fredag 2. desember 2016






I dag tenket jeg å ta noen bilder av sidensvansene som holder til her i området.  Kvitrognebærene i hagen har nå blitt litt rosa i fargen, så da er de vist blitt populære til sidensvansen de også og ikke bare de røde.
Men så, svisj..., så var en fanget av spurvhauken.



                    Denne benken har blitt brukt før som spisebord av hauken.




                          






Her er de jeg egentlig skulle ta bilde av, men så rakk jeg bare dette før en ble tatt og resten fløy sin vei. 
Ganske mørkt på morgenen nå, og det er ikke så lyst på dagen heller.



Vinduene er dekket med salt fra havet, som blir med regn og snø når det blåser.  Ikke så lett å få bra bilder gjennom vinduene da.



Og mitt beste og mest anvendelige zoom virker ikke lenger, så da ble det litt ymse bilder med andre objektiv.
Her går alt ned, selv en sidensvansfot. 
                       


                       Det var hannen jeg fikk bilder av i dag. 



Her noen bilder fra da den tok en stær for noen år siden. Skjora er alltid i nærheten om det skulle bli igjen en bit. 



                              Ikke så veldig redd for mennesker denne.                              



                                       Vi mater jo maten den fanger. 



                         Mett og fornøyd satt den på vinduene i kjøkkenhagen. 



                                       Mens skjora sjekket om det ble igjen noe på benken. 

I bakgrunnen ser dere alt som er av snø i hagen. Ikke stort..  Og det meldes regn, sludd og kanskje litt snø fremover.



Her er bilder av hunnen for noen år siden, da den tok en stær den også, og satte seg rett utenfor kjøkkenvinduet og tok en pause etter den hadde spist.

                                          


                                                          Riktig god helg alle sammen!












12 kommentarer:

  1. Så flotte bilder! Spurvehauk har vi her også, men jeg har til dags dato ikke klart å få tatt bilde av den.
    Heldige deg!
    Ja, vi forer jo maten deres, så litt svinn må en regne med :(

    Ha en god helg, Kathrine! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:)
      Ja, det er moro å få bilde av hauken. Nå har ikke jeg så stor hage som deg, så kanskje det hjelper?
      Jepp, litt svinn blir det jo. Men før trodde jeg de tok de skadde og syke fuglene, men det er feil.
      Et år tok spurvhauken alle stærene som overvintret i området her, en etter en. Så stæren burde kanskje reist sørover.

      Ha en fin søndag, Marit!

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Imponerende billeder! Der er nok dem der vil synes dette er lidt vel makabert. Sådan er naturen, den kylling vi køber hos rema1000 har haft et betydeligt dårlige liv end den lille sangfugl.
    Og det er imponerende så tæt du er på!
    Jeg kan "fjernstyre" mit kamera. altså side 50 meter væk med en telefon eller tablet og have fuld kontrol over kameraet - jeg hare bare ikke rigtig fået gjort det:)

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Tusen takk:) Ja, det vil jeg tro. Men jeg har mere makabre bilder fra dyreverden enn dette.
      Helt enig. Nå handler ikke vi på Rema av en annen årsak enn kyllingene de selger, men de har de samme på andre butikker også. Noen matvarer vi kjøper er vi klare på hvordan dyret har hatt det, men ikke på alle.
      Vi forbrukere har stor makt på å kunne forandre matvarekjedenes inntak av varer. Det er lurt å huske på, for vi bruker stadig mindre av lønnen vår på mat enn vi gjorde før. At all mat skal være så billig, går ut over dyrevelferden.
      Vi kunne kanskje brukt mindre på elektriske duppedingser, reiser og oppussing av hus. Og mere på skikkelig mat.
      Den beste og mest anvendelige zoomen min virker nesten ikke lenger, litt synd. Jeg er veldig dårlig på fotoutstyr, liker bare å ta bilder jeg:)

      Ha en fin fin søndagskveld:-)

      Slett
  3. Huff.
    Men hauken var iallefall snill mot deg. Det ble en fantastisk bildeserie.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tja, de trenger mat de også:)
      Tusen takk! Ja, hauken er grei med fotostedene i hagen. Den er kanskje litt fotogen?

      :-)

      Slett
  4. Du gode min for fine bilder av en skikkelig jeger. Vi har spurvehauk i nærheten og musvåk, men ikke har jeg fått sånne bilder. Gøy å få se. God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk takk:) Ja, de er veldig raske, og det kan være litt flaks at en ser de også. I hagen her ser det ut til at de nesten har faste spiseplasser. De liker veldig godt å sitte tett inntil tornehekken. Mulighens for at de føler seg tryggere da?
      Ha en fin søndag!

      Slett
  5. Flotte bilder fra en naturlig hendelse i dyreverden. Den enes død er en annens brød. Ha en fin lørdagskveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, så sant.

      Fin søndag:-)

      Slett
  6. Hei!
    Fy søren for en dramatikk. En kamp på liv og død. Det hender at vi får lynangrep ovenifra. Det går så utrolig kjapt, men jeg har ikke sett at rovfugler har klart å ta noen av de fuglene som vi mater. Vi gjør det jo lett for rovfugler. Vi samler mange småfugler på ett sted.
    Fantastiske bilder.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, og det går utrolig fort. Det er ikke så ofte jeg heller har sett de har tatt de, men noen ganger. Og mating av småfugler er jo litt servering til de større.
      Takk!

      Ha det fint:-)

      Slett