fredag 9. desember 2016


Fortsatt er dagene mørke og våte her til oss, men tror det skal lette litt utover dagen. Det begynner så smått å lysne over fjorden iallefall.



Sidensvans,  Bombycilla garrulus. Fikk så lyst til å legge inn noen bilder av denne fine fuglen, som kommer innom hagen når det er bær å finne.



          Ingen av disse bildene har jeg tatt i år, og det er mulig jeg har vist noen av dem før også. 



                    Men litt reprise gjør ikke så mye, for dette er virkelig en vakker fugl.



                 Navnet Bombycilla er  avledet fra det greske ordet bombyx som betyr silke.



                    Og garrulus betyr snakkende eller slandrende.



                        På dansk kalles den Silkehale, et veldig passende navn.




Her er vi nesten ferdige med alle julegavene. Julevasken fordeler jeg på hele året, julekaker baker jeg lite av. 
Men i dag skal jeg steke medistekaker på takka. I går lagde jeg noen medisterpølser, men det manglet en del på kverna, så det gikk veldig tregt. Sylte skal vi lage siste uka før jul. 

                                                        Ønsker alle en fortsatt fin førjulstid:-)



8 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Sikken en flot fugl silkehalen! Og dine billeder er jo så supergode at alle detaljer er med...

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Tusen takk skal du ha:)
      Ha en fin ukestart.

      Slett
  2. Så søt fugl. Om jeg har sett bildene før gjør ingenting. Det er en så vakker fugl. Jeg hører den her om dagen, men bilder blir det ikke, så da er det fint du har mange! Takk for hyggelige ord hos meg. Jeg skjønner at du ikke orker å lese så mye som du vil. Men eventyret blir liggende en god stund, så du kan jo ta litt etter litt. Hadde vært gøy om det kunne bli en eventyrbok, men det er slett ikke så enkelt.Gøy å dele det på nett i hvertfall. Ha en strålende helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant:) De har en fin lyd disse fuglene. Som glassklokker.
      Det kan jeg gjøre. Blir fort sliten av å lese på skjerm, men skal prøve å få lest ferdig hele eventyret:)
      Nei, det er sikkert ikke så enkelt, og så koster det mye om en vil gi det ut på egen hånd også.
      Ha en flott ukestart!

      Slett
  3. Nydelig sidensvans,og flotte bilder av den! Der min mor bor kommer det alltid flokker for å spise av eplene som henger igjen.

    God helg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk for det! Ja, de liker epler også. Her spiste de solbær etter at det tok slutt med rognebærene.
      Ha en fin ukestart!

      Slett
  4. Så vakre bilder av Sidensvans, de har ikke vi her! Kos deg i førjulstiden:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk skal du ha! Neri, de finnes kanskje ikke der du bor. Her har vi mange, og de kommer i flokker.
      Du også!

      :-))

      Slett