tirsdag 22. november 2016





Som tiden har flydd. Det er alt slutten av november, og på førstkommende søndag er det første advent.
Mumrikk har rukket å bli 16 år, på søndag.  Utrolig at det fortsatt er liv i den gamle skrotten, for det har vært mye tull med helsen hans de første ti årene.
Snøen er borte for lenge siden og jeg har fått prøvd broddene. Det har stort sett vært opphold, men i går var det underkjølt regn som gjorde at turen ut ble veldig kort. Jeg liker ikke holke.
I dag snør det.



I dette innlegget blir det litt bilder fra Trondheim. Her bilder fra Utsikten. En fin utsiktspost på  Byåsen, med flott skue utover byen.
Nidarosdomen til venstre i bildet og Kristiansten festning nesten midt i. Elgeseter bru over Nidelva sees også.



Hit har vi hatt mange turer, med og uten slekt og i litt forskjellig vær. Munkholmen skimtes ute i fjorden.



                            Nidelven slynger seg fint gjennom byen.






Munkholmen og Ila kirke, samt Skansen båthavn i Ila.



Sist vi var på Utsikten, møtte vi på denne fine kattefrøkna, som fanget mus rett ved siden av oss.



                                       Padler på fjorden med Munkholmen i bakgrunnen.



Det kom omtrent så mye snø som på dette bildet av Fesningen for rundt fjorten dager siden, men det forsvant som det pleier etter en stund.



Det har foregått innspilling av NRK´ s serie Anno 1537 rundt omkring i Trondheim i høst. Her fra opptak en noe kjølig høstdag på Kristiansten fesning. 



Så noen bilder fra min side av byen. Dette er fra en av de siste sykkelturene jeg hadde før det ble glatt.
Da syklet jeg en liten runde oppover, og ned igjen her. 



   Fin utsikt her oppe, men denne dagen hadde de høvlet grusveien, så jeg måtte trille endel ned. Det ble litt løst på veien. Jeg liker grusveier, så det gjør ikke så mye å trille litt. Så får en tatt litt flere bilder også.



 Her fra en liten tur i skogen. Kirka midt i bildet og Forbordfjellet i bakgrunnen. Tror dette bildet ble tatt tidlig i november.



                           Og fra fjæra rett nedenfor her tidlig en morgen.



           Litt av småbåthavna med Rotvoll i bakgrunnen.



Lenger østover er denne lille koselige brua over jernbanen og ned til fjorden. Den skal bort, som så mange andre bruer i området, da jernbanen skal elektrifiseres.



                     Trondheimsfjorden.



Tidligere i høst kom selveste Queen Mary 2 på besøk til byen. Mange seilbåter hadde stilt seg opp når skuta forlot havna.
Ja, det var mange seilbåter rundt hele havna, men jeg fikk ikke med alle på ett bilde. 



En ser godt dimensjonene på skipet, om en ser båten bak. Queen Mary er 345 meter lang.



  I dag skal bryggene lyssettes på kveld/natterstid. Det kommer til å bli veldig fint. Kanskje vi tar oss en tur og ser. Og sånn som på  DETTE  bildet kan det bli seende ut.



Fra høyeste toppen på min side av byen, har vi fin utsikt utover. Munkholmen midt i bildet.
Jeg og min datter tok oss en tur opp på toppen på sensommeren, men dette bildet er fra fire år siden. Det har grodd igjen mye, så jeg håper de får bort noe mere av granskogen etter hvert. Det er bygget et tårn her oppe også. Men som sagt, det var bedre utsikt før.

                                                 ------------------------------------------


Da er det helt hvitt ute. Det kommer til å bli mange vintre som kommer og går dette året også.
Snøen kommer til å regne bort i løpet av dagen, vil jeg tro. Men akkurat nå ble det lyst igjen:)

Så må jeg fortelle at jeg glemte å vanne chiliplantene mine i noen dager, så de tørket inn... Veldig dumt, men jeg har frø, så jeg skal så noen igjen litt nærmere jul.  For chili vil jeg ha.

                                                        Ha en fortsatt fin november:-)







10 kommentarer:

  1. Gratulerer med Mumrik! En flott alder for en katt. Vakre bilder fra Trondheim, og jeg gleder meg til Anno begynner i år! Synes det er en artig serie å følge med på. Jeg ser ikke mye på tv, men den må jeg se :)
    Har aldri vært i Trondheim, så det blir mye å få med seg derfra.

    Her øsregner det i dag, og likvel er det masse snø igjen.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, det er det!
      Takk for det. Vi har også fulgt med på det meste av Anno-programmene. Spennende med historiene i Norge. De har filmet på de fleste historiske stedene i Trondheim, samt Steinviksholmen. Det blir spennende å se, og for deg som ikke har vært her før:)

      Ikke noe særlig med regn da. Her ligger det noen cm slaps nå, og enten kommer det til å fryser på og det blir uhorvelig glatt, ellers så regner det bort. Tror jeg foretrekker det siste, og at det kan komme ny snø, for holke liker jeg ikke.

      Fin dag du også!

      Slett
  2. Trondheim er en flott by! Jeg har vært der endel ganger, men det er lenge siden nå. Mitt barnebarn Johanna som da var fire år var på besøk der oppe for mange år siden, og presterte å fornærme hele trønderfamilien ved å kalle Nidelven for en Sølepytt!!!! Det er utrolig hva de barna kan finne på å si! Ja ja, om hundre år er alt glemt sies det:) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, byen er ganske fin:) Hehe... Moro historie fra barnebarnet ditt! Og kanskje det var en dag det hadde regnet mye, for da blir Nidelva fort til en sjokoladeelv, når mye leirjord renner ned i den.
      Sølepytt er et godt navn da, om den var full av leire,)
      Fine gullkorn fra barnemunner.
      Fin dag du også!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Trondheim er da en flot by, og med noget af en historie!

    Flotte billeder som altid:)

    Her var det +10 idag - men de lover frost til helgen...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Ja, det er den. Og den har en lang og spennende historie.
      Takk:)
      Her blir det nok mere nedbør, og da regn. Men en får ta det som det kommer.
      Ha en fin aften igjen

      Slett
  4. Hei!
    Morsomt at Mumrik holder seg godt i alderdommen. Spennende bilder av Trondheim. Har vært der en gang på kurs. Måtte snike meg unna (skulka) for å se Nidarosdomen. Den må man jo se da jeg aldri hadde sett kirka i virkeligheten.
    Gleder meg til Anno. Det må være ganske spesielt å leve på 15oo-tallet. Spartansk, for å si det mildt. !537 er et omveltende år. Norge skifta nesten religion. Det må oppleves ganske dramatisk at nå er Jomfru Maria forbudt.Selv om dette ikke skjedde over natta. Erkebiskop Olav Engelbrektsson måtte flykte fra Trondheim.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Ja, hvem skulle trodd det for noen år siden:)
      Det husker jeg du skrev om, at du måtte snike deg ut når du var på besøk i byen her. En flott dom er det.
      Godt vi ikke lever på den tiden, syns jeg. De var ganske heldig med været nå i høst under innspillingen, for vanligvis er det en våt høst vi pleier å ha.
      Og kostholded var nok mye kål, saltmat og flattbrød, vil jeg tro.
      Hagelaget i Trondheim fikk forespørsel om å dyrke forskjellige grønnsaker til innspillingen. Jeg tenkte jeg skulle melde meg på, men så glemte jeg det.
      Spennende historie fra byen her, og alt som skjedde rundt i Norge.
      Ha en fin kveld:-)

      Slett
  5. Så flott Mumrik, gratulerer med dagen. Koselig at kattene kan bli så gamle, 16 år er en fin alder.
    Flotte bilder fra Trondheim og morsomt å lese hvor de forskjellige bildene er i fra.
    Vi har fått skikkelig vinter, men nå har varmegradene og vinden meldt sin ankomst så da får vi se hvor lenge dette varer.
    Ha en fin helg :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk:) Ja, det er det, når de holder seg friske også.
      Fint du syns det da.
      Skjønner dere har fått vinter, får bare håpe det holder seg hvitt til dere.
      Her er det straks 10 pluss, og vi venter på vind og regn.
      Fin helg igjen!

      Slett