeg:)
      Stein får en aldri nok av i en hage.

      God helg!

      Slett
  3. Jeg klør i fingrene jeg også, etter å starte våronna i hagen :-)) Jeg har sett solen i dag, og gåman så eg kvapp ;-D Ikke ofte den titter frem og ikke alltid vi rekker hjem.. Her blomstrer våririsen og de stakkars krokusene prøver forgjeves å by på seg selv. Ikke bare regnværet som setter en stopper for blomstringen, nei her er de brune sleipe i full vigør og goffer innpå :-(( Men det går mot vår og vi gleder oss! Fin uke til deg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det tenker jeg at du gjør ja:) Skjønner det har vært mye vær til dere så langt i vinter. Datteren min er i Bergen nå (til kjæresten) og de hadde hatt en fin dag i dag og i går.
      Usj da. Det er vel bare et tidsspørsmål før de erobrer hagen her også, disse krypene:(
      Jepp, våren kommer den, og det blir fint.

      God helg!

      Slett
  4. Hei!
    Dette ble jeg skikkelig inspirert av. Vi har det kaldere enn dere, men det er snøfritt så jeg har begynt å rydde - såvidt. Vi har forsøkt å legge hageavfall i doble søppelsekker. Hvis jeg husker riktig, tok det 2 år. Da var det blitt til jord. Man kan jo bare gjemme dem litt bort, og så plutselig har man gull. Det er en god følelse.
    Nå vender lyset sakte, men sikkert tilbake og det er deilig.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Så fint da. Godt å få unna noe i hagen på denne tiden, når det går ann å rydde.
      Jeg også tror det kommer til å ta mere enn ett år med disse sekkene, men det er greit det også. De ligger litt skyggefullt til ved komposten, så de blir ikke varmet opp av sola noe særlig før utpå sommeren.
      Det gjør det, og det blir fint:)

      God helg!

      Slett
  5. Kjekt å være i gang, jeg har ikke begynt å rydde i bedene ennå. I natt var det frost, men ser ut til å bli en flott dag. Ha en fin helg, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Vi hadde frost her også i natt, men jeg har bare tatt alt det lange som stakk over jorden, alle blomsterstilkene. Finpussen får komme senere.
      det er minusgrader og tåke til oss i dag. Koselig med litt rim også, i alt det grå.

      God helg!

      Slett
  6. Hei, ja det går fint an å jobbe i hagen nå, og bli tidlig ferdig med våronna! God helg:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Ja, nå er det fint å holde på ute:)

      Ha en fin dag!

      Slett