lørdag 5. november 2016

Noen flyr sørover, mens andre skifter farge.





Det er ikke ofte jeg har sett kortnebbgåsa fly sørover så seint som i år.  Men denne uka kom flere flokker over huset. Og i følge min mann som var på jobb lengre nord i landsdelen onsdagen, så han flere hundre gjess som fortsatt var i området.



Vi har og fått snø. Og noen blomster i hagen har jammen bestemt seg for å skifte litt farge, fra hvitt til hvit/lilla. 



                      Denne ekte astersen holder seg nok som den er fargemessig. 



Noen flokker med sidensvans har kommet innom hagen også. Men de spiser ikke kvitrognenes bær. Jeg tror det er for at disse bærene ikke inneholder  den næringen som vanlig rognebær har? De blir iallefall aldri spist, og frørsår seg mye.
Men alltid koselig å sidensvansen innom hagen.



Honningknoppurten står under furua, og kommer stadig med blomster. Den har bøyd seg demonstrativt ned mange ganger, men reist seg opp igjen gang på gang. Skal tro om dette er den siste blomsten i år?  To knopper holder stand fortsatt.



                       Min favorittrose. Dere vet vel navnet nå:-)



                        Snø. Dekker fint og luftig hagens planter. 



                            Og katten...









                                   Noen bilder fra hagesiden.



 Bare trillebåra står ute enda. Kan ikke huske sist jeg var så flink til å rydde inn alt fra verandaen og hagen :)

Nå blåser det ute, og snøen har falt av trær og busker. I dag var det skikkelig glatt å gå på tur her ved fjorden. Så da er det ingen vei utenom, broddene må frem fra skapet, igjen...
Liker vinter og snø, men ikke is og holke. Dessverre blir det mere og mere av det når klimaet endres.



                               En som vil inn i varmen.  Katt og snø? Motpoler.



                       Selv er jeg litt opptatt om det snart blir skiføre til hytta vår.  



Noen km på ski, så kan en ha fine dager på en enkel hytte. Tror det trengs litt mere snø før vi kan komme dit. En får bare krysse fingrene.

                               Riktig god helg:-)




14 kommentarer:

  1. Hei Kathrine

    Dejlige snebilleder! Perlerøn hedder din kvitrogn hernede:) Tror fuglene er uvante med farven, måske tror de frugterne er umodne?

    Her er det gråt og vi skal have regn nærmest konstant de næste dage. Det hører høsten til...

    Ha en dejlig helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Takk!
      Perlerøn var et fint navn på kvitrogna. Min mann sier røn på rognen der han kommer fra, så kanskje det kommer fra dansk.
      Ja kanskje det. De ser jo ikke modne ut, så da tar de ikke de bærene.
      Det gjør det. Høsten kan være våt og grå.
      Fin helg til deg også:-)

      Slett
  2. Flotte bilder av snøen, og ikke minst av katten under trappa! :) Her laver snøen bokstavelig ned nå, og det kan se ut som det blir mye snø. Dessverre er den kliss våt, og veldig tung. Jeg liker tørr snø, men det som kommer her nå ødelegger både trær og busker er jeg redd. Får håpe du får skiføre på hytta etterhvert!

    God helg! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Hehe, ja katten er ikke særlig til vinterkatt, men så kommer jo kattene fra middelhavslandene, og elsker varme.
      Dumt den snøen du fikk var så tung og våt. Busker og trær liker jo ikke det, så da må en jo ut og riste det av så de ikke knekker. Og du har jo en god del også i hagen din.
      Det håper jeg også. Kanskje det kan bli en skitur før jul. Vi får se.
      God helg til deg også:-)

      Slett
    2. Nydelige snøbilder, og morsomt det av katten under trappen :) Det kom noen digre snøfiller her i går, men de smeltet med det samme de traff bakken heldigvis! Så her er det fremdeles grønt, men veldig surt og vått! Det er ikke bare kattene som stammer ned fra middelhavslandene! Jeg også, og jeg har også veldig travelt med å komme meg inn i varmen :)) God helg!

      Slett
    3. Takk:) He, ja katter er ikke glad i vinter nei.
      Sånt vær er vi jo vant til vi som bor ved kysten. Nei, det har du rett i. Selv om jeg liker vinter og kulde godt, så bor det en liten katt i oss alle,)
      God helg igjen:-)

      Slett
  3. Her har også snøen kommet, men ikke helt ned til oss:-)) Jeg hørte på et foredrag i Sverige at fuglene ikke ser de hvite bærene, og at de nærmest må komme over de ved tilfeldighet. Her har pleier også de hvite bærene å bli hengende, men i år oppdaget trosten dem og da skal jeg si de gikk unna :-)) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dere bor nok litt lavere ned:-))
      Det kan jeg godt tro på. Nå håper jeg sidensvansen og trosten "ser" de hvite, når de hopper rundt blant de røde på bakken, der de hvite også ligger. Kanskje når de andre er oppspist, at de tar de hvite? De frørsår seg mye, at jeg håper de spiser de opp.
      God helg:-))

      Slett
  4. Hej!

    Fåglarna flyttar det gör dom rätt i men man undrar alltid vilka faror de tvingas möta på sin väg. I går kväll i mörkret hörde jag en plog passera över oss - söderut mot snöstormen. Hoppas det går bra.

    Hälsningar

    /Gunilla

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!

      Det rare er at kortnebbgåsa hadde lagt seg til en vane her i Midt-Norge om å dra i september, men det har nok blitt litt rot når været ble så bra i oktober. Kan ikke huske de har dratt så sent som i år.
      Det går nok bra. Fuglene greier seg nok godt, sånn som de har gjort i mange, mange år.

      :-))

      Slett
  5. Ja, så ble det vinter i år også. Det ble lysere, om ikke annet:) Fine vinterbilder!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det ble det da. Og lysere. Og så fikk hagen dyne over seg, til værn mot frosten. Det tror jeg er bra:)
      Tusen takk!

      Slett
  6. Pus ser ikke ut til å like seg noe særlig nei.
    Mine to katter blir også mere innepuser nå

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det skal være sikkert:) Du har fått inne katter du også, skjønner jeg.

      :-)

      Slett