tirsdag 29. november 2016

Fosentur





 På søndag ble det en tur til Fosen, i litt vekslende vær.  Det startet med mye vind på morgenen, men da vi skulle dra, så roet det seg.



                                  Vi rakk ferga som går på samme tid som Hurtigruta. 



                       MS Nordkapp på vei ut Trondheimsfjorden med snøbyger i bakgrunnen. 



               Det er ikke mange som går opp på dekk på fergene som krysser fjorden.



Jeg liker meg godt oppe på dekk, og vil gjerne se lysskiftningene som er veldig fine på denne årstiden. 



                          MS Nordkapp seiler videre på vei nordover mot Kirkenes. 



                         Og Trondheim dukker opp igjen etter at snøbygen drar videre. 



                                      Vakkert lys i november. 



                                     På vei mot Rørvik fergekai. 



                   November kan være en fin måned den også, når lyset skifter og snøbygene går tett. 



 Over på Fosensiden var det is- og snødekke hele veien.  Vi brukte noe lenger tid enn på sommerføre, men en må bare tilpasse seg farten etter forholdene. Mere vinter på denne siden enn i Trondheim.



                    Det er mange fine små sjøer på Fosen, men det var ikke så mye is på dem enda.



Her fra Rørvik fergekai igjen, da vi ventet rundt ti minutter på ferga over til Flakk, og hjem til Trondheim. Siste kveldslys før mørket kom.


                                          ------------------------------------------------------------------


Ute er det grønt, og fuglene har det fint i mildværet. Det merkes på frøene jeg fórer med, at det går veldig lite.
Straks er det desember, og jeg tror det meldes litt snø til helgen. Ha en fortsatt fin uke:-)








10 kommentarer:

  1. Så flott lys i bildene dine! Ja, november har sine fortrinn også, for det er jo fint med skiftende lys i en mørk måned. 3 uker til solsnu, og mye å glede seg til :)
    Morsomt med disse ferjene. Jeg pleier også å gå på dekk for å ta et bilde eller to når vi kjører Horten/Moss.
    Ha en fin dag! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, jeg liker vinterlyset veldig godt, og når det skifter hele tiden, er det jo ganske flott å se på.
      Jepp, det er det! Syns det går fort jeg, til det plutselig er vår igjen.
      Det å ta ferger er fint.
      Fin dag til deg også:)

      Slett
  2. Hei Kathrine

    Det ser bare godt ud - havet og det lave lys giver en helt speciel tone!
    Her får vi vist et par lune dage før frosten vender tilbage...

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Ja, det gjør det virkelig.
      Nyt de milde dagene.

      Ha en flott torsdag!

      Slett
  3. Hei!
    Jeg kjenner jeg får veldig lyst å reise med båt. Det finnes ikke noen bedre måte å bevege seg på. Disse bildene av november løfter. Stemningsfylt og vakkert. Når det er lyst nå, er jeg på jobb.
    Ha det godt! Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Fint med båt, bare det ikke er så mye bølger da. Blir sjøsjuk jeg sjø,)
      Novemberlyset kan være vakkert!
      Ha det fint:-)

      Slett
  4. Hei! Så flotte og stemningsfulle bilder, jammen er det mye fint å blogge om i november også! Ha fine adventsdager!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk takk:) Ja, noe er det da. Men i dag er det vindstille, og da får vi ikke de lysskiftende jeg liker så godt. Alt er bare grått her nå.
      Fine adventsdager til deg også:-)

      Slett
  5. Så vakkert, særlig det nest siste da! Ja, lyset i november er magisk. Ha en vakker dag, denne første i desember.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk:) Ja, det er det.
      Ha en flott dag du også. Og ja, det er 1.desember alt:-))

      Slett