søndag 22. januar 2017






 I dag har jeg vært en liten tur ute i hagen for å se etter spirer.  Det har ligget på 3-8 varmegrader den siste uka, vært endel regn og all snøen er borte, igjen..
Denne solsikkefuglemateren lyser virkelig flott opp ute i hagen:-)



Kvannen har begynt å røre på seg. Fine spirer på vei opp. Den må jeg huske å flytte, for den ble oppspist av åkersneglene i fjor, da den står skyggefullt til. 



                                Vinterglans er en fin plante som trives godt i skyggen. 



Tiarella cordifolia, Klaseskumblomst. Viste ikke at den var vintergrønn. Til høyre blad av brunstorknebb. Den har spredd seg mye rundt i hagen.



                                               Spirer ved garasjeveggen.



                                                Hasselurt.



                  I kjøkkenhagen er det så mange planter som venter på egne plasser i hagen.



                         Ganske fullt her nå. Heldigvis er alle merkepinnene på plass.






                                                  Sånn så det ut for en uke siden.



                                         Selv på Tautra var det snø. Bildene er tatt fra huset.



To gråsisik var innom for å få litt mat, men nå er snøen borte, og da minker det med fugler.



             Vårvask i kattehuset. Ullteppe og saueskinnet skal vaskes, og katten må inspisere.

I morgen skal jeg potte om chili- og tomatplantene. Tror jeg må gi bort endel, for alt spirte. Skal ta en liten rydderunde i hagen også, men jorden er ganske våt, så det blir fort klinete om en går for mye frem og tilbake. Komposten har sunket sammen, så da er det bare å fylle på med nytt.

                                                        Ha en fin søndagskveld:-)



12 kommentarer:

  1. Skal si det er tidlig vår hos deg! Tror snart det er bare meg som har vinter fortsatt ;)
    Deilig å se friske spirer. Katter er herlige dyr, og de må følge med på alt. Flotte bilder!

    Ha en fin ny uke!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke så uvanlig at hagen ser sånn ut til meg i januar. Første hestehoven er også funnet i nærheten her jeg bor, men tipper det kommer en vinter eller flere før våren kommer.
      Jepp! Katter må følge med på det som skjer,)
      Tusen takk!
      Fin ny uke igjen:-)

      Slett
  2. Det merket jeg i fjor at rødkvannen var veldig utsatt for snegler. Jeg hadde også klaseskumblomst, men den overlevde ikke vinteren, stod nok på en for kald plass i tillegg til at det ikke var så mye jord der. Ha en fin uke, hilsen Ingeborg

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de liker kvann disse sneglene. Jeg trodde klaseskumblomst var en hardfør plante. Min står i delvis leirejord og skyggefullt, og kjøpte den for tre år siden.
      Kanskje din trenger litt mere jord ja.

      Fin uke igjen:-)

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Ja, så blev der vår hos os! Men mon ikke vinteren kommer retur igen, og vinden år i øst?
    Vi får se!
    Jeg tror du er længere fremme end mig! Tiarellaens fætter Heuchera er også vintergrøn, eller rettere med den farve den nu har:)

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten

      Ja, enn så lenge. Det kommer nok en vinter eller flere før våren. Spirer på denne tiden tåler mye.
      Det stemmer det, for jeg har noen Heucheraer i hagen med litt forskjellige farger.

      Fin uke igjen:-)

      Slett
  4. Hei!
    Den fuglemateren er skikkelig fin. Det har kommet langt hos deg. Her kan jeg skimte noen bitte små snøklokke spirer.
    Nå er det noen minusgrader og det er glatt. Det liker jeg dårlig.
    God kveld! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det syns jeg også, litt farger på denne tiden er godt å se på.
      Moro at du også ser spirer. Men glatta er ikke gøy nei. Den liker ikke jeg heller.

      Ha en fin dag!

      Slett
  5. Den solsikkefuglemateren lyser fint opp i hagen din. Her går alt i gråbrunt for tiden, og litt grønt da.Eføyen er jo vintergrønn, og så er det mye som spirer og gror. Men jeg skulle hatt noe som lyste opp litt:) Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det gjør den:) Og plenen her er så grønn. Mose vokser fra 0 grader og oppover, så det kommer til å bli mye mose i hagen i vinter. Men det er da grønt det også, og jeg liker mose.
      Eføy hadde jeg før, men på en kald vinter frøs den ned, etter å ha dekket hele garasjeveggen. Skikkelig trist..
      Flott med spirer i januar!
      Ha en fin dag!

      Slett
  6. Så vårlig kan det bli på en uke! Vakkert å se grønne spirer. Det solsikkemateren var vakker. Fint med farger i januar! Ha en vakker dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jepp:) Men vi har nok noen vintre igjen før våren kommer for fullt, vil jeg tro.
      Takk! Jeg skjøpte den pga fargen.
      Ha en flott dag!

      Slett