søndag 2. oktober 2016

Første snøen





Kaffe ute på verandaen på hytta i dag tidlig. Og så kom jammen snøen. Nå har det nok snødd på hytta vår før denne uka også.  Fongen har iallefall vært hvit på toppen.



               Ullskinn, ullpledd, varm kaffe og småfugler. Kan det bli en bedre morgen? 

Jeg burde vel kanskje ikke skrive det, men jeg syns den første snøen på høsten er så fin! Det kribler litt i magen liksom. Jeg liker årsskiftene; vår, sommer, høst, vinter. Og syns vi er veldig heldige som har disse skiftene. Ikke minst oss hagefolk, så får vi mindre skadedyr i hagene. Evig sommer hadde da ikke vært ok? Tenk en vår som bare var enda en sommer.. Og gleden over våren hadde blitt borte?




                                        Gåsa dro over hyttetaket tidlig i dag. 



                                    Og på toppen av vårt nærmeste fjell ble nesten hvitt. 


                                    Like plutselig kom sola og snøen var vips borte. 



                  Vi hadde planlagt årets siste sopptur i dag, men den ble utsatt noen timer pga været. 



                                   Og hva er koseligere enn å se på småfuglene mens en venter?



                         Dagens fangst. Sukk, nå har vi vel nok sopp...



Hytta er klargjort til vinterbruk. Stearinlys og oppfyringsbriketter er lagret. Lampeolje og ved er i orden. Det er ryddet og satt inn alt som må innom hus. Nå mangler det bare å få tømt utedoen, om vi rekker det da. Ellers så får vi vente til neste år med den jobben.

 Fin ny uke til alle:-)





6 kommentarer:

  1. Det er fint der, selv om det har snødd. Så bra at det enda er sopp! Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det:)
      Vi fant mye enda, men nå kom frosten, så da blir det fort slutt på kantarellene. Men traktkantarell kan en finne til snøen legger seg.
      Ha en fin dag du også:-)

      Slett
  2. Brrr...tenker jeg når jeg ser bildene dine ;) Jeg liker også at årstidene skifter, men aller best liker jeg skiftene vinter/vår og vår/sommer ;)
    Neida, snø er ok det i små doser. Hvitrimet her på morgenen i tre dager i strekk, så vinteren nærmer seg her også.
    Vakre bilder som "vanlig" :)

    Ha en fin dag, Kathrine!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, litt brrr... blir det utover nå. Men den første snøen blir borte igjen. Nattefrost her også, den første i år. Og det meldes fint vær her til oss også. Så da blir det mere frost, vil jeg tro.
      Tusen takk:)
      Ha en fin dag du også, Marit!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Jeg er i Värmland nu - og her er der også nattefrost...
    Sådan er det jo og det er bare at få det bedste ud af det:)
    Lækre billeder og kantareller - jeg må vist ud at lede nu!

    Ha en dejlig aften

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!

      Håper du har fine dager i Varmland. Og nattefrosten må jo bare komme.
      Tusen takk! Og ja, nå må du ut og finne kantareller du også:-)

      Ha en fin aften igjen!

      Slett