mandag 10. oktober 2016







        Fortsatt er det fantastiske høstdager her i Midt-Norge, ja over det meste av Norge, tror jeg.




                    Blomstene har greid en uke med frost hver natt, ikke dårlig det:)




 I år har jeg laget plommesyltetøy igjen. Det er det noen år siden jeg gjorde, rett og slett for at det ble for mye for oss. Selv om vi ga bort mye, så ble det stående igjen i kjelleren likevel.
I år er det ikke så mye plommer, og på lørdag hadde vi besøk, og de ville gjerne gå på plommeslang i hagen vår:)
De fikk også med seg epler. Vi fikk bare to epler i år, for vi måtte kjøpe nytt epletre etter at det andre døde i vinter. Men, vi har gitt naboene mange kg kantareller, og fått maaange kg epler tilbake. Så jeg har laget eplemos, eplegelé og eplekake. Og gitt bort:-)



 Endelig en humle i oktoberbergknappen min:) Nå må jeg huske å få flyttet den til en mere solrik plass, når den blomster så sent på høsten.



                           Ja, en favoritt! Silkekattost.



                         Sommereika har fått høstfarger.



                             Tårnjernurt har ikke tenkt å gi seg med blomstringen enda.



                                        Det begynner å bli fine farger på kvitrogna.



                        Etter en uke med frost på natten, holder Astrid Lindgrenrosen seg fortsatt fin.



                                       Flotte solsikker:-)



               Nøttekråka tar en drikkepause i dammen, etter snart å ha tømt furua for konglefrø.



 Og apropos frø. Hadde jo håpet at peonfrøene kunne modnes i år. Men sommeren har nok vært for fuktig og ikke så varm som den kunne vært kanskje.



 Jeg åpnet opp den som dere ser er brun bakerst på bildet. Men, ingen frø... Kanskje det blir neste år? De andre som er rødlige på bildet, kommer nok ikke til å modnes, vil jeg tro.
Er det noen som vet noe om peonfrø, og eventuelt modningstid på høsten, så bare si i fra. Hadde det gått ann å ta de inn og at de modnes der?



Katten har kost seg i sola i dag også. Jeg har fått ryddet mye i garasjen, tatt inn potter, hageredskap og annet rundt omkring. I år tror jeg at det er første gangen jeg er så flink til å få inn ting fra hagen, før snøen kommer. Før har jeg alltid ventet og ventet, og så plutselig er snøen der og det blir himla kaldt å få inn ting fra ute. En lærer vel med årene,)


Vi har vært endel på hytta denne høsten også. Hatt noen flotte dager der. Og nå begynner frosten å sette seg i bakken. Da er det mye lettere å gå over våte og tunge myrer når en skal på tur i fjellet.


                                        Ønsker alle en fortsatt fin oktober. Høsten nytes!






12 kommentarer:

  1. Himla vakkert. Høstasters må jeg passe på at jeg får flere av. Går i Botanisk hage og nyter. Det er et syn nå i oktober. Nydelig varme bilder du har tatt. Anne

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den er det:) Vil tro Botaniske er flott nå på høsten også!
      Tusen takk!

      :-)

      Slett
  2. Nydelig blomstring hos deg nå! Plommer er gode til så mangt, men det kan enkelte år bli for mye av det gode :) Jeg husker ett år jeg måtte ha hjelp av både familie og naboer, for å bli av med plommene :) Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Jepp, plommehøsten kan bli voldsom noen ganger. Fint å gi bort iallefall:)
      Ha en fin dag du også!

      Slett
  3. Hei Kathrine

    Der er skam frø i den pæon frøkapsel, der er bare meget små:) Enten er de ikke befrugtede eller også har planten valgt ikke at udvikle frøene fordi det alligevel ikke kunne nåes.
    Dejlige billeder du viser - Her i det svenske er det mere gråt nu.

    Ha en dejlig dag

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Karsten!
      Ok! Da var det frø de bittesmå jeg fant da! Så vet jeg det. Takk for opplysningen:)
      Tusen takk. Håper du får en mere solrik dag i dag.
      Ha en fin dag igjen:-)

      Slett
  4. Så flotte blomster og høstfarger hos deg! Hvit rogn har jeg plantet en gang, men den døde.
    Tøff katt du har :)
    Jeg er også ferdig med å få inn ting og tang, og det er godt å tenke på.

    Ha en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er det! Hvitrognen min frørsår seg voldsomt. Har gitt bort mange, men ikke hørt at neon har dødd, så langt iallefall.
      Skal hilse katten og si det jeg,)
      Veldig godt å være ute i god tid noen ganger ja. Jeg har ikke vært så flink til det før.
      Ha en fin fin dag!

      Slett
  5. Helt utrolig som det blomstrer fortsatt. Du har som vanlig en helt egen evne til å fange lyset i bildene dine. Jeg nyter. Nå er høsten kommet for fullt og det er greit etter en sånn lang sesong. Klar for turer i høstluft og lande foran peisen etterpå.
    Nyt dagene.
    Jannicke

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ikke sant! Tusen takk! Bloker sola mye, og et macroobjektiv. Himla gøy med macro!
      Det syns jeg også, selv om vi har hatt en veldig fuktig sommer her til oss.
      Kjempedeilig med høstturer og peis etterpå ja:)
      Du også.

      :-)

      Slett
  6. Flotte solfylte høstbilder fra hagen din! Masse fint som fortsatt blomstrer hos deg.
    Hvitrogn står på ønskelista her, så flotte høstfarger. Enkelte av rosene her holder også fortsatt stand, på tross av kuldegrader. Morsomt med roser helt til snøen kommer.
    Nydelig og blid pus som koser seg i høstsola:-)
    Ha en fortsatt fin uke :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takkfor det! Ja, det er en god del som holder ut fortsatt. Hvitrogn frørsår seg mye til meg. Har gitt bort mange også. Flott liten busk:)
      Du har jo virkelig mange roser også. Artig når de holder ut så lenge.
      Jepp!
      Fin uke igjen:-)

      Slett