søndag 4. desember 2016

Mørkt





I skrivende stund nå rundt 22.15,  er det +7 ute og det stormer godt rundt husveggene. Regnet bøtter ned, all snøen er borte, igjen.
Sidensvansbilet over  viser hvor lyst det har vært i dag.



Det har regnet mye  i det siste, og svanene kan svømme der det passer dem. Bildet er fra forrige helg.



En ny blomst i hus, Alpefiol. En grei blomst å ha med å gjøre, syns jeg.  Fin er den også. Den har stått noen dager på kjøkkenet i karantene, for å se om det er med noen uønskede utøy.
Forrige helg var vi på Leira Gartneri her i Trøndelag, et gartneri som også kalles Fengselsgartneriet.
Her jobber de som har åpen soning etter lovbrudd.



Og der fant jeg syltepresse til 200.-! Kjempefin!
De lager mye forskjellige ting i det gartneriet, så det ble også med en ny adventstake hjem.
De selger også mange flotte stauder fra Sissel, som er godt kjent for oss staudesamlere i Trøndelag.
Og alt av busker, trær, urter mm.



Syltepresse har jeg ønsket meg i mange år, og jeg har mange ganger stått i kjelleren her og sett på de gamle bokpressene vi har stående, og tenkt at jeg kanskje skulle brukt de til syltepresse. Heldigvis har jeg ikke gjort det.
Her er det bare en løk som prøves i pressa. Sylte skal ikke ha så mye press, men litt.  Denne blir perfekt. Pressa er nå innsatt med matolje og er klar til bruk.



 Det er innevær for folk og dyr denne helgen. Og ja, jeg har malt en av veggene i stua vårgrønn:)  Badet i andre etasje er solgult. Anbefales:-) Jeg tror vi trenger farger på veggene vi som har så mye innetid på vinteren.
Og nå er planen å få malt kjøkkenet til en mere fargerik tilværelse.

                                                                        Ha en fin ny uke:-)






4 kommentarer:

  1. Koselige bilder da! Syltepresse har mamma om jeg trenger det, og den er egentlig dekorativ ellers også. Nydelig sidensvans du hadde fanget med kameraet. Her har vi hatt solskinn i det siste, og like vakre soloppganger som solnedganger, men snart blir det nok annet vær her også. Ha en fin ny uke mot juletid!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:)
      Syltepressen er veldig dekorativ ja.
      Koselig med flotte desemberhimler. Her går det mye i grått om dagen, og i morgen kommer mere nedbør.
      Fin ny uke til deg også:-)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Så har du haft det varmere end os!
    Flot flot silhuet af silkehalen.

    Ha en dejlig ny uge

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Det har jeg kanskje hatt, men nå ligger det litt over 0 og vi venter på mere regn.
      Takk:)
      Fin ny uke igjen!

      Slett